Kijken en nog eens kijken - dat doe je als je met een camera op stap bent.
Ik verwonder me steeds meer over wat er in de natuur te zien is en probeer dat zo mooi mogelijk vast te leggen.
Leuk dat je mee wil kijken op dit fotoblog - ik hoop dat je er plezier aan beleeft.

Klik op een afbeelding om de foto's in de lightbox te zien - groter en beter van kwaliteit.

donderdag 26 juli 2018

Zomerbloemen






In de omgeving van het veldje waar ik de bloemen uit het voorgaande blog heb gezien,
 heeft Natuurmonumenten ook een Vlinderidylle aangelegd. Helaas ben ik daar nog nooit een 
vlinder tegengekomen, maar bijen hebben het hier doorgaans wel naar hun zin.
En ik vermaak me daar uitstekend met weer andere wilde bloemen,
zoals hierboven het harig wilgenroosje.

Van het volgende struikje heb ik geen naam kunnen vinden.





Sfeerbeeld met tegenlicht,
hier bloeien cichorei en knoopkruid.




De naam cichorei kwam me bekend voor van de geschiedenislessen.
De wortels van deze plant kan men gebruiken om er surrogaatkoffie 
van te maken; wat men in de oorlog ook wel deed. 
Ik ben nu meer geïnteresseerd in de bloemen. Deze met tegenlicht.




Met licht mee komt de kleur beter uit. Heel mooi, vind ik.
Met het fotograferen van deze bloemen moet je wel wachten tot de zon de boel
fiks opgewarmd heeft, voor die tijd blijven de bloemen gesloten.




 
Feller is de kleur van het knoopkruid:




Verwaaid door de wind:




Ook langs de slootkant (tussen beide veldjes in)
valt heel wat leuks te ontdekken.





Zo vind ik de ontluikende knoppen van de berenklauw zo mooi.





Hier gaat het om de gewone berenklauw,
die kleiner is dan de beruchte reuzenberenklauw,
maar er verder vrijwel hetzelfde uitziet.
Ook deze plant is giftig en het sap geeft brandwonden, 
maar minder dan zijn grote soortgenoot.





Zo zien de bloemen eruit:





Soldaatjes zitten graag op alle schermbloemen.
In deze tijd van het jaar werken ze aan de voortplanting;
hier werd een stel door een soortgenoot gestoord.





Een andere schermbloem is de wilde peen.




Voor mij een van de mooiste wilde bloemen;
de naam vind ik te alledaags voor zoiets teers. De Engelsen hebben
daar meer oog voor en een passender benaming: 
Queen Anne's Lace.
Ja, de bloemen lijken wel van kant gemaakt.

Hier twee foto's, zij krijgt nog een eigen blog.






Heel verrast was ik door deze felroze bloemen langs de sloot.





Het blijkt brede lathyrus te zijn.





Ook van bovenaf leuk.





Zo'n bloeiende distel is ook prachtig.




Zeker in het licht van het avondzonnetje.




De pastinaak in datzelfde zonnetje:




Daarvan nog twee sfeerbeelden om dit blog af te sluiten.





 De foto's zijn gemaakt op verschillende dagen en tijdstippen in de eerste helft van juli. 
De meeste informatie heb ik gevonden op: wildebloemen.info ;
een zeer verzorgde site waar veel informatie te vinden is, geïllustreerd met duidelijke, 
maar ook prachtige foto's. Een aanrader om ook zomaar eens wat op rond te struinen.


Toch is niet alle info altijd te googlen.
Bij de tweede foto hierboven schreef ik dat ik de naam niet kon vinden,
maar Maria kent dit wél. Het is geen struik, dat dacht ik omdat hij wel
2 meter hoog was, maar een plant: Witte Honingklaver - Melilotus Albus.

Dank je wel, Maria.




Dank voor je bezoek; jullie reacties stel ik zeer op prijs.





10 opmerkingen:

  1. A wonderful array of flowers with every colour in the spectrum it seems. We have complete armies of soldier beetles here - all having sex! It’s a good thing there are predators to eat some of them or we would be knee deep in soldier beetles.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Corrie,
    Het zijn ware kunstwerkjes. Wat een mooie interpretatie van de bloemenzee aldaar! Omdat ik het ken als mijn broekzak, weet ik wat je er voor moet doen om dit er uit te halen, zo knap! PRACHTIG! Ik heb er van genoten. Dat de Queen Anne's Lane nog een eigen blogje krijg verheug ik me op!
    groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Corrie, wat een prachtig en fleurig blog laat je hier zien. Echt genieten. Vooral de 2e foto van de Wilde Peen vind ik geweldig! Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Corrie.

    Super mooie serie van al deze mooie bloemen.
    Mooie foto's Corrie.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Amazing photos! I love the angle that the pictures were taken from, thanks for the share. Hope you have a wonderful weekend, thanks for the share. Keep up the posts.
    World of Animals

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Corrie,
    Prachtige foto's!!
    Erg mooi om die distel te zien met die paarse bol en ook je laatste foto vind ik helemaal super/
    Mooi gedaan!!

    Groetjes, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Corrie,
    Af en toe kom je veldjes of bermen tegen waar wilde bloemen nog een kans krijgen. Je verbaast je er soms over hoe gevarieerd zo'n bloemenzee kan zijn. Dat er ook allerlei insecten blij mee zijn is minstens zo belangrijk. Jij als plantenliefhebber kan er je hart ophalen. Aan de beelden te zien is je dat ook helemaal gelukt.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Als je zo'n veldje tegenkomt mag je je wel gelukkig prijzen, Corrie! Je hebt er een fraaie serie aan overgehouden. Vooral de binnenkomer is mooi, een schilderijtje. Het voordeel van fotograferen is dat je veel leert van de natuur. Ik probeer tenminste ook altijd wel een naam onder een foto te plaatsen en dat is soms best even zoeken. Tegenwoordig gebruik ik daarvoor steeds vaker de Obsidentify app. Moet je ook eens proberen. Hij is er in verschillende categorieën, ook voor planten en die werkt vaak best goed.
    Groetjes, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat mooi Corrie! De cichorei vind ik ook een prachtige bloem net als de wilde peen trouwens, mooi gefotografeerd ook. De afsluiters van de blog zijn heel fraai en ik ben benieuwd naar de blog die komt van de serie van de wilde peen. Leuk dat je zoveel ondertussen leert hè. Dat vind ik zelf tenminste en daardoor zien we ook weer meer. Mooie hobby :-).

    Groetjes,
    Marianne

    P.s. In Harmelen is een piepklein gebiedje speciaal voor o.a. vlinders en insecten aangelegd. Daar zie je ook de mooiste dingen. Het heet 'De kievit'. Ook een bezoek waard.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Corrie,
    prachtig deze zomerbloeiers :-)
    Ik moet ze allemaal nog uitzoeken maar d oor de hitte komt alles nog verder op een laag pitje te staan. De pc staat alleen bij uitzonderingen hier nu aan ivm de hitte maar....... ik ben blij dat ie even aanstaat. Kan ik heerlijk even genieten van al deze bloemen pracht.
    Bovendien heb je mooi met het liicxht gespeeld. Echt heel mooi en sfeervol.

    Hartelijke groet, Helma

    BeantwoordenVerwijderen

Dank voor je bezoek en leuk dat je de moeite neemt om te reageren.