Kijken en nog eens kijken - dat doe je als je met een camera op stap bent.
Ik verwonder me steeds meer over wat er in de natuur te zien is en probeer dat zo mooi mogelijk vast te leggen.
Leuk dat je mee wil kijken op dit fotoblog - ik hoop dat je er plezier aan beleeft.

Klik op een afbeelding om de foto's in de lightbox te zien - groter en beter van kwaliteit.

donderdag 23 augustus 2018

Natuur dichtbij huis






Dit was wel heel dichtbij huis. Ze zaten op het raam van de tuindeur.
Midden in de nacht.  

Van binnenuit had ik ze niet gezien (er hangt een kralengordijn voor), maar ik liep naar buiten 
en zag iets vreemds op de deur. Eerst heb ik daar naar staan kijken;
ik vond ze heel mooi. Toen ik me realiseerde wat ze aan het doen waren, begreep ik
dat ze zo nog wel even zouden blijven zitten. Dus de camera gehaald en toch iets 
geprobeerd zo in het donker. Zowel buiten als van binnenuit, 
want het is toch wel bijzonder om ze ook van de onderkant te kunnen zien.

Met bovenstaand silhouet ben ik wel blij. De achtergrond is de tuinlamp.
Verder was het wel heel lastig om daar behoorlijke foto's van te maken.
Toch laat ik hier twee foto's zien met wat kleur erin, zodat jullie een beeld krijgen van deze nachtvlinders.
Het was moeilijk om ze scherp in beeld te krijgen; twee tegelijk lukte al helemaal niet.
Dus van allebei één uitgesneden:






Op de onderste foto is de witte achtergrond de reflectie van de lamp in het raam.

De volgende dag natuurlijk uitgezocht wat voor vlinders dit zijn.
Oef... het zijn buxusmotten; daar zullen echte tuinliefhebbers in de buurt niet blij mee zijn.
Maar ik vond het een bijzondere nachtelijke ontmoeting
én: heel mooie vlinders. 
De bovenste is een buxusmot zoals "in de boekjes" (de randjes leken wel van goud;
de vleugels zijn doorzichtig). Raar, dat de andere er anders uitziet, maar ik las dat
bruine exemplaren soms ook voorkomen.


En dan mag de volgende bezoeker er wel bij in dit blog.
In de klimop zag ik (gewoon overdag deze keer) een klein, iel, groen juffertje hangen,
die ook wel even wilde wachten tot ik m'n camera had gehaald.




Hier ook een silhouetje:





Ook deze was niet makkelijk op de foto te krijgen.
Er was weinig licht, dus toch een groot diafragma om de sluitertijden
kort te houden. En hij was zo smal, dat er weinig juffer was om op 
scherp te stellen. 





 Toch ben ik met deze beelden wel blij.






 Qua uiterlijk zou ik denken dat dit een tengere pantserjuffer is,
maar dat klopt helemaal niet in deze omgeving.
Dus als iemand weet welke naam er bij dit kleine juffertje hoort...
hoor ik het graag.

Toevoeging 27 augustus:
en weer is het Maria, die de juiste naam weet. Het is een houtpantserjuffer.








Dank voor je bezoek
en dank voor alle enthousiaste en lovende reacties op het blog "Koninginnenkant";
extra leuk omdat ik heel veel tijd besteed had aan dit blog over deze bijzondere bloemen.





12 opmerkingen:

  1. Hoi Corrie,
    Dat is best bijzonder dat je dat zo tegen je deur ziet gebeuren.
    Mooi ook hoe je dit hebt kunnen fotograferen zo in het donker. Geeft een bijzonder effect zo met dat licht van je tuinlamp.
    Ook dat juffertje is erg mooi. Super gedaan!!

