Kijken en nog eens kijken - dat doe je als je met een camera op stap bent.
Ik verwonder me steeds meer over wat er in de natuur te zien is en probeer dat zo mooi mogelijk vast te leggen.
Leuk dat je mee wil kijken op dit fotoblog - ik hoop dat je er plezier aan beleeft.

Klik op een afbeelding om de foto's in de lightbox te zien - groter en beter van kwaliteit.

zondag 3 december 2023

Speulderbos






Eindelijk weer eens een nieuw blog. 
De laatste tijd heb ik best wel gefotografeerd, maar op de een of andere manier 
kwam het bloggen er niet van. Ik start maar met de jongste beelden,
eind vorige maand een dagje Speulderbos. 
 
 
 
 
 
Zoals op de foto's te zien is, waren we vroeg en tussen de 
bomen hing nog mist. Er was voor die dag geen regen voorspeld
(dat klopte gelukkig ook), maar het was wel duidelijk dat ook daar de 
 voorgaande periode errug veel water naar beneden gekomen was.
 
 

 
 
Maar voor deze paddenstoel hoefde ik niet op mijn knieën.





 Voor de volgende wel, maar dat deed ik graag,
want het was de enige vliegenzwam die ik dit jaar heb gezien.




 
Allengs werd het lichter in het bos.
 
 

 
 
Als je goed kijkt, zijn hier heel voorzichtig een paar zonnestralen te zien.
 
 

 
 
Even konden deze beuken echt zonnebaden. 




 
Een klein uurtje was de zon volop aanwezig. 




 
Een groepje bloedsteelmycena's. 




 
En een groepje melksteelmycena's.
 
 

 

Toen ik op mijn knieën tussen de boomstammen op mijn knieën zat,
viel mijn oog op een kevertje op de bladeren. Ik dacht eigenlijk dat hij dood was,
maar toen ik mijn camera op hem richtte, begon hij te wandelen.
Als ik het goed heb, is dit een bosmestkever.







 
 
Mycena's tussen het mos.
 
 

 
 
Het haarmos had al sporen gevormd.
 
 

 
 
 

 
 
Korstzwammen groeien er veel op oude, verweerde stammen.
Maar ik vind het vaak lastig ze een beetje leuk te fotograferen. 
Misschien is deze 'dwars-over' compositie wat?

 


 
Van bovenaf recht naar beneden fotograferen doe ik nier vaak,
maar deze zwam vroeg er echt om. Ziet eruit als een bloeiende bloem.
 
 

 
 
Nog wat groepjes mycena's die wat groter zijn.
Ik heb begrepen dat er meer dan 100 soorten mycena's in Nederlandse bossen groeien, 
dus aan het zoeken van een exacte naam ben ik maar niet begonnen.
 
 

 
 

 
 

 
 
En nog een halfje, beschadigd dus, maar wat er over is toch mooi.
 
 

 
 
Om af te sluiten met een klein, iel takje in een groot donker bos.
 
 

 
 
 
Dank voor het bekijken;
ik ben wel van plan weer vaker een blog te plaatsen,
dus: tot ziens.
 
 
 
 
 
 
 

20 opmerkingen:

  1. Your photographic skills are on full display here, Kees, with artistry of the highest order. It’s a pleasure to view these images. All the best - David

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thank you so muich for this complements, Robert. 😉

      Best regards, Corrie

      Verwijderen
  2. Hoi Corrie,
    Wat een mooie reeks is dit. Prachtige kleuren.
    Die lichtstralen zo tussen de bomen zoals op foto 7 vind ik erg mooi gedaan.
    En wat een gave paddenstoelen. Geweldig. Dit is genieten hoor!!

    Groetjes, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank voor je fijne reactie, Marco. Dit is ook echt een bijzonder bos, waar je zulke foto's kan maken.

      Hartelijke groet, Corrie

      Verwijderen
  3. Ik heb er van genoten, Corrie. Wa is dat bos mooi. En die paddenstoelen. Gaaf!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is ook een bijzonder bos; leuk dat je van de foto's hebt kunnen genieten.

