Kijken en nog eens kijken - dat doe je als je met een camera op stap bent.
Ik verwonder me steeds meer over wat er in de natuur te zien is en probeer dat zo mooi mogelijk vast te leggen.
Leuk dat je mee wil kijken op dit fotoblog - ik hoop dat je er plezier aan beleeft.

Klik op een afbeelding om de foto's in de lightbox te zien - groter en beter van kwaliteit.

donderdag 11 april 2019

Kersenbloesem






Amstelveen heeft een grote Japanse gemeenschap. In 2000 schonk de 
Japan Women's Club 400 kersenbomen aan de stad. Aan de rand van het 
Amsterdamse Bos is daar een prachtig park van gemaakt.

De kersenbomen bloeien slechts een paar weken per jaar.
Afgelopen vrijdag ben ik daar geweest, dat was nog net op tijd om ze prachtig 
in bloei te zien. De zon door de tere, doorzichtige bloemen geeft een feeërieke sfeer.




Hanami Matsuri

Met Hanami Matsuri, ofwel het Kersenbloesemfeest, vieren Japanners de komst van de lente.
Het is traditie om met familie en vrienden onder de bloeiende kersenbomen te picknicken.
 Bloemen - en de natuur in het algemeen - hebben in Japan een symbolische betekenis. 
De kersenbloesem ('Sakura') staat voor een nieuw begin, 
maar verwijst tegelijkertijd naar de vergankelijkheid van het leven.
(info: website Amsterdamse Bos)





Er waren best veel mensen, maar er heerste een prettige, rustige sfeer.
Vooral in de ochtend; behalve toeristen waren er veel ouders met jonge kinderen.
Toen ik 's middags, na een rondje Amsterdamse bos terugkwam, 
was het drukker en waren er ook veel jongeren.
Maar dat deed geen afbreuk aan de sfeer.


Ook een bezoeker op de bloem:



De bloemen bloeien ook direct tegen de stam.





Geeft weer heel andere foto's; met meer roze als de zon er niet doorheen schijnt.





Beetje high-key:





of met iets meer kleur.









De bloemen hingen allemaal ruim boven mijn hoofd.
Maar de (vele) foto's waren de pijn in mijn nek wel waard. 







De dunne bloemblaadjes filteren het licht,
onder de bomen is het of je in een sprookje rondloopt.






Ruim een week eerder hadden we ook al kersenbloesem bewonderd.
In de Spaanse Valle del Jerte (Extremadura) worden veel kersen geteeld;
een andere soort, de bloemen zijn hier geheel wit.




Helaas was hier de bloei over haar hoogtepunt heen.
In de bomen waren al bruine, verdorde bloemen te zien en de blaadjes 
begonnen te groeien.




Evengoed prachtig om te zien.





En natuurlijk waren er best takjes te vinden met volop gave, mooie bloemen.
 
 
 


Bloemen bloeien ook hier op de stam.


 


Kersenboomgaard in terrassenbouw. Geeft weer een andere sfeer.


 









Wit met veel groene blaadjes voor een extra frisse uitstraling.


 


Tot slot nog eens de focus op de bloemen.





 



In Extremadura was er uiteraard nog vééél meer te zien.
Oef, wat een verschillende landschappen vallen er daar te bewonderen.
Een indrukwekkend gebied, waar we kaartjes vol geschoten hebben.
Nu dus een computer vol; er valt nog veel uit te zoeken, bewerken én bedenken
hoe ik dat in blogs ga presenteren. 

Terwijl er nu in Nederland ook zoveel te fotograferen is.
Nou ja, allemaal wel erg leuk. Waarschijnlijk zal ik Spaanse en Nederlandse
onderwerpen door elkaar gaan husselen. Tot blogs.





10 opmerkingen:

  1. Wat mooi die kersenbloesem, echt heerlijk om daar doorheen te wandelen met je camera. Dat park in Amstelveen heb ik genoteerd voor volgend jaar, lijkt mij erg mooi. Deze tijd van het jaar is er zoveel te zien, dat je keuzes moet maken...... Ook de serie van Extramadura vind ik heel mooi, vooral de 4e van onder. Verder vind ik de detailfoto's 10 en 11 ook eruit springen.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik zat er al helemaal klaar voor :-)
    Wat een geweldige serie.
    Volgens mij kan je hier een wandeling maken alsof je door een romantisch sprookjesbos wandelt.
    Zoveel sfeer en zoveel schoonheid.
    Fantastisch.
    Hoop dat er nog veeeeeeel meer volgt van deze vakantie.

    Fijn weekend en lg, Karina

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Corrie,
    Prachtige foto's van deze fleurige bloesems.
    Jammer dat ze vaak al weer zo snel weg geblazen worden door de wind.

    Groetjes, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Corrie...
    wat leuk al die kersenbomen in bloei, zowel
    in Nederland als in Spanje (etages)
    Prachtige foto, het is toch heerlijk om al die bloesems te
    zien en te fotograferen. Daarom houd ik het meest van het voorjaar!!
    Heel mooie beelden heb je kunnen maken en ook mooie close-ups!!
    Een super voorjaarsblog, ik het ervan genoten!

    Groet Nieske

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hallo Corrie,
    Een bloemenzee! Wat heb je dat weer fantastisch vastgelegd. Hier in Haarzuilens heeft de kersenboomgaard ons ook verwend met bloemenweelde. Dat is nu ook over de top heen... Je blog is weer zeer uitgebreid en mooi met ook de kersenbloesem uit Spanje erbij!
    Ik heb er van genoten....laat de kersen maar komen!
    Groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een bloemenweelde! Het verbaast me een beetje dat het in Extremadura slechts een week of gtwee voor loopt op hier. Ik ben erg benieuwd naar je foto's van dat gebied. In 2004 maakte ik met mijn vrouw een rondreis door Spanje, een 8-weekse fietstocht, en kwamen toen ook door Extremadura. Toen was het daar al volop zomer en van fotograferen kwam toen nog niet veel.
    Groet, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dag Corrie,
    Zo'n bloemenzee is indrukwekkend, of het nu in Nederland is of elders. Het is niet alleen mooi, maar het ruikt ook erg lekker. Voor een bloemenliefhebber moet een soort paradijs zijn. Je hebt de lente fraai overgebracht.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Jaaaaa...... prachtig Corrie!
    Deze zee van bloemen is echt geweldig om te zien.
    De bloesems bloeien als nooit tevoren en wat is dat toch mooi zeg!
    Je hebt je hier ook lekker kunnen uitleven en dit is dan ook echt genieten.
    Dit weekend (Paasdagen) ook heel mooi weer dus geniet ervan :-)
    Hartelijke groet, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Geweldig mooi Corrie. Wat zal dat een prachtig gezicht geweest zijn. Zoveel bloesembomen bij elkaar. Ik ben zeer benieuwd waar je allemaal mee gaat komen. De streek staat bekend om zijn mooie vogelplekken.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen

Dank voor je bezoek en leuk dat je de moeite neemt om te reageren.