Kijken en nog eens kijken - dat doe je als je met een camera op stap bent.
Ik verwonder me steeds meer over wat er in de natuur te zien is en probeer dat zo mooi mogelijk vast te leggen.
Leuk dat je mee wil kijken op dit fotoblog - ik hoop dat je er plezier aan beleeft.

Klik op een afbeelding om de foto's in de lightbox te zien - groter en beter van kwaliteit.

donderdag 2 augustus 2018

Meer Phacelia





Zoals ik in mijn eerste bloemenblog schreef, was ik benieuwd 
hoe de phacelia erbij zou staan na alle droogte,dus ben ik in de 
tweede helft van juli daar weer gaan kijken.
De kamille stond er lusteloos bij, korenbloemen waren niet meer te zien, 
maar het graan stond goudgeel te stralen en daartussen bloeide 
hier en daar nog vrolijk een  klaproos.
En de phacelia? Die bloeide volop.
Heel leuk om te zien hoe de schichten ontrollen en steeds weer nieuwe
bloemen dragen. Heel veel planten waren al ver in deze cyclus,
maar er stonden ook nog veel planten in knop.
Voorlopig nog volop bijenvoer aanwezig.




Die hoog opkomende schichten geven weer een andere aanblik,
dus heb ik me weer heerlijk vermaakt met de macro
en geprobeerd dit op verschillende manieren vast te leggen.
 




























De foto's hierboven zijn gemaakt op 20 juli; de tekst had ik ook al eerder geschreven.
Inmiddels ben ik samen met Maria weer op het veldje geweest en ook de phacelia's 
stonden er niet meer zo fit bij. Tja, alles gaat momenteel snel in de natuur.
Er waren nog wel wat planten met knoppen en bloemen in bloei, maar de algehele
indruk was dor en bruin.


Ik heb begrepen dat het een eenjarige plant is,
dus ik hoop maar dat ze het komend jaar weer op een veldje inzaaien.
Gezien alle inspanningen van Natuurmonumenten voor het behoud van 
de bijen, zal dat toch wel?


Naar aanleiding van het bezoek samen met Maria (gezellig!) krijgt dit blog nog een toetje.
Op een nogal winderige middag zijn we toch op zoek gegaan naar icarusblauwtjes.
Tot mijn verrassing zijn daar wel een paar foto's van gelukt.




 

Wat een kleine vlindertjes zijn dat. Had ik nog nooit zo gezien.
Ook heel leuk om deze blauwe vlekjes door de lucht te zien fladderen.

 





Dank voor je bezoek; eventuele reacties waardeer ik zeer.



11 opmerkingen:

  1. Hoi Corrie,
    De Phacelia heb je prachtig te pakken. Mooi gedaan! Wat is ie toch fraai en spannend om te fotograferen. Jammer dat het hele veldje op 31 juli nogal dor toonde. Maar toen was het zeker gezellig en ik vind het zo leuk dat je de piepkleine blauwtjes om je heen hebt zien fladderen! Dat is toch een belevenis, zeker als het je éérste Icarusblauwtjes zijn!!! Ook die foto's zijn prima gelukt, en dat met die wind! Oh ja, die Phacelia zaait zich zelf uit, volgens mij. En het staat daar zeker al twee jaar dus dat komt vast wel goed!
    Groetjes
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Some plants are able to withstand periods of drought and perhaps this is one of them. Congratulations on your new species of butterfly.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zo dat zijn hele mooie foto's van de Phacelia. Ik heb ze hier ook gezien in een korenveld, met helaas een hek er om heen. Jammer, want zoals op jouw foto's goed te zien is is het een fotogeniek bloemetje. En vlinders samen met wind zijn een fotografische uitdaging. Des te leuker dat je toch een paar mooie foto's hebt weten te maken van die prachtige kleine Blauwtjes. Top!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Corrie,

    Wat een prachtig plantje, nog nooit gezien maar het is een juweeltje gezien door jouw ogen/camera.
    Wat is de natuur mooi hé als je op de kleine dingen gaat letten.
    Ook je vlindertjes (icarusblauwtje) zijn trouwens erg fraai.
    Een van de mooiste vlindertjes als je ze zo goed kan bekijken.

    Groetjes, Karina

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Corrie,
    Mooie foto's. Schitterend die paarse bloemetjes. Geeft een hele frisse look op je foto's!!
    Ook je blauwtjes zijn goed gelukt. Prachtig.
    Zal best een gezellig daggie zijn geweest met Maria.

    Groetjes, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Corrie.

    Mooi zijn je foto's van de bloemen.
    De natuur komt hopelijk weer op als het weer anders gaat worden.
    Mooie foto's van de vlinders.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Corrie,
    ondanks eht feit dat ik nu even op de pc zit kon ik gelijk mooi ff bijlezen bij. Net als het blog hieronder is ook dit blog een prachtige gebeuren met supermooi en sfeervolle platen.
    Foto 1, 7 en 8 vind ik ook echt heel erg mooi. Niet dat de andere niet mooi zijn maar deze sprongen er even bovenuit.
    Je blauwtjes zijn echt onwijs mooi.
    Leuk dat je samen met Maria bent gegaan. Wij zijn daar ook een keer geweest maar helaas toen geen blauwtje op dat mooie plekje.
    Hartelijke groet, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Prachtig hoe je de bloemetjes en de vlinders hebt gefotografeerd Corrie.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Corrie,
    Als bloemenliefhebber heb je daar je hart lekker kunnen ophalen. Het zijn wel bijzondere bloemen, dus ik kan mij goed voorstellen dat je daar inspiratie bij vond. Opmerkelijk overigens dat je nog niet eerder icarusblauwtjes had gezien. Nu je ze weet te vinden volgen er ongetwijfeld meer. Ook daarmee kan je je uitleven, zoals al gemerkt hebt.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Lovely flowers indeed I hope you see them again next year!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Interessante bloemen en geweldige foto's. Helaas heb ik ze niet gezien. Ik zag een vlinder, die met ons vliegt. Met vriendelijke groeten.

    BeantwoordenVerwijderen

Dank voor je bezoek en leuk dat je de moeite neemt om te reageren.