Kijken en nog eens kijken - dat doe je als je met een camera op stap bent.
Ik verwonder me steeds meer over wat er in de natuur te zien is en probeer dat zo mooi mogelijk vast te leggen.
Leuk dat je mee wil kijken op dit fotoblog - ik hoop dat je er plezier aan beleeft.

Klik op een afbeelding om de foto's in de lightbox te zien - groter en beter van kwaliteit.

dinsdag 22 december 2020

Apenheul

 


 
Na zoveel blogs vol met bomen, blaadjes, herfstkleuren en paddenstoelen, 
werd het wel de hoogste tijd voor something completely different.  
 
Deze foto's lagen al sinds september op hun beurt te wachten.
In dit verslag drie apensoorten, die thuis horen in Aziatische regenwouden. 
In het wild worden deze soorten ernstig in hun voortbestaan bedreigd. Voornamelijk doordat de bossen 
waarin ze leven in snel tempo worden gekapt, maar ook omdat er op ze wordt gejaagd. 


Daar hoeven deze dieren bij de Apenheul niet bang voor te zijn.
 
 

 
Orang oetan
 
Toen we in de ochtend bij de orang oetans kwamen, was het jonkie (ca. 3 jaar)
lekker aan het spelen. Na het klauteren ging zij naar de waterkant.




 
Geen idee wat ze hier precies aan het doen is.
Misschien gewoon lekker van het water sabbelen, maar ik heb ook
begrepen dat men hier voedsel voor hen verstopt, om e.e.a. wat spannender te maken.
 
 



 
 
Een ouder exemplaar in het klimrek,
want klauteren doen ze in de natuur ook de hele dag.
 


 

 
 Het was er natuurlijk één-richtingverkeer, maar we konden vanaf het terras, 
na de lunch, nogmaals langs de orang oetans lopen.
Daar kwamen net moeder en kind weer naar buiten.
De kleine hing al snel in de touwen.
 
 

 

 
Oeps, wat zouden onze kleintjes op hun falie krijgen, 
als ze gingen gymnastieken met eten in hun mond. 
 
 

 

 
Na het spelen lekker uitrusten bij mama op de rug.
 
 

 

 
Javaanse langoeren
 
 

 

 
Daar had ik nog nooit van gehoord.
Maar oh, wát een leuke koppies hebben die.
 
 

 
 
Zoals je ziet, zijn ze zwart of oranje.
Dat heeft niets met het geslacht te maken. Ze worden oranje geboren en de meeste
kleuren later zwart. En sommige blijven oranje.
 
 

 

 

 
 

 
 
 Ze hebben hier veel ruimte om te rennen, klimmen en klauteren.
Hun gigantisch lange staart helpt bij het bewaren van hun evenwicht.
 
 

 

 
Hoog de boom in om de boel eens rustig te bekijken
 
 

 

 
Dezelfde stam, twee uur later:
 
 

 
 
 
's Middags waren de meeste daar heel actief,
klimmen, springen, klauteren, rennen, wat een evenwichtskunstenaars.
Het plezier spatte ervan af en het was ook een plezier om te bekijken.
 
 

 

 
 
Witwanggibbons
 
 

 

 
De laatste soort zijn deze gibbons. Ook in zwart en oranje,
hoewel het in de omschrijving blond genoemd wordt.
Hier heeft de kleur wel met het geslacht te maken.
Ze worden allemaal oranje geboren, na een jaar kleuren ze zwart.
De mannen blijven zwart, maar vrouwen kleuren na 5 à 6 jaar, als ze seksueel 
volwassen worden, weer oranje (blond).





Zij slingeren zich aan hun gigantisch lange armen razendsnel 
door de bomen en komen nauwelijks op de grond.
 
 

 


Van iets dichterbij:
 
 

 
 
Zijn wangen zijn niet zo echt wit meer,
ik denk daarom dat dit een wat ouder exemplaar is.
 
 

 
 
Familieportret:
 
 

 
 
Ze leven in familiegroepen: man, vrouw en hun kinderen. 
Gibbons zijn één van de weinige apensoorten waarbij het mannetje en vrouwtje 
trouw zijn aan elkaar (monogaam). 
De vaders hebben ook een duidelijke rol in de opvoeding.
 
 

 
 
Indrukwekkend, die armen:
 
 


 

 
Het was ruim twintig jaar geleden dat we eens in de Apenheul waren,
maar ik weet zeker dat we nu eerder nog eens gaan. 
Het was fantastisch om deze imposante dieren zo bezig te zien.
 
 
 
 🎇🎇Ik wens jullie allemaal heel fijne feestdagen🎇🎇
 
 
 

10 opmerkingen:

  1. Hoi Corrie,
    Wat een fantastische foto's zijn dit. Helemaal te gek.
    Die Orang Oetans zijn echt geweldig. Ik vind ze altijd zo leuk om te zien. Dat gedrag van ze is bij ons als mens zo herkenbaar en ze zijn ook slim hoor.
    Op die ene foto gebruikt hij dat stuk bamboe als rietje om water te drinken. Echt leuk.
    Ik heb hier echt van genoten Corrie, maar dat zal je vast niet verbazen. Super!!

