Kijken en nog eens kijken - dat doe je als je met een camera op stap bent.
Ik verwonder me steeds meer over wat er in de natuur te zien is en probeer dat zo mooi mogelijk vast te leggen.
Leuk dat je mee wil kijken op dit fotoblog - ik hoop dat je er plezier aan beleeft.

Klik op een afbeelding om de foto's in de lightbox te zien - groter en beter van kwaliteit.

donderdag 31 augustus 2023

Zomerochtend vol vogels

 
 

 
Op het terrein van Van de Valk Roofvogels in Lunteren organiseren
 de eigenaren ook 'workshops' voor fotografen. In de ochtend, de middag of...
in de heel vroege ochtend als het licht zo heel mooi kan zijn. 
 
 
 
 
 Dat boek je natuurlijk ruim van te voren
en dan maar hopen dat het weer mee wil werken.
De dagen voorafgaande aan 'onze ochtend' was de weersvoorspelling niet zo top,
 maar... die ochtend was Nederland op zijn mooist..




Oehoe



 
Rode wouw 




Torenvalk
 
 

 
Bosuil
 
 

 
Dit bosuiltje was nogal beweeglijk en wilde graag op allerlei
plekken tegelijk zijn.
 
 

 

 
 

 
 En ook alle kanten tegelijk in de gaten houden.




 Zo'n bijzondere vogel,
had ik eerder wel gezien, maar nog nooit voor de lens gehad.




De hop. 
 
 

 

 
Zo'n hoopje dorre takjes is niet zo'n mooie aanblik op de foto,
maar hé, die hop vindt daar wel allerlei lekkers om van te smullen.
Bovendien was dit mijn enige foto met die prachtige kuif van hem omhoog.
 
 

 
Tussen het gras kan hij ook wel veel van zijn gading vinden.
 
 

 
 

 
 
 De kerkuilen verbleven in een donkere schuur;
wij mochten daar even met de helft van de groep naar binnen.




 
De ISO fiks omhoog uiteraard.
En dan op 1/30 uit de hand. Vind dat ik hier wel blij mee mag zijn.
 
 

 
 Lekker pluizig, zo'n heel jonge oehoe. Op dat moment 4 maanden oud.
 
 

 
Toen begon het een beetje te regenen, en veel mensen zochten het afdakje op.
Mooi, dat gaf mij de gelegenheid om lekker dichtbij te komen.
 
 

 

 
Scharrelaar. 
 
 
 
 
Prachtige vogel, maar deze wilde die ochtend graag zelf zijn agenda bepalen;
zoals meeliften op Adri's hoed.
 
 
 
Of bijna tegen mijn schoen aan landen. Té dichtbij kan dus ook.
 
 

 
Ook nog wel een portretje.





Als sluitstuk de vissende zeearenden.
Uiteindelijk lukte deze serie van de Europese zeearend.
 
 



mét vis dus:
 
 

 
de Afrikaanse zeearend ving eerder de prooi steeds in de lucht.
Geen idee hoe ik dat in beeld moest krijgen. 
Maar ter afsluiting wel een mooi kopportret van deze imposante vogel.




 
Informatie over deze workshops: De Valk Roofvogels
of kijk op hun FB pagina.
 
Wij hebben die ochtend volop genoten.

 
 
 
 
 

7 opmerkingen:

  1. Wat zul je genoten hebben Corrie, van deze prachtige vogels. Lijkt me een hele mooie ervaring.
    Vooral de rode wouw is schitterend, maar een nieuwsgierig bosuiltje is ook gaaf natuurlijk 😁👌
    Fijn blog met super foto's.
    Groet uit Stieltjeskanaal,
    Geert

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Corrie....
    Pffft ademnood bij het zien van deze blog, daar was ik even niet op voorbereid. Ongelofelijk..
    Wat geweldig dat je daar heen bent gegaan en wat een schitterende kwaliteit foto's en bloedmooie soorten! Ik hoef er natuurlijk geen favoriet uit te halen, want overal stokte mijn adem spontaan ;-) Diepe buiging voor je fotowerk!
    Groetjes, Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Corrie,

    Wel heel bijzonder dat deze vogels daar los en zonder leertjes rondvliegen. Ik zag het al eerder bij bij het blog van Rene en ik verbaas me nog steeds dat de eigenaren hiervan hiervoor een vergunning hebben weten te krijgen. Hoe dan ook het is natuurlijk een uitgelezen kans om, zelfs op een dag, allerlei zeldzame vogels voor de lens te krijgen. Je hebt je kansen prima benut, mooie close-ups van de vogels, maar toch vind ik de tweede foto de mooiste. Wat een sfeer straalt die uit. Ik neem aan dat de eigenaren goed voor hun vogels zorgen, maar toch ziet die scharrelaar er nou niet bepaald strak uit zonder staart.

    Groetjes,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hai Corrie,

    Een voor mij bekende plek en in de vroege ochtend of late avond kun je de mooiste foto's maken. Mooi licht in die eerste twee foto's en helemaal met dat laagje grondmist. In een paar uurtjes komen allerlei prachtige soorten voorbij en mijn favorieten zijn de kerkuil en de rode wouw. Eén van de twee wouwen heeft een geweldige koptekening. Je kunt zien dat je een heerlijke fotografie-ochtend hebt gehad, dat kun je Gerard wel toevertrouwen. Ik zie eigenlijk niet het nut om daar een workshop te volgen moet ik eerlijk bekennen. Je kunt beter kort van te voren zelf boeken. Goedkoper, dezelfde vogels komen op de setting en Gerard weet heel goed wat de mensen mooi vinden en wat hij daarvoor moet doen. Maar ja, jij hebt een heerlijke ochtend gehad en zo te horen, voor herhaling vatbaar.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dag Corrie,

    Een bezoek aan De Valk staat ook bij mij hoog genoteerd. Als ik bij verschillende mensen zie wat je daar kunt fotograferen word ik alleen maar meer gemotiveerd voor een bezoek. Stuk voor stuk zijn het prachtige platen geworden. De vorkstaartscharrelaar heb ik in Afrika gezien en daar was hij veel kleuriger. Een foto ervan hangt bij ons aan de muur. De vissende arend vind ik heel geslaagd, net als de kerkuil.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik reageer nog een keertje Corrie.
    Ben benieuwd of je nu de reactie wel ziet ;-))
    Prachtige foto's zoals ik al schreef.
    Wat zul je genoten hebben.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat leuk dat je naar De Valk bent geweest. Staat ook nog op mijn lijstje. Je kan daar toch heel goed de roofvogels en uilen fotograferen. Ik mis bij jou alleen de steenuiltjes en ransuilen, die zijn daar toch ook. Prachtige foto van de rode wouw en wat leuk...de hop. Een mooie serie die uitnodigt om ook eens daarheen te gaan.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen

Dank voor je bezoek en leuk dat je de moeite neemt om te reageren.