Kijken en nog eens kijken - dat doe je als je met een camera op stap bent.
Ik verwonder me steeds meer over wat er in de natuur te zien is en probeer dat zo mooi mogelijk vast te leggen.
Leuk dat je mee wil kijken op dit fotoblog - ik hoop dat je er plezier aan beleeft.

Klik op een afbeelding om de foto's in de lightbox te zien - groter en beter van kwaliteit.

dinsdag 30 april 2019

Extremadura - Adri's vogels






Zoals in het vorige bericht al aangekondigd, dit keer beelden van een "gastfotograaf".
Mijn echtgenoot, Adri Mullenders, haalt met zijn camera de vogels een stuk dichterbij.
Maar vooral ziet hij veel én kan hij ontzettend snel reageren; het lukt hem dan ook 
vaak om vogels in de vlucht vast te leggen. 




Dit zijn vale gieren, die om de gierenrots zweefden.





De gier, die ik op het randje van de rots zag staan,
had hij eerder al zien aankomen:








Er loopt een weg door het NP Monfragüe met verschillende stopplaatsen, 
waar je een mooi uitzicht hebt, of waar een uitkijkpunt of kijkhut is voor vogels. 
Deze weg loopt langs de Tiétar, een zijrivier van de Taag.
Vanuit zo'n kijkhut zag Adri deze gier wegvliegen.






Vanuit de gierenhut

 Een ochtend heeft Adri doorgebracht in een grote kijkhut, net buiten het NP.
 Er is daar plaats voor 8 fotografen, maar hij had de mazzel die dag alleen te zijn. 
De beheerder bracht hem daar naartoe 
en kukelde vervolgens alle afval van de lokale slager voor de hut in het veld.


Deze rode wouw had dat snel in de gaten.




Maar de gieren lieten ook niet lang op zich wachten.
Al gauw was het een drukte van belang.





Vooral vale gieren.





Hier een aasgier:





En een monniksgier (vind ik zelf érg mooi)





Nog een vale gier van de andere kant:





Dit is een bijzondere combinatie






Rond tien uur werd er nogmaals voer gestrooid,
maar blijkbaar hadden de gieren genoeg gehad, zij lieten zich niet meer zien.
Reuring bleef er genoeg; de wouwen grepen nu hun kans.


  Zwarte wouw






Dit is wel heel leuk.
Een wouw eet tijdens de vlucht.






Beide wouwen in close-up. Eerst de rode:






De zwarte:






Een boze wouw:






Vervolgens kwam een heel ander soort vogel een kijkje nemen.






Deze hop wilde ook nog wel poseren met zijn kuif omhoog.






Tot zover de ochtend in de hut. Rond 1 uur werd hij daar weer opgehaald.
Eerder die week had hij hoppen al op een bijzondere manier gezien.
Bij ons huisje op de finca zag hij beweging verderop tussen de bomen;
hij liep er naartoe en kon dit vastleggen:





Tja...knokkend houden ze de omgeving niet meer in de gaten.

Tot slot nog een vale gier, genomen vanaf het uitkijkpunt bij het kasteel.




Ik vind deze kop zo mooi, dus ook nog uitvergroot::










In volgende berichten plaats ik gewoon weer mijn eigen foto's.
Maar deze serie wilde ik heel graag laten zien en passen zo in het verhaal 
over deze vakantie.




9 opmerkingen:

  1. Jeetje Corrie!! Wat een indrukwekkende post zeg!
    ik had eerst je 2 blogs hieronder nog gelezen en gereageerd en die 1e van de gieren vond ik al heel wat maar als ik dit dan zie nohhhhhh............... wat een grandioze platen zeg van deze machtige rovers! Schitterende opnames en zo genieten.
    Ik ben ook best wel (gezond) jaloers op de foto's van de Hop hoor. Wauw.....
    Hartelijke groet, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  2. A distinctive series of high quality images showing the vultures in important aspects of their lives - a very appealing post indeed.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hai Corrie,
    Leuk dat je deze foto's van de 'gastfotograaf'ook laat zien. Het zijn supergave, jaloersmakende beelden. beelden. Zo'n ochtendje in een hut is natuurlijk een echte buitenkans!
    Groet, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een fantastische foto's zijn dit.
    Geweldig om deze gigantische vogels zo mooi te zien vliegen. Knap gefotografeerd.
    En ook die portretten zijn echt super.
    Nou Corrie.., je echtgenoot Adri die kan er ook wat van hoor. Complimenten!!

    Groetjes, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een super foto koppel zijn jullie.
    Fotografisch vullen jullie elkaar perfect aan.
    Wat een super gave serie is dit zeg.
    Volgens mij zou ik stijf van de adrenaline staan als ik dit spektakel zou kunnen aanschouwen en geen foto meer maken.
    Gelukkig heeft Adri alles onder controle en laat jij ons nu genieten van een echt hele gave serie.
    Dikke complimenten voor Adri.

    Groetjes, Karina

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hai Corrie,

    Nou complimenten voor A3 hoor. Een prachtige serie foto's en ik heb het vermoeden dat hij er zo nog een stuk of 100 heeft.
    Vooral de vluchtbeelden zijn prachtig en favoriet voor mij zijn nummers 14 en 17.
    Nummer 14 is echt een superplaat. Nummer 17 is een geweldig moment om vast te leggen. Jammer dat je net te weinig details op de kop hebt vanwege de schaduwen. Maar toch super.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dag Corrie,
    Oef, wat een fraaie serie platen. Zo'n serie willen we allemaal wel maken, en zeker van dit soort vogels. A3 zou een eigen blog kunnen maken, want ik denk dat hij nog wel meer mooie platen heeft gemaakt die anderen graag willen zien. Dit is in ieder geval een serie van een hoog gehalte.
    groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Corrie,
    Dikke complimenten voor A3!!! Wat een heerlijke vogelmomenten en geweldige foto's!
    Da moet een mooie beleving zijn geweest.
    Groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ongelooflijk, wat een serie. Gruwelijk gewoon, hoppen, gieren, wouwen... allemaal geweldig. Vooral de hoppen en de Gieren in vlucht vanaf de rotsen, knap gedaan. Leuk dat je deze foto's van Adri liet zien. Top!

    Groetjes,
    Marianne

    BeantwoordenVerwijderen

Dank voor je bezoek en leuk dat je de moeite neemt om te reageren.