    Hele fijne kerstdagen!!
    Groetjes, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  2. if the destruction of the rain forest continues in Borneo at the present rate, as it seems it will, zoos will soon be the only place where Orangutans continue to survive. We never learn do we?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Beautiful photos of my relatives :)) Wish you a Merry Christmas !
    Lasse

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Corrie,

    Prachtige serie van deze mensaapsoorten. Heel wat anders dan we van jou gewend zijn, maar evengoed erg fraai. Mooie gedragsfoto's van de orans, wat zijn dat toch imposante beesten en superslim ook zo'n jong zo klein als hij nog is. Ik kan me niet herinneren dat ik de Javaanse langoer ooit in een dierentuin gezien heb, ook een mooie soort met dat wilde kapsel. De witwanggibons daarentegen zie je in veel dierentuinen, prachtige dieren ook. De close-up op nr. 24 vind ik schitterend. Ik wens je eveneens fijne kerstdagen.

    Groetjes,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Corrie,

    Wat een leuke serie is dit, het plezier straalt er vanaf. Ik viel al meteen helemaal voor de Orang oetans, wat zijn ze toch leuk. Vooral het bedachtzaam bezig zijn bij het water en die complete stretch in het klimrek, geweldig.
    Natuurlijk zijn de ander apen ook leuk en mooi en inderdaad indrukwekkend, de ene door de lange staart en de ander door die onwijs lange armen. Logisch want die hebben ze uiteraard nodig om al die toeren uit te halen van boom tot boom.
    Voor mij is het ook zeker 20 jaar geleden dat ik in de Apenheul was dus heel leuk om te zien dat het nog steeds de moeite waard is om er een bezoek te brengen.

    Ik wens jou en Adri een heel goed 2021 toe met mooie (natuur)ontmoetingen.

    Groetjes,
    Marianne

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hai Corrie,

    Inderdaad een prachtig park en ook ik mag daar graag komen. De jonge Oerang Oetan heb ik zelfs nog gefotografeerd toen het pas een paar maanden oud was. Ik had niet verwacht dat hij nog zo klein zo zijn na 3 jaar. Overigens vind ik de eerste foto van dit blog een hele mooi. Daar staat de aap erg fraai op. Prima uitsnede ook.
    De serie van de gibbons vind ik het mooist en dan vooral omdat die foto's er zo natuurlijk uitzien. Juist vanwege de afstand tot de dieren, krijg je meer het idee dat ze in het wild gemaakt zijn. Prachtig.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dag Corrie,
    In Apenheul ben ik al vele malen met de kleinkinderen geweest, het blijft altijd boeiend. Als je voldoende tijd kunt nemen kan je je daar uren vermaken. Jij hebt er mooie platen van kunnen maken, zeker van de oerang oetans. Trist om te weten hoe erg ze bedreigd worden. Langoeren heb ik al vele malen gezien, er zijn nogal wat verschillende soorten. Maar ook die vind ik steeds weer leuk. Slingerapen met een flink tempo door de bomen zien slingeren is spectaculair, ongelofelijk hoe atletisch ze zijn. Het is duidelijk dat je daar een prima dag gehad hebt.
    Prettige jaarwisseling en een gezond 2021.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Corrie,
    dit is inderdaad wel even heel wat anders dan bloemen, bladeren, waterstromen, luchten, insecten of wat dan ook. Echt en leuke serie en ik heb deze aapjes met een glimlach om mijn mond bekeken. Zitten echt hele leuke foto's tussen hihi.... Je hebt je daar dus prima vermaakt zie ik wel.
    Ik wens je een goed uiteinde en een mooi begin van 2021.
    Laten we hopen dat het jaar 2021 ons van het virus gaat verlossen en we weer wat meer vrijheden krijgen..
    Blijf veilig en gezond.
    Groeten,
    Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Corrie,
    Dit is inderdaad even iets heel anders. Aapjes kijken in een dierentuin is niet mijn favoriete bezigheid. Je moet dat niet te vaak doen, vind ik. Het levert bij mij in ieder geval meestal geen topfoto's op. Waar het aanligt weet ik niet; misschien een combinatie van omgeving, onderwerp en de ietwat treurige sfeer die er(bij mij althans) vaak vanaf straalt? Ik ben tot nu toe twee keer met mijn dochter naar een dierentuin geweest (met meer dan alleen apen) en in Apenheul waren wij lang geleden een keer met de kids toen die nog heel klein waren (analoge zwart-wit tijd!). Maar misschien komt er binnenkort een nieuwe kans: onze kleindochter is inmiddels 3.5 jaar oud en wil graag naar de panda's, dus wie weet gaan we snel een keer naar Rhenen, mits het Chinese Light Festival daar open mag van Corona Virus. Dan is het voor opa ook leuk!!

    BeantwoordenVerwijderen

Dank voor je bezoek en leuk dat je de moeite neemt om te reageren.