Kijken en nog eens kijken - dat doe je als je met een camera op stap bent.
Ik verwonder me steeds meer over wat er in de natuur te zien is en probeer dat zo mooi mogelijk vast te leggen.
Leuk dat je mee wil kijken op dit fotoblog - ik hoop dat je er plezier aan beleeft.

Klik op een afbeelding om de foto's in de lightbox te zien - groter en beter van kwaliteit.

donderdag 10 december 2020

Afscheid van de herfst

 

 


In verhouding tot voorgaande jaren, lieten de bomen deze herfst
hun blaadjes erg snel los.  18 november was een stralende woensdag
en ging ik nog eens naar het bos achter Gooilust; het Bos van Blauw.
 
De eerste bomen daar hadden nog wat gouden blaadjes schitteren in de zon. 




 
Verder het bos in werd het donkerder, maar de blaadjes werden vrolijk belicht. 
 
 

 

 


Zoveel blaadjes al op de grond, maar toch had deze lage esdoorn
ook nog wat aan de takken hangen.
 
 

 


Het bos was geheel bedekt met een dikke laag blaadjes.
 
 

 


Misschien dat daar nog wat paddenstoelen onder verscholen gingen,
maar zoeken was natuurlijk geen beginnen aan.
Natuurlijk bekeek ik wel alle gevelde bomen die er lagen,
maar ook daar geen zwammetjes te vinden.
Ik zag daar wel iets anders:
 
 

 


Een lieveheersbeestjes-vergadering?
Ze zaten daar wel heel stil en onbeweeglijk.
 
 



Het zevenstippelig lieveheersbeestje - Coccinella septempunctata - in winterslaap.

Van Wikipedia leer ik dat deze LHB'tjes in winterslaap gaan, doorgaans op beschutte
plekken, waar ze kunnen schuilen tegen de kou. In houtspleten, tussen boomwortels,
onder bladeren of in huizen.
 
Ook lees ik daar:  
"De kever is voornamelijk in zonbeschenen terreinen te vinden, beschaduwde omgevingen 
als bossen worden vermeden." Extra vreemd dus, dat ik ze hier midden in het bos tegenkom.





Misschien waren ze bovenop deze punt gaan zitten, 
omdat ze hier nog net wat zon vangen?
In ieder geval gaven ze mij zo de gelegenheid ze van alle kanten in beeld te krijgen.
 
 

 


En ik kon ook rustig heel dichtbij komen.
 
 

 


Met kiekeboe-effect:
 
 

 


Iets verder op de stam lag er nog een die meer houdt van privacy:
 
 

 


Blaadjes op zich zijn ook mooi:
 
 

 

In de middag liep ik het Corversbos in.
Daar ook redelijk kale bomen, maar het bladerdek op de grond was minder dicht.
Hier en daar waren wel paddenstoelen te zien.
Echt blij werd ik toen ik deze twee leuke hoedjes zag. 
De gaatjes zijn hier wel decoratief.
 
 

 


Heel teer ziet dit jonge exemplaar er nog uit:
 
 

 

Het zijn kale inktzwammen; hier nog zo'n zwierig hoedje.
 
 

 
 
 Focus op het randje:


 
 
 
Oud en jong naast elkaar.
 
 

 


Dit hoedje heeft wel een heel aparte vorm (Frans design?)
 
 

 


Ook even inzoomen op dat fraaie randje:
 
 

 


Van bovenaf bekeken:
 
 

 


Een ander exemplaar lag in stukjes op de grond.
daar kon ik zo mooi op inzoomen:
 
 


 


Ook heel mooi zijn deze donkere boomstammen met nog wat laatste gele blaadjes:
 
 

 



Een waardig afscheid van deze herfst.







Hartelijk dank voor het bekijken van dit blog; reacties vind ik erg leuk.



11 opmerkingen:

  1. Hi Corrie, wonderful walk in the autumn forrest. Those ladybugs were just cute. Gathering some sunny beams before the winter rest I think ? Lovely photos all of them !