      Hartelijke groet, Corrie

      Verwijderen
  4. Erg mooi blog Corrie. Je hebt zelfs nog een paar herfstkleuren weten te fotograferen. Gaaf hoor, want door de regen en wind waren de kleuren maar heel kort zichtbaar.... bij ons in de buurt tenminste. Ook prachtige foto's van o.a. de mycena's vind ik erg gaaf 👍
    Groeten uit een regenachtig Stieltjeskanaal,
    Geert

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Tja, het was niet echt een fotografie-vriendelijke herfst dit jaar. Maar wij hadden geluk met die dag en dat er nog wat gekleurde blaadjes aan de bomen zaten. Dank voor je reactie.

      Hartelijke groet, Corrie

      Verwijderen
  5. Prachtige foto's weer Corrie, en ik had je haast wel tegen kunnen komen, een aantal foto's moet wel ongeveer op dezelfde plekken genomen zijn als waar ik liep. Dit bos is toch zo magisch mooi in de herfst, zoals ook wel weer heel duidelijk uit jouw prachtige foto's blijkt. Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wij waren superverbaasd dat we vrijwel niemand tegen zijn gekomen; het was zooo stil in het bos. Wel blij dat er hier en daar nog wat mooie herfstkleuren te zien waren. Dank voor je complimenten.

      Hartelijke groet, Corrie

      Verwijderen
  6. Dag Corrie,
    Het Speulderbos zorgt eigenlijk altijd wel wel voor mooie platen, als je er oog voor hebt. Foto nr 3 vind ik een vondst, heel mooi gedaan. Qua paddenstoelen is het ook al een aantrekkelijke omgeving. Je krijgt er kansen genoeg. Jij hebt je zelfs gewaagd aan wat grotere groepen zwammen. Ik vind het altijd lastig om daar wat moois van te maken, maar jij laat zien dat het wel kan. Van bovenaf fotograferen levert soms verrassend aantrekkelijke platen op, zoals jij hier ook laat zien. Al met al een mooie herfstimpressie.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Kees, dank voor je fijne reactie. En ja, het Speulderbos heeft toch een bijzondere sfeer. We waren er veel te lang niet geweest.

      Hartelijke groet, Corrie

      Verwijderen
  7. Het is geweldig om te horen dat je weer een nieuw blog hebt! Een dagje in het Speulderbos klinkt als een mooie gelegenheid om te fotograferen. Ben benieuwd naar de beelden en de verhalen die je wilt delen.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Veel Mycena's in het bos Corrie. Had dit jaar ook naar het Speulderbos gewild, maar het is me weer niet gelukt. Maar kan wel van jou foto's genieten. Wat een fraaie beelden vooral die waar het zonnetje er net even bij komt (staande foto). Lekker gefotografeerd Corrie, paddenstoelen allemaal lekker scherp. Groetjes Nieske

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Nieske, jammer dat je niet naar het Speulderbos kon, maar er waren deze herfst ook niet veel mooie dagen. Volgend jaar hopelijk meer mooi herfstweer. Dank voor je fijne reactie.

      Hartelijke groet, Corrie

      Verwijderen
  9. Ha Corrie,
    Ik had je foto's al gemist, maar dit maakt alles weer goed ;-) Foto 1, 2, 3, en 7 vond ik helemáál top! Wat ben je hier toch goed in! Ik heb ervan genoten!
    Groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Maria, dank je wel voor deze complimenteuze reactie.

      Hartelijke groet, Corrie

      Verwijderen
  10. Hoi Corrie,

    Het Speulder- en Sprielderbos zijn prachtige locaties voor bosfotografie met die dansende bomen en daar heb je goed gebruik van gemaakt. De paddenstoelenfoto's zijn er niet helemaal mee vergelijkbaar maar ik vind nr. 7 echt een topplaat, de mooiste van deze serie. Je paddenstoelen vanaf de lage standpunten en met fijne rustige achtergronden zijn overigens ook erg mooi. Leuke plek daar, moet er ook maar weer eens naar toe. En na afloop een heerlijk hapje eten en het Boshuis in Drie in ook niet te versmaden.

    Groetjes,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ha Ad, wij waren eigenlijk al jaren niet meer in het Speulderbos geweest, zeer onterecht. Ook met wat minder weer is het daar dus bijzonder. Ook bijzonder: we kwamen bijna niemand tegen in het bos. Maar bij Boshuis Drie zat het vol! Daar konden we alleen nog terecht voor een snel kopje koffie.

      Verwijderen

Dank voor je bezoek en leuk dat je de moeite neemt om te reageren.