Kijken en nog eens kijken - dat doe je als je met een camera op stap bent.
Ik verwonder me steeds meer over wat er in de natuur te zien is en probeer dat zo mooi mogelijk vast te leggen.
Leuk dat je mee wil kijken op dit fotoblog - ik hoop dat je er plezier aan beleeft.

Klik op een afbeelding om de foto's in de lightbox te zien - groter en beter van kwaliteit.

woensdag 15 augustus 2018

Koninginnenkant






Koninginnenkant is de wat ingekorte vertaling van de Engelse benaming 
Queen Anne's Lace. Ik vind deze schermbloemen zo sierlijk dat ik deze naam beter vind
passen dan Wilde Peen, of zelfs gewoon "Peen", want dat is het.

Daucus carota.

 Nauw verwant aan de oranje worteltjes die bij de groenteman liggen;
alleen is deze wortel wit. Die wetenschap heb ik uit de boeken hoor, 
want zelf heb ik nog nooit zo'n plantje uit de grond getrokken. 

Volop in bloei, lijkt het op fijne, Brusselse kant. Ook voor en na de bloei 
zijn de bloemen prachtig. In dit blog wil ik de bloem in verschillende stadia 
en op verschillende manieren laten zien.





De knop opent zich; de sierlijke zijslippen zijn dan al goed te zien.
Vaak zijn dan de buitenste schermen meer of minder roze.




De zijslippen zorgen voor een elegante omlijsting.




Deze bloem laat zich ook heel mooi van onderaf fotograferen.





Van bovenaf. Al die kleine bloemetjes gaan bijna open.
In de buitenste schermen is nog een beetje roze zichtbaar.






Van onderaf in volle bloei; het zonlicht speelt door de bloemen heen.





Het fijnste Brussels kant.




van heel dichtbij




Nu wat uitzoomen:
 





Het is een algemeen voorkomende plant, toch moest ik eerst best zoeken waar ze groeit.
Later zag ik dat achter de schuur van Natuurmonumenten bij het Wielrevelt werkelijk méters
 alleen maar peen is aangeplant. Dat geeft een lekker doormekaartje;
en een zomers beeld:




Peen is te herkennen aan één rood bloemetje middenin.




Dat las ik op wildebloemen.info, 
maar ik kon me niet herinneren dat ooit zo gezien te hebben. 
Niet goed opgelet dus, want op foto's van twee jaar geleden 
is duidelijk en mooi rood, zo'n bloemetje te zien:




Goed te zien én met dauwdruppels, daar zoom ik nog op in:




Dat middelste bloemetje is vaak heel donkerrood of zwart, soms roze;
en ook, nu ik 't weet en er heel goed op heb gelet, soms helemaal niet te zien.
De pigmenten in dit middelste bloemetje trekken insecten aan.




De naam Queen Anne's Lace heeft ook met dit rode bloemetje te maken. 
Koningin Anne prikte in haar vinger tijdens het werken met kant. De rode bloem
staat voor de druppel bloed, die toen op het kant terecht kwam.







Een enkele bloem wordt niet wit, maar roze.
Ik denk dat dit zo'n roze bloem is in de ontluikende fase:




En deze in volle bloei:




De fijne bloemetjes houden dauwdruppels lang vast.
Het was al rond half negen dat ik deze foto's nam:







Ook na de bloei blijft de bloem prachtig; de schermen buigen dan weer omhoog en naar elkaar toe. 
Op deze foto is al het begin van de vruchtjes te zien.



Deze is al een stapje verder:




De haartjes aan de vruchten, die hier zo mooi de druppels vasthouden,
hebben weerhaakjes, waardoor ze goed aan langslopende dieren blijven kleven. 
Zo wordt het zaad over grote afstanden verspreid.








Hier is de bloem al bijna weer gesloten.





Aan deze vorm heeft de bloem zijn bijnaam "vogelnestje" te danken..




De zijslippen buigen dan weer naar onder.
Mij doet het meer denken aan een sierlijke balletdanseres.







Tot slot twee beelden, waarvan ik vind dat het sierliijke en elegante 
van de bloem goed uitkomt. Gemaakt langs de waterkant, 
zodat door de weerkaatsing op het water het licht ook van achteren komt







Informatie voor dit blog komt van wildebloemen.info en plantennamen.info
Een heel leuk filmpje met meer informatie is te zien op de site van 
Flora van Nederland.



Dank voor je bezoek; eventuele reacties stel ik zeer op prijs.






