Kijken en nog eens kijken - dat doe je als je met een camera op stap bent.
Ik verwonder me steeds meer over wat er in de natuur te zien is en probeer dat zo mooi mogelijk vast te leggen.
Leuk dat je mee wil kijken op dit fotoblog - ik hoop dat je er plezier aan beleeft.

Klik op een afbeelding om de foto's in de lightbox te zien - groter en beter van kwaliteit.

donderdag 19 juli 2018

Wilde bloemen en bijtjes






Nou ja, wilde bloemen...het gaat om bloemen, die in Nederland in het wild
groeien, maar nu vooral te zien zijn op veldjes waar Natuurmonumenten deze
ingezaaid heeft.  Heel handig, want dan weet ik ze ook te vinden.






In het gebied rondom Haarzuilens een veld vol kamille,
met hier en daar een klaproos of een korenbloem ertussen.




 
Daar word ik wel vrolijk van;
ook al was het die eerste keer heel lastig fotograferen;
alles wiegde heen en weer door de wind.









Ook groeit er volop graan, in juni nog frisgroen 
(met een beetje geel en blauw, als je goed kijkt)




Hier met zuring erachter.





Natuurmonumenten heeft daar ook een lange strook ingezaaid met phacelia,
ook wel bijenvoer of bijenvriend genoemd, omdat ze veel nectar produceert.
Phacelia komt oorspronkelijk uit Californië, maar is in Nederland nu een
vrij algemeen voorkomende plant (wildebloemen.info)


In juni bloeide dat nog niet,
maar de knoppen zijn al prachtig en vol belofte.






De eerste juli waren er hier en daar al wat bloemen in bloei.
 





En de eerste bijen hadden de lekkernij al gevonden.





Een kleine week later stond het veldje phacelia volop in bloei;
het was een drukte van belang met hommels en andere bijen.
Het vrolijke gezoem bereikte een behoorlijk volume.





Dit was natuurlijk een uitgelezen kans om deze insecten eens
te fotograferen. Maar: er waren er wel véél, maar ze zijn allemaal
continu in beweging en zooo snel.





Hier toch enkele beelden die niet in de prullenbak terecht kwamen.





Hier is de hommel verre van scherp,
maar ik vond deze "aanvalshouding" zo mooi,
dat ik 'm toch wil laten zien.





Nog wat beelden die ik zelfs fiks heb durven croppen.


 




Tot zover de phacelia als bijenvoedsel.
De bloemen zelf zijn bijzonder en een héél aantrekkelijk onderwerp voor de macro.




 







 




Een veelzijdige bloem, die op heel verschillende manieren 
gefotografeerd kan worden. Ik ben er nog lang niet klaar mee,
maar weet niet hoe de bloemen er na deze droge dagen bij staan. 
Na 6 juli ben ik niet meer bij dat veldje geweest.

Deze bloemen waren voor mij wel de superontdekking, 
maar er staan nog meer wilde bloemen op mijn kaartjes.

Wordt vervolgd.




Dank voor je bezoek; reacties stel ik zeer op prijs.


 

8 opmerkingen:

  1. Ha, Corrie!
    Een feest van herkenning! En ja die planten vragen er om er macro's van te maken!!
    Heerlijk ook al die bijtjes en hommeltjes. Natuurlijk MOET foto 16 erop, veel te leuk!! De korenbloem in het veld met kamille is ook al zo leuk. Wat ruikt het er dan ook lekker, hè? En met je mooie macro's komt de phacelia heel goed tot zijn recht. Ik krijg er gelijk zin in er weer te gaan kijken. ( is was gisteren nog in De Idylle. en verderop door het klaphek) Een heerlijke Post waar ik van genoten heb.
    Groetjes, Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Corrie,
    Je hebt daar toch wel hele bijzondere bloemen gezien. Mooi met al die kleuren. Grappig ook dat daar zoveel hommels en bijen op af komen. Geeft net weer iets extra's aan je foto's.
    Die met dat blauw paars zijn ook heel mooi. En wat is die Phacelia mooi.
    Prachtige foto's hoor!!

    Groetjes, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  3. A field of wildflowers is so much more appealing than an ornamental garden and to see the pollinators is especially encouraging.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Corrie.

    Een prachtige foto serie vol met mooie bloemen en Insecten.

    Super mooi.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Twe jaar geleden was er vlak bij mijn huis een nieuw aangelegd 'natuurgebiedje' waar kennelijk van alles was ingezaaid. Eén bloemenzee en daaronder ook het bijenvoer. Helaas was dat een eenmalige aangelegenheid, want nu bloeit er bijna niets meer, alleen nog grassen. Erg jammer, want bijenvoer en ook de andere soorten die jij laat zien, zoals korenbloem en kamille zijn erg fotogenieke bloemen. Met de aanhoudende droogte van dit moment moet je bloeiende planten met een lampje zoeken, helaas... Ook het stoeien met vliegende insecten is een heerlijk tijdverdrijf, maar o zo moeilijk. Ik vind dat je het nog niet zo slecht hebt gedaan, hoor. Ik doe het niet veel beter ;-)
    Groet, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Corrie,
    Korenbloemen spreken mij altijd aan, wellicht jeugdsentiment. Fotogeniek zijn ze in ieder geval. Maar die phacelia spant deze keer de kroon. Dat hij in de smaak valt bij de bijen maakt hem des te aantrekkelijker. Een prachtige bloem om je lekker op uit te leven, zoals je dan ook overtuigend gedaan hebt. Al de insecten erbij is dan een bonus.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  7. mooie serie met een rijkdom aan wilde bloemen. Korenbloemen vind ik prachtig maar hier in het westen zie ik ze niet. Klaprozen zijn ook mooi. De serie met de bijtjes vind ik heel geslaagd, en de boze hommel heb je toch heel mooi te pakken.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hello dear Corrie,
    Great series of photos, here!
    You have been looking for textures and mixes of colours and you were very successful, congrats!!
    I hope you are well and enjoying a nice and quiet summer :)
    Warm hugs

    BeantwoordenVerwijderen

Dank voor je bezoek en leuk dat je de moeite neemt om te reageren.