Kijken en nog eens kijken - dat doe je als je met een camera op stap bent.
Ik verwonder me steeds meer over wat er in de natuur te zien is en probeer dat zo mooi mogelijk vast te leggen.
Leuk dat je mee wil kijken op dit fotoblog - ik hoop dat je er plezier aan beleeft.

Klik op een afbeelding om de foto's in de lightbox te zien - groter en beter van kwaliteit.

zaterdag 16 december 2023

Herfstbeelden

 


 
 
Deze herfst ben ik niet zoveel leuke, fotogenieke paddenstoelen tegengekomen.
Maar ik had wel de mazzel dat de zon even volop wilde schijnen toen ik bij deze
grote Japanse esdoorn was aangekomen. Dan komen de herfstkleuren heel mooi uit.
 


 

Hoewel deze groene blaadjes ook heel mooi zijn met wat tegenlicht.
 
 

 

Een totaal andere boom met geel kleurende bladeren,
valt lekker op tussen het omringende groen. 
 
 

 
 
Ook geel, maar véél kleiner, deze koraalzwammetjes. 

 

 
 
Heel leuk dat ik nu ook een paar heel grote 'bossen' van de
witte koraalzwam tegenkwam; alleen vond ik het toch erg lastig om daar een
mooi beeld van te maken. Zo'n kleintje ervoor lukte beter.
 
 

 
 
 Aan het begin van het seizoen al gehavend, maar ik vond hem tóch mooi.
 
 

 
 
Die tere, piepkleine mycena's vind ik het leukst. 
Doorgaans in groten getale te vinden,
 maar dit jaar moest ik flink zoeken voor ik de eerste gevonden had.
 
 

 

 
De volgende tonderzwam heeft een totaal ander formaat.
De boomstam waar hij op groeit, hing vlak boven het water en 
de zwam heeft zich blijkbaar naar het water gericht.
 
 

 

 
Op een totaal andere plek, maar ook vlak boven het water
deze tak met korstzwammen.
 
 

 
 
Groeit ook op dood hout, de oranje oesterzwam. 
 
 

 

 
De reuzenzwam is, zoals zijn naam al doet vermoeden, reuzengroot.
Heel lastig om daar een aansprekende foto van te maken. Ik heb gekozen voor een deel 
van de zwam en er een paar boomblaadjes opgelegd om een beetje een idee te geven
van het formaat.
 
 

 
 
En met de camera laag over de zwam heen: 
 
 

 

 
Zwierig varenblad: 
 
 

 

Lieveheersbeestjes, altijd leuk om tegen te komen.
 
 


 

 
 
Nog wat zwammen van vorig jaar; toen had ik er zóveel op de plaat gezet:
 
 

 
 

 
 
Amethistzwammen zijn bijzonder; 
zo'n mooi kleurtje en jonge exemplaren een fluwelig bolletje. 
 
 

 

 
Oei, al behoorlijk gehavend, 
maar zo zijn de bijzonder kronkelige lamellen wel mooi te zien. 
 
 

 
 
Deze lamellen staan nog wel fier rechtop:
 
 

 
 
Zwavelkopjes in een donker bos:
 
 

 
 

 
 
Tot slot nog wat knalkleuren, wel van dit jaar.
 
 

 
 
 
Ik wens iedereen héél fijne feestdagen.
 
 
 
 
 

14 opmerkingen:

  1. Beautiful images, Corrie, bearing your usual inimitable artistic flair. Well done. All the best - David

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thank you for your these kind words. Best regards, Corrie

      Verwijderen
  2. Hoi Corrie,
    Wat laat je weer mooie foto's zien. Prachtig al die verschillende zwammen.
    Maar ook hoe je het licht hebt gevangen in foto 3 vind ik heel bijzonder.
    Mooi gedaan hoor!!
    Fijne kerst.

    Groetjes, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dag Corrie,
    Als je goed oplet bieden bossen e.d. talloze mogelijkheden om mooie beelden te zien én te fotograferen. Je kan echter niet alles maximale aandacht geven. Jij hebt je creativiteit weer goed benut door bijzondere kleurencomposities vast te leggen. Daarbij komt dat zwammetjes - of ze nu van dit jaar zijn of van vorig jaar - een prachtige aanvulling kunnen bieden. Je bent er weer in geslaagd om een kleurrijk herfstverslag te maken.
    Prettige feestdagen.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Een mooie en kleurrijke terugblik op de herfst, als je jouw foto's ziet is het bijna niet te geloven dat we zo vaak grijs en nat weer hadden. Ook voor jou prettige feestdagen en alvast een mooi en foto-fantastisch 2024. Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ha Annemarie, tja, ik ben toch wel een beetje een 'mooi weer fotograaf' en laat alleen de vrolijke plaatjes zien. Dank voor je mooie wensen; wens jou ook een mooi en fotogeniek 2024.

      Verwijderen
  5. Hai Corrie,

    Een fraaie verzameling zwammen, paddenstoelen en bladeren. Ze zijn ook nog eens prachtig vastgelegd. Fijne herfstsfeer in de meeste foto's en voor die waar de bladeren zo mooi bruin zijn. De foto van het varenblad en de daarop volgende van het lhbeestjes hebben net dat beetje extra. Vooral die van de varen is super.

    Groetjes en fijne dagen toegewenst,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank voor dit fijne commentaar, René.
      Wens jou uiteraard ook een heel fijn en fotogeniek 2024.

      Verwijderen
  6. Ha Corrie,
    Heerlijke herfstfoto's prachtig dat gekleurde blad, roestig, glanzend groen en een dot geel, allemaal zo mooi zoals jij ze hebt "gepakt".
    Ook het mooie varenblad en het lieveheersbeestje kleurt zo mooi bij het bruine blad, super. Je paarse gehavende zwammetje vind ik ook een juweeltje. De piepkleine mecenas vind ik ook altijd zo mooi. Ik zag ze dit jaar ook minder.. Genoten van je foto's!
    Groetjes en een hele fijne Kerst en gezond en happy 2024!
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat een fijne reactie, Maria. Dank je wel en jou wens ik uiteraard ook een heel gezond en fotogeniek 2024.

      Verwijderen
  7. Hoi Corrie,

    Mooie impressie van de herfstkleuren, zowel qua blad als qua paddenstoelen. Japanse esdoorns kleuren prachtig in hert najaar, ik heb er ook een aantal in de tuin en ze eisen ieder jaar in de herfst de meeste aandacht op. Een prima idee om een klein bosje witte koraalzwammen voor die grote bos te fotograferen, zo versterken ze elkaar. De oranje oesterzwam is echt een plaatje, niet alleen een mooie soort maar ook heel fraai gefotografeerd. Verder vind ik de diagonale close-up van de reuzenzwam en het gedraaide varenblad schitterend. En met dat gehavende paddenstoeltje met kronkelige lamellen laat je zien dat je niet perse een gaaf exemplaar hoeft te hebben om een mooie foto te kunnen maken. ik wens je eveneens fijne dagen.

    Groetjes,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ha Ad, dank voor deze fijne reactie. Leuk dat je die kronkelige lamellen noemt, die vond ik ook zo leuk. Fijne jaarwisseling en veel fotokansen in het nieuwe jaar gewenst.

      Verwijderen

Dank voor je bezoek en leuk dat je de moeite neemt om te reageren.