13 opmerkingen:

  1. Wat mooi zeg en zo'n uitgebreide serie en informatie. Je hebt de wilde peen echt van z'n mooiste kant laten zien waarbij ik de dauwdruppelfoto's het meest aansprekend vind, leuk ook om de lichtbubbeltjes op de achtergrond te zien en een 'regenboogje'in een druppel, mooi gedaan. Het lijkt echt op kant, zo mooi. Leuk dat je hebt geëxperimenteerd met verschillende standpunten en lichtval, daardoor is de serie boeiend en elke foto weer anders en ook nog eens heel bijzonder dat je van een ogenschijnlijk witte bloem nog zoveel kleurvariatie kunt fotograferen. En dat met maar één soort plant, knap gedaan.

    Groetjes,
    Marianne

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Good afternoon Corrie: Queen Anne’s Lace is quite common here too. I always enjoy searching through the “bird’s nests” for the caterpillars of the Carrot Seed Moth.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Koninginnenkant, dat is nog eens een mooie en vooral toepasselijke naam.
    Ik kende het alleen als wilde peen, maar ik vind jouw benaming veel toepasselijker.
    Prachtige foto's stuk voor stuk.
    Foto's 5 en 6 met het lichte blauw spannen voor mij de kroon.
    Als we dan toch koninklijk bezig zijn (kroon en blauw bloed) :-)

    Groetjes, Karina

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Corrie,
    Prachtige foto's van al deze planten.
    Foto 2 en 28 vind ik erg mooi van kleur. Maar ook bv foto 8 met dat tegenlicht is echt super genomen.
    Ennuh.. ook ik vind die naam Koninginnenkant mooi gekozen. Komt net wat sierlijker over...hihi...!!

    Groetjes, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Corrie.... ik zit echt een beetje ademloos te kijken naar deze prachtige foto's. Inspirerend, ik moet me hier ook eens in verdiepen. Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Corrie.

    Prachtige foto's van deze mooie planten, fijn de informatie erbij.
    Zo ziet het er ineens zo mooi uit allemaal als je het zo close laat zien.
    Heel erg mooi.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hai Corrie.....
    Wat een prachtig blog....ook ik houd (zoals je weet) van deze prachtige wilde bloem....die je op ontelbare manieren kunt fotograferen en waar je ook ontelbare sferen mee kunt creëren in je foto...Dat laat jij in deze blog prachtig zien, mooie romantische foto's, maar ook koele en harde foto's....zo gaaf om te zien.
    Jij bent echter in staat er ook nog een prachtig blog over te schrijven.....een hartstikke mooi en goed idee...…
    Inmiddels ben ik je blog gaan volgen, en lees in alles met interesse.....echt heel leuk!!!
    groetjes,
    Ellie

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Corrie,
    Ik ben ook gek op Peen. En vind ook altijd dat de benaming Peen, de plant behoorlijk tekort doet;-) Dus Koninginnenkant is véél mooier! Je foto's zijn geweldig mooi en ontzettend knap gemaakt. Ik heb hier zo van genoten!!!! Echt een ge-wel-dige kunstzinnige hommage aan deze bloem in alle stadia. Dikke complimenten!
    Groetjes, Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Nou, nou, je pakt hier wel uit Corrie. Veel knappe platen en daarnaast een heleboel weetjes die ook voor mij nieuw zijn. Met bloemen en bloeiwijzen kan je je eindeloos uitleven. Ik hoop alleen voor je dat de droogte van deze maanden nog genoeg mogelijkheden voor je overlaat.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Corrie,
    Ik was ook altijd al een fan van dit plantje. Inderdaad erg fotogeniek, maar als ik deze serie bekijk dan kan er dus nog veel meer mee. Erg inspirerende beelden die ik zeker zal onthouden. De naam Koninginnenkant is inderdaad beter dan Wilde Peen, zeker nu ik er sinds kort ben achtergekomen dat het ook één van de belangrijkste waardplanten van de Koninginnenpage is. Ik let dan ook de laatste tijd heel erg op deze plant en hoop er ooit zo'n prachtige rups op te vinden, want deze vlinder komt dit jaar veel voor in Nederland!
    Groet, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
  11. These flowers are absolutely stunning, I love the different array of flowers that are in these photos. Thanks for the share, hope you had a fantastic weekend. Keep up the posts.


    World of Animals

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoi Corrie,
    nu vind ik de wilde peen sowieso altijd al heel apert om te zien en zeker in zijn groeifase. Deze heb je dan ook prachtig uitgebeeld. De blauwe die je in je blog hebt staan heb ik echt nog nooit gezien zeg! Wat een aparte! De mooiste vind ik die met de druppels :-) niet dat de andere die mooi zijn (juist wel) maar ik val nu eenmaal voor druppels en deze komen op deze schermbloemen echt zo mooi over. Mijn complimenten.
    Hartelijke groet, Helma

    BeantwoordenVerwijderen

Dank voor je bezoek en leuk dat je de moeite neemt om te reageren.