Kijken en nog eens kijken - dat doe je als je met een camera op stap bent.
Ik verwonder me steeds meer over wat er in de natuur te zien is en probeer dat zo mooi mogelijk vast te leggen.
Leuk dat je mee wil kijken op dit fotoblog - ik hoop dat je er plezier aan beleeft.

Klik op een afbeelding om de foto's in de lightbox te zien - groter en beter van kwaliteit.

donderdag 5 juli 2018

Zwarte berk??




Zoals in mijn vorige blog al genoemd, 
vind ik het nogal lastig om uit te vinden welke naam 
er precies bij welke boom hoort.

Toch probeer ik ook op dat gebied wel meer te weten te komen 
en ga op zoek naar namen van bomen die ik op de foto heb gezet. 
Een leuke en informatieve site is bijvoorbeeld  bomenbieb.nl.

Ook heb ik een enorm dik en zwaar boek over alle loofbomen 
in Nederland en Vlaanderen, van Leo Goudzwaard.
Heel informatief en met veel foto's, maar ook zó gedetailleerd,
dat ik vaak door de bomen het bos niet meer zie. 
Wel heerlijk om doorheen te bladeren en
soms leer ik toch weer wat. Met kleine stapjes...


Soms wordt die kennis ook weer helemaal overhoop gegooid.
Want één van de weinige dingen, die ik inmiddels dàcht te weten:

een berk is wit.







Zoals deze dus. Met zo'n kenmerkende stam. En soms zo'n krullende schors.






Bij de berken in het boek, kwam ik een plaatje tegen, en dacht:
hè... hé... zoiets heb ik gezien!

Een boom die mij opgevallen was, omdat deze zo vreemd groeit,
met takken waarvan ik eerst dacht dat deze niet gezond waren.






Bij nader inzien, lijkt dit wel erg op het krullen van een berkenbast.

Op de volgende foto, die ik later heb genomen van de boom ernaast,
waarschijnlijk dezelfde soort, is dit nog beter te zien:



 
Ik denk dan ook dat het een berk is. Een zwarte berk: Betula nigra.


Voor alle duidelijkheid 😏  ook wel "rode berk" genoemd.






De boom was me opgevallen, omdat boven een kaarsrecht stam van
ruim 2 meter, de boom gaat vertakken met deels naar beneden buigende
takken. Die takken vond ik er dus nogal ongezond uitzien.
Maar aan het eind van die takken, groeien er weer veel nieuwe takken;
de boom gaat behoorlijk de hoogte in.















De stam zelf vind ik helemaal niet op een berk lijken,
maar wel mooi als het licht erlangs strijkt.








Een heel ander soort boom,
één die een stuk makkelijker te herkennen is: 

de es.

Hier in de buurt staan ze vaak in rijen, langs de weg of een sloot.








Een boom die mij opviel, omdat het licht vaak zo mooi door
het bladerdek valt. Hij staat er ook om bekend dat hij veel licht doorlaat, 
door zijn groeiwijze en de veervormig samengestelde bladeren.








De fijne bladeren laten veel licht door.








Ik wilde graag een tak met bladeren geïsoleerd op de foto.
Dat leek makkelijk, maar was nog behoorlijk zoeken naar geschikte takken. 

Met tegenlicht zie je veel tinten groen. 






Met het licht mee, krijg je een rustiger beeld.




Kijk even mee omhoog.
Bij deze bomen zie je door de bladeren de lucht nog wel..













Tot zover mijn impressie van al het groen in de buurt.
In het volgende blog meer kleur: zomerbloemen.







14 opmerkingen:

  1. Trees are sometimes difficult to identify, Corrie, but a little practice and consulting many references certainly helps one to become more proficient.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Corrie, ten eerste: de foto's zijn weer mooi en bijzonder. Leuke standpunten en mooie lichteffecten! Ten tweede: nu ben ik ook in de war want een berk was toch wit... het is al net zo maf als bij vogels waar je mannetjes nonnetjes hebt en vrouwtjes baardman. Dus een zwarte berk die rode berk heet, volkomen logisch... niets verbaast mij nog.
    Leuk om te weten en ook leuk dat je het hebt uitgezocht.

    Groetjes,
    Marianne

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Corrie,
    Mooie foto's van deze bomen.
    Ik zelf ben erg slecht in het herkennen van de verschillende boomsoorten.
    Je foto's zijn erg mooi. Het lijkt wel of je er in geklommen bent..hihi...!!
    Foto 16, zo van onderuit de hoek genomen vind ik ook erg mooi.

    Groetjes, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooie foto's van deze bomen Corry.
    Mooi telkens uit een andere hoek genomen.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  5. These photos are amazing, they are so clear and vivid. You are very talented at photography, thanks for the share. Love seeing photos like these, thanks for the share. Keep up the posts.
    World of Animals

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Corrie,
    Voor mij was er slechts één soort berk, het type met de kenmerkende zilverkleurige lichte schors. Het is een verrassing om te lezen dat het ook anders kan, met een verwarrende naamgeving. Als je verschillende websites hierover bekijkt blijkt dat er nog meer variatie in kleuren bestaat.
    Jij kijkt veel omhoog naar de grillige stammen en zijtakken. Het hoort erbij dat je dan verschillende patronen krijgt, afhankelijk van het type boom. In ieder geval kan je eindeloos variëren, niet alleen met groen en patronen.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een leuke, en leerzame blog.
    Prachtige foto's van de bomen. Ik ben zelf ook geen kenner van bomen en dacht inderdaad dat berken altijd witte stammen hadden. Mooie foto's van de bladeren, naar boven toe met tegenlicht.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dat van de berken eist ik niet en daarnaast dacht ik altijd dat een es hetzelfde was als een esdoorn... niet dus. Leerzaam blogje dus!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Corrie,
    echt heel bijzonder om dan een zwarte berk tegen te komen.
    ik ben ook helemaal niet thuis in bomen en namen. Ja, een berk weet ik en een eik ook net zoals een spar en een den maar dan houdt het ook op hihi......
    Echt supermooie foto's en ook je informatie is meer dan leerzaam. Echt hel interessant.
    Hartelijke groet, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hai Corrie,

    Ik heb ook wel eens geprobeerd om bomen op naam te brengen, maar ik ben er maar mee gestopt. Is toch vaak lastiger dan je denkt. Mooi zijn de foto's die je van onderen hebt genomen. Dat geeft toch altijd een apart gezicht. Ik heb in ieder geval weer iets geleerd.

    Groetjes,
    Ren'e

    BeantwoordenVerwijderen
  11. I love looking at different species of trees. The bark on this type of tree is absolutely amazing, great photos you took. Thanks for the share, hope you have a wonderful rest of your day. Thanks for the share.
    World of Animals

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoi Corrie.

    Erg leuk en informatief deze serie van de bomen.
    Leuk de verschillen te zien.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Congratulations, Corrie, on tackling the study of trees. They are wonderful components of nature’s architecture and not always easy to understand and identify. With this post and your last one you really prove that you are determined to know them better.
    Don’t break your arms with the heavy book - I have a few of those myself. Keep on learning!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Mooi om dit te zien Corrie, fijn je info erbij.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen

Dank voor je bezoek en leuk dat je de moeite neemt om te reageren.