    Groetjes, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Great job with the night time photography, Corrie - always challenging. The moths are interesting and I am sure you were flattered that they chose your front door to make some more! We seem to have more dragonflies in our garden this year and I am not sure whether there is a reason for that or whether we have just been noticing them more than we did in the past.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Corrie,
    ik vind die eerste foto van de nachtvlinders echt heel erg mooi. Het licht van de tuinlamp daar achter is echt geweldig want het geeft zo een mooi sfeervol beeld. Zo te zien is je juffer el degelijk de tengere pantserjuffer. Bovendien... waarom zou ie nu niet kunnen voorkomen bij jullie! Wij hebben sinds 2 jaar de Vroege glazenmaker en die hadden we daarvoor ook nooit!
    Hele leuke foto's Corrie :-)
    Hartelijke groet, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Corrie.

    Prachtige foto's Corrie van de diversen vlinders en insecten.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ha Corrie,
    De eerste foto vind ik echt schitterend! Wat een geweldig mooi licht en wat een sfeer.
    Dat het nou Buxusmotten zijn......ach dat vergeten we maar gelijk weer. Het zijn mooie modellen en die donkere vorm had ik nog nooit gezien. Heel gaaf. Ik kan het verlossende woord geven over je juffer: Het is de Houtpantserjuffer!(Lestes Viridis...maar die naam is geloof ik weer veranderd) Herkenbaar aan het gele "doorntje" op de zijkant van het lijf.( dat iets gebogen streepje) Leuk dat je die in de tuin had en idd een hele uitdaging om die goed te platen Vooral de silhouetfoto vind ik heel fraai!,
    groetjes en fijn weekend,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel, Maria.
      Fantastisch dat je ook deze pantserjuffer de juiste naam kan geven.
      Pfoe, wat weet je toch veel!
      Hartelijke groet, Corrie

      Verwijderen
  6. Hoi Corrie,

    Wat een fijn blog met al die kleine beestjes uit de natuur.
    Voor macro fotografie hoef je niet ver, je moet het onderwerp alleen zien te spotten en daar geef je hier gave voorbeelden van.
    Die eerste is voor mij meteen het klapstuk.
    Het lijkt wel een verliefd stelletje bij volle maan :-)

    Groetjes en een fijn weekend,
    Karina

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Incredible photos that you were supposed to capture of these insects, it is especially incredible how close up these photos are. Thanks for the share, hope you have a fantastic weekend. Keep up the posts.

    World of Animals

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Corrie,

    Wow, de eerste foto zeg, geweldig met de tuinlamp op de achtergrond, ik dacht eerst dat het de maan was! Fraai beeld. Buxusmotten zijn best knap om te zien en er zijn natuurlijk wel meer mooie beestjes waar mensen niet zo blij van worden, niets aan te doen ;-).
    Leuk dat je een Houtpantserjuffer in je tuin had, ik denk dat je die nu wel vaker zult zien. Als je er eenmaal een gezien hebt, zie je ze vaker, dat werkt met alles zo volgens mij. Ook hier vind ik de silhouetfoto heel fraai. En het is moeilijk om ze scherp te fotograferen en zeker als je het voor het eerst probeert. De kleuren zijn wel heel mooi overgekomen, echt zoals hij is.

    Fijn weekend,
    Marianne

    BeantwoordenVerwijderen
  9. leuk he, die beestjes dichtbij huis. Ik kan daar ook zo van genieten. Is de juffer niet een houtpantserjuffer, die heeft ook veel van dat metalic groen. De close up van deze juffer vind ik de mooiste foto van deze blog.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Je zou bijna medelijden krijgen met de mensen die buxus in hun tuin hebben... maar buxusmotten zijn prachtig. Je ziet er ook veel dit jaar, maar niet zoals jij ze hebt kunnen fotograferen! De eerste foto is top!
    Groet, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi Corrie,
    Af en toe krijg je interessante bezoekers in je tuin, waarbij de buxusmot wel heel mooi is, aar allesbehalve populair bij mensen met een buxus in de tuin. De eerste plaat is een hele fraaie geworden. Vlinders en juffers komen ook bij ons in de tuin regelmatig op bezoek, het ene jaar meer dan het andere. Het is altijd prettig als je daar ook van kan profiteren. Binnenkort de spinnen.
    Groetjes, Kees

    BeantwoordenVerwijderen

Dank voor je bezoek en leuk dat je de moeite neemt om te reageren.