Kijken en nog eens kijken - dat doe je als je met een camera op stap bent.
Ik verwonder me steeds meer over wat er in de natuur te zien is en probeer dat zo mooi mogelijk vast te leggen.
Leuk dat je mee wil kijken op dit fotoblog - ik hoop dat je er plezier aan beleeft.

Klik op een afbeelding om de foto's in de lightbox te zien - groter en beter van kwaliteit.

donderdag 30 augustus 2018

Parnassia





Parnassia, het fijne, tere bloemetje dat vooral bloeit in de duinen.
Maar...  Liset  had ze ook in het Gooi gevonden en organiseerde daar
een fotowandeling naartoe.

Vrijdag 24 augustus stond deze op het programma. In de voorafgaande week
werd er fikse regen voorspeld. Maar de weersvoorspellingen werden in 
de loop van de week steeds beter. Tot onze verrassing stonden we daar 's morgens zelfs
volop in het zonnetje. De regen wachtte tot we na afloop binnen aan de koffie zaten.😊



Wel maakte de wind het ons moeilijk.




De bloemen staan steeds in kleine groepjes bij elkaar.
Ik vond het lastig om daar mooie composities uit te halen.




En ik heb toch nogal de neiging om vaak "in" de bloemen te willen kruipen.
Bovendien laat parnassia vooral binnen in de bloem de mooiste details zien,
dus dook ik daar met de camera bovenop.



Liset zag dat, en bood mij haar Raynox-voorzetlens te leen aan.
Nu had ik eerder wel eens met voorzetlensjes gewerkt waar ik niet echt enthousiast 
van kon worden. Maar dit werkt wel erg goed.
Ik werd helemaal enthousiast toen ik thuis de resultaten zag.





Zo'n lensje staat dus nu bovenaan mijn verlanglijstje.


 

En dan met een 105 mm macrolens, én een vergrotende voorzetlens;
zit ik nog te croppen. Maar ik vind die gele speldenknopjes zo mooi:





In de middag ben ik nog teruggegaan.
Even kreeg ik toen het mooie achtergrondlicht te pakken (zie startfoto),
maar snel daarna werd het weer donker. Helaas heb ik die regenplens niet
weten te ontlopen. Teruglopend was ik binnen een paar minuten doorweekt,
maar dat kon de pret allang niet meer drukken.





 




Als ik dan zo een boom in beeld krijg,
moet ik ook even klikken:


 


Al met al een zeer geslaagde fotodag.
Goed gefocust met de bloemen bezig geweest; 
en verder een klein stukje wandelen en koffiedrinken in een 
ongedwongen sfeer. Op een leuke manier begeleid.
De fotowandelingen Via Liset houd ik in de gaten, ik wil vaker mee.






Dank voor je bezoek; reacties stel ik zeer op prijs.
 





13 opmerkingen:

  1. Parnassia bloeit inderdaad prachtig, maar is best moeilijk om mooi te fotograferen. Ook ik heb de neiging om zowat in de bloem te kruipen, maar (nog) niet zover als jij. Ik vind die detailfoto's prachtig. Als het er dit jaar nog van komt dan zal ik mijn tussenringen eens uit de tas halen!
    Groet, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
  2. I am not sure I had even heard of Parnassia, Corrie, but it looks both interesting and beautiful. If a little rain means that you get to go inside and drink coffee that sounds all to the good to me! Maybe next time we go on a walk and we are near a coffee shop I will swear to me wife that I just felt rain!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Corrie.

    Prachtige serie foto's van dit hele mooie tere bloementje.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Corrie,
    Wat heb je dit mooi gedaan. Prachtige beelden.
    En ook nog zo mooi close in beeld gebracht.
    Je eerste foto vind ik echt super met die mooi gekleurde achtergrond. Knap gedaan!!

    Groetjes, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Corrie,

    Wat een heerlijk blogje weer.
    Ik heb zelf ook zo'n Raynox voorzetlensje en ook ik ben daar erg blij mee.
    Ik kan hem je dus zeker aanraden.

    Wat je hier laat zien zijn prachtige macro's.
    Ik verwonder me telkens hoeveel moois er valt te aanschouwen terwijl het toch zo imie mienie is.
    Super vastgelegd.

    Groetjes en een fijn weekend,
    Karina

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Corrie,

    Prachtige resultaten met het Raynox voorzetlensje, erg mooi zo bovenop en in de bloem. Speldenknopjes, gele druppeltjes... maakt niet uit wat je er in ziet want fraai is het. Die foto's vind ik van de serie ook wel de mooiste. Balen dat je toch nog in de regen terecht kwam maar de resultaten waren het zeker waard.

    Groetjes,
    Marianne

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dag Corrie,
    Parnassia zoek ik ieder jaar wel een keertje op in de duinen. Het blijft een bloemetje dat trekt. Zoals je al zei valt het niet mee om er aansprekende plaatjes van te maken. Het binnenste van de bloem is inderdaad het mooiste, logisch dat de aandacht daar vooral naar uit gaat. Die sterke vergrotingen hebben wel wat, al blijft het een hele klus om er wat moois van te maken.
    Als je je concentreert op één bloem gaat het nog wel, als er meerdere bij elkaar staan vind ik het al gauw rommelig worden. Van jouw beelden vind ik 1, 8 en 9 het mooist. Je ziet deze maand wel wat ik ervan gemaakt heb.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hi Corrie, dat is een heel fijn plantje om te fotograferen. (ik heb het nog nooit gezien, dus ;-) Schitterende foto's heb je dan ook gemaakt en dat lensje is wel heel bijzonder vooral de eerste foto daarmee is mooi! Maar mijn voorkeur gaat toch naar foto 1 en foto 10. Mooi hoor!
    groetjes, Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat mooi om te zien Corrie, prachtig in beeld gebracht dit bloemetje.
    Fijn weekend, groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  10. heel mooi, het zijn zulke lastige bloemetjes om te fotograferen. Zeker een geslaagde actie met dat Raynox lensje, leverde erg mooie beelden op.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi Corrie,
    het is ook werkelijk een prachtig en allerliefst bloemetje. Dit jaar heb ik deze helaas nog neti gezien maar ik trek er nog niet veel op uit. Heerlijk om dit mooie bloemetje bij jou zo mooi van alle kanten en ook van veraf en dichtbij te kunnen bekijken.

    Hartelijke groet, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hele fraaie serie Corrie. Erg knap hoe je de binnenkant van de bloem hebt gefotografeerd.
    Prachtige details en ook verrassende details. Top gedaan.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen

Dank voor je bezoek en leuk dat je de moeite neemt om te reageren.