Kijken en nog eens kijken - dat doe je als je met een camera op stap bent.
Ik verwonder me steeds meer over wat er in de natuur te zien is en probeer dat zo mooi mogelijk vast te leggen.
Leuk dat je mee wil kijken op dit fotoblog - ik hoop dat je er plezier aan beleeft.

Klik op een afbeelding om de foto's in de lightbox te zien - groter en beter van kwaliteit.

maandag 30 november 2020

Leuvenumse bos


 



Dit wordt een verslag van een bezoek aan het Leuvenumse bos, ca. een maand geleden.
 Natuurlijk ook weer van alles "rondom bomen", maar ik vond het wel tijd 
om eens een andere blogtitel te kiezen. 

Als "voorafje" nog wat beelden van twee piepkleine mycena's, die ik 
eerder tegenkwam bij Gooilust; daar ben ik langdurig voor op mijn knieën gegaan.
 
 

 


Ook het stukje boomschors waar ze op groeien, vind ik erg mooi.
 
 

 


Maar de onderkant van de hoedjes stalen wel de show.
 
 

 
 
En met een "zonnetje"erachter.
 




Nu dan toch naar het Leuvenumse bos.
In tegenstelling tot de weersvoorspelling duurde het tot het eind van de ochtend
voor het licht een beetje "aan" ging. Op dat moment zag ik een fikse boomstronk,
geheel overwoekerd met frisgroen mos, vers opgekomen inktzwammen 
en veel geweizwammetjes.





Coprinus micaceus, glimmerinktzwam
 
 

 
 
 
Die kende ik nog niet, maar wat mooi, die geplooide bolletjes,
met piepkleine witte stippen (restjes velum).
 





Mooie combinatie ook met de bijzondere vormen van de geweizwammen.
Daar had ik er ook nog nooit zoveel van bij elkaar gezien.
 
 

 





De geweizwammen zaten vol met druppels.
Ik denk een mix van guttatie en dauw, want ook het mos zat nog vol dauwdruppels. 
Sommige druppels zijn zo helder dat ze de omgeving spiegelen.
 
 
 









Bij het Leuvenumse bos denk je natuurlijk ook direct aan de Leuvenumse Beek.
Daar kon ik het die dag echter fotografisch niet zo vinden.
Deze spiegeling van herfstblaadjes en wit licht is de enige foto daarvan..
 



 

Herfstblad met druppels én weer een ander vliegje;
vind dit wel een elegant model, mooi ook die kleuren in de vleugels.
Ze gaf me helaas niet de tijd om verder in te zoomen.





In de middag vond ik deze stam vol porseleinzwammen.
 
 

 
 
Nog niet de modellen voor "het ideale plaatje" 
(dat is het nadeel als je al in je hoofd hebt hoe dat eruit moet gaan zien)
maar natuurlijk wel erg leuk om daarmee aan de gang te gaan.
 






Al behoorlijk gehavend, toch een mooi plaatje.
 
 

 
 

 


Vooral die slijmerige bovenkant wordt interessant als ze al wat ouder zijn.
 
 

 
 
 
In de loop van de middag werd het steeds lichter.
Herfsttafereel in plasje water:
 
 



Naar boven kijkend vrolijk belichte blaadjes.
 
 

 


Dan kan ik afsluiten met een helder, luchtig herfstbeeld:
 
 

 




Hartelijk dank voor je bezoek aan dit blog; reacties zijn zeer welkom.





13 opmerkingen:

  1. Hoi Corrie,
    Wat een fantastische foto's. Echt super om al deze prachtige herfstbeelden te zien.
    Je foto's van die paddenstoeltjes op foto 4 en 5 vind ik echt super gaaf.
    En wat mooi zijn die zwammen met die grote druppel er op. Mooi gedaan hoor!!

    Groetjes, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  2. All of these fungi are beautiful, Corrie, and adorn the forest with a grace all of their own, but most humans pass them by with barely a glance. You on the other hand see them in ways that most eyes fail to detect, and transform them into a tableau of beautiful images, worthy of a fine gallery, for all the world to enjoy. Well done. And thank you.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Herfst in optima forma, heerlijke blog weer. Die ene foto van de Leuvenemse Beek vind ik toch wel geslaagd, je blijft er naar kijken.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wonderful autumn images from the forrests !

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hi Corrie,
    Wat een schitterende foto's! Vooral de foto's van de Geweizwammen met de druppels vind ik super.

    Groetjes,
    Annette

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ha Corrie,
    Ik heb genoten van deze heerlijke serie foto's, tjonge wat een kwaliteit!
    Schitterend die mycena's mooi licht en standpunt, ook je banket aan mossen met zwammetjes, geweldig, je weet toch niet waar je moet beginnen, nou ja, jij wel, dus! Prachtig. De porseleinzwammen ook heel fijntjes, ook de al iets vervallen expl. prachtig. die glans heb je goed gepakt. De druppels op de geweizwammetjes, uit de kunst. De blaadjes in het water en tegen het licht heel mooi en des Corrie's! Superplaat van het insect op het eikenblad. Ik vond het jammer dat de foto's al op waren!!!
    Groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dag Corrie,

    Maak jij je foto`s met een macrolens? Ze zijn zo dichtbij. Kun je nog wat tips hierin geven?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Huisje op de hoek,
      ja, alle paddenstoelen zijn met een macrolens gefotografeerd.
      Belangrijkste tip: véél oefenen, dus: vooral blijven fotograferen.
      Veel plezier daarmee.

      Hartelijke groet, Corrie

      Verwijderen
    2. Dank je wel corrie, dat ga ik doen.

      Verwijderen
  8. Dag Corrie,
    Jij bewijst maar weer eens dat de herfst bijna eindeloze mogelijkheden biedt. De beelden van de geweizwammetjes, met en zonder druppels, vind ik heel fraai. Jij hebt zoveel gevoel voor detail dat je steeds weer onverwachte platen van zwammen laat zien. Daaromheen mooie kleurrijke beelden die je omlaag en omhoog kijkend hebt gemaakt. Kortom, het was een plezier om deze reeks te bekijken.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Corrie,

    Wat een prachtige macro's weer. Die mycena's waarmee je begint stelen al gelijk de show, vooral nrs 4 en 5 met rustige achtergronden, heel mooi de lamellen in beeld gebracht. Zoveel geweizwammetjes bij elkaar, wat een luxe. Met mooie bokeh's op foto 11, en ja die druppel op nr. 13 echt schitterend, je kunt het hele bos in de druppel terugzien. Nr. 16 vind ik een heerlijke plaat, wat een fijne abstractie, die kan zo naar een wedstrijd. Tenslotte de porseleinzwammen en dan met name nr. 23, het lijkt wel stromend water, heel goed gezien.

    Groetjes,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Corrie, wat een fraai herfst blog is dit. Vooral de hoeveelheid en de kwaliteit van paddenstoelen macro's verbaast me een beetje. Ik heb kennelijk een hoop gemist in de afgelopen periode. Volgend jaar beter, hoop ik.
    Groetjes, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wauw, wat een weelde zeg.
    Echt Corrie, ik heb hier met open mond naar zitten kijken.
    Werkelijk een schitterend blog met de mooist foto's van paddenstoelen en zwammetjes,.
    Echt een dik compliment.
    Dit doe ik je nog niet na.

    Hartelijke groet, Helma

    BeantwoordenVerwijderen

Dank voor je bezoek en leuk dat je de moeite neemt om te reageren.