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Fall is well past here, Corrie, and the snowy grip of winter is already on the landscape. Your picture of the trees thrusting towards the sky is very evocative, with golden leaves like little lanterns. How wonderful to find the ladybugs sheltering where they may. Better there than in the crevices of your house! Stay well. There is now hope with a vaccine available!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een heerlijk herfstblog. De fraaie kleuren in de blaadjes die toen nog aan de bomen hingen, de schitterende close up foto's van de paddenstoelen en dan natuurlijk ook dat kluitje lieveheersbeestjes. Prachtig, en ook mooi dat je er ook nog eentje van dichtbij mooi kon vastleggen. De hersft is een mooi seizoen, met nog wat kleur. Daarna wordt het toch vooral grijs en troosteloos, en is het duimen voor sneeuw.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Corrie,
    Wat een prachtige foto's laat je hier weer zien.
    Mooi die gouden kleuren van die bladeren. Zoals foto 3 bv.
    Ook die paddenstoelen zijn heel erg mooi. En wat een grappige foto's van die lhb'tjes. Leuk zo bij elkaar. Dat heb je mooi gedaan Corrie!!

    Groetjes, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Corrie, ik ben deze herfst maar mondjesmaat in de bossen geweest maar had inderdaad ook de indruk dat de echte mooie herfstkleuren het een beetje af lieten weten. Toch laat kan jij met je bomen serie nog lekkere sfeerbeelden laten zien. En toch ook nog aardig wat paddenstoelen. Mooi! Maar de samengeschoolde lhb-tjes stelen toch de show. Daar heb je je duidelijk goed op uitgeleefd.
    Groetjes, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Jeetje corrie wat heb je dat weer mooi gefotografeerd. Ik heb genoten van je blog.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Corrie,

    Een heerlijke herfstimpressie zet je hier weer neer met de verkleurde blaadjes op foto 3 als exponent. Mooi ook die donkere stammen met de kleurige blaadjes op foto 6. Wel bijzonder die lhb'jes in het bos, daar zie je inderdaad niet zo snel. Mooi ook je paddenstoelen, je laat zien dat het geen bijzondere soort hoeft te zijn om mooie foto's te kunnen maken. De laatste twee foto's zijn een waardig afscheid van de herfst.

    Groetjes,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hallo Corrie.
    Je weet ze wel te maken, altijd vanuit een mooi standpunt en een mooie achtergrond.
    Ik weet zeker dat je er veel tijd aanbesteed voor je klikt met de camera.
    Pracht foto's, mooie kleuren /en scherpteverloop.
    Kan niet kiezen hoor ;-))
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Dag Corrie,
    De herfstkleuren beschouw ik meestal als een welkome achtergrond, maar ze fotograferen doe ik maar met mondjesmaat. Die lieveheersbeestjes zijn wel intrigerend, zo veel bij elkaar en ook nog op een onverwachte plek. Wel een prachtig onderwerp voor fotografen zoals je ook laat zien. Zwammetjes horen bij de herfst. Als ze in verval zijn kunnen ze tegelijkertijd ook een interessant onderwerp zijn om plaatjes van te maken. Jij hebt ook die mogelijkheid heel mooi benut. En eerlijk is eerlijk, de laatste twee zijn opvallende platen van een bos, dus ze verdienen hun plaats als afsluiter.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Corrie,
    wat een vreselijk mooi blog zeg!!!
    Je afscheid van de herfst is echt een heel mooi en warm blog met de meest mooie platen vanuit de herfst. je macro's vind ik echt geweldig en dan met name de paddenstoelen en balderen maar ook je lieveheersbeestjes komen prachtig uit. Foto 5 vind ik geweldig door de mooie rode bladeren en de vorm van de bladeren maar ook je bomen mogen er zijn. Echt en blog waar ik super van heb genoten,
    Hartelijke groet, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi Corrie,
    Wat een mooie serie zet je hier weer neer. Prachtig die foto's van de bomen met het gele blad tegen de blauwe hemel. Maar dan de foto's van de herfstbladeren in het bos. ZO mooi hoe de beukenbladeren het licht vangen. Dat knal rood van de esdoorn. De serie van de lieveheersbeestjes is echt heel leuk en mooi! Leuke verrassing zo onderweg. Dan de paddenstoeltjes tot in details, mooi en kunstzinnig hoe je lamellen hebt geplaat. Als laatste de blauwe grillige boombasten, prachtig!
    Groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen

Dank voor je bezoek en leuk dat je de moeite neemt om te reageren.