Kijken en nog eens kijken - dat doe je als je met een camera op stap bent.
Ik verwonder me steeds meer over wat er in de natuur te zien is en probeer dat zo mooi mogelijk vast te leggen.
Leuk dat je mee wil kijken op dit fotoblog - ik hoop dat je er plezier aan beleeft.

Klik op een afbeelding om de foto's in de lightbox te zien - groter en beter van kwaliteit.

donderdag 25 april 2019

Extremadura - de gierenrots






Eén van de redenen om naar Extremadura af te reizen was het
Nationaal Park Monfragüe (uitgesproken als: Monfrakwè),
met zijn ruige natuur én de gierenrots.  

De Taag en veel zijrivieren die hier de Taag instromen,
hebben diepe kloven door het graniet getrokken,
waardoor een onherbergzaam, indrukwekkend landschap ontstond.

Onze eerste ochtend direct op zoek naar de gierenrots.




 Hoewel, veel "zoeken" hoefden we niet. Langs de weg duidelijk
parkeerplaatsen en dan langs de rotsen comfortabele looppaden, 
waarvandaan het magnifieke schouwspel goed te bekijken is.
Veel gieren nestelen op de rots; het is een aan- en afvliegen van gieren.
Zo mooi om het zweven op de termiek te zien.





Ik heb daar niet zoveel foto's gemaakt, want dacht dat daar met mijn 
camera niet zoveel van over zou blijven, 
Maar thuis op de computer bleken de gecropte beelden mee te vallen.





Rotsen natuurlijk ook aan de kant waar wij stonden.
Ik vind het altijd weer indrukwekkend om te zien, hoe daar dan vanuit heel
kleine spleten struiken en bomen kunnen groeien.




En ook daar gieren.



Hoewel, toch wat wankel op zo'n smal randje.


Hoe kom ik hier nu weer vandaan?




Van heel dichtbij laten de rotsen soms prachtige kleuren zien.





Nog eens de twee rotsen, die de Taag versmallen, vlak voor de gierenrots.
Langs de oever is goed te zien dat het water véél lager staat dan normaal.




Doorkijkje iets verderop langs de Taag.




De gierenrots en langsvliegende gieren zijn ook goed te zien vanaf een
uitkijkpost bij het kasteel. Nou ja, kasteel, er staan nog resten van twee uitkijktorens.
En een leuk wit kerkje.




Die wandeling hadden we bewaard voor de laatste dag. Achteraf niet echt gelukkig gekozen. 
Op vrijwel alle dagen waaide het in de ochtend behoorlijk.
Die dag echter, waaide het niet zo veel en was het nogal heiïg.
Eenmaal boven aangekomen, waren we perplex: windstil, geen zuchtje daar!
Tjaaaa, dan vliegen die gieren niet. 




Het is ook een plek met geweldig uitzicht alle kanten op,
dus ik liep lekker rond, terwijl Adri op de uitkijk bleef.



 







Ook hiervandaan is de versmalling in de Taag door de twee rotsen goed te zien.





Op zulke onherbergzame plekken groeien bomen grillig.
 





Ook nog maar eens zo'n vrolijk gekleurd stuk rots goed bekeken.





Uiteindelijk was het al twaalf uur geweest en had Adri er ook wel genoeg van.
Hij had net zijn camera opgeborgen....kwam er een gier langs.
Wij realiseerden ons, dat het inderdaad nu een beetje waaide.

Dus... tas weer uitgepakt.

Daarna waren er inderdaad een aantal gieren, die redelijk dichtbij langs kwamen.
Zodanig, dat ik ook enkele foto's heb.
Deze is erg gecropt en bewerkt, maar vind 't wel leuk dat dit gelukt is.




In combinatie met het groen erachter, mag deze ook.






Het is duidelijk dat ik niet een echte vogelfotograaf ben,
heb ook niet zo'n flitsende teletoeter (veel te zwaar).
Mijn echtgenoot Adri kan daar wél goed mee overweg. Omdat de roofvogels
toch echt bij deze vakantie horen, volgt hierna een soort gastblog met
foto's die Adri maakte, rond de gierenrots en vanuit een schuilhut.




13 opmerkingen:

  1. A wonderful photographic record, Corrie, of what was obviously a magnificent experience. I can only hope that humans don't try to interfere with this wonder of nature that has probably occurred for millennia.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Corrie,
    Prachtige foto's van deze gieren rots. En wat een mooie omgeving.
    Je foto's zijn dan ook fantastisch om te zien. Vooral vanaf dat hoge punt, waar de omgeving goed is te zien, zoals op foto 16, 17 en 18.
    Erg mooi hoor Corrie!!

    Groetjes, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Prachtig blog, en als ik dit zie zou ik graag nog eens terug gaan naar Extremadura

    Gr Cees

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een schitterend gebied. Ik zou er zo heen willen.
    Groet
    Peter van de Beek

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hallo Corrie, prachtige omgeving met schitterende vogels. Ik heb zelf ook persoonlijke herinneringen aan deze plek. Het was onvergetelijk. Gr. Ben

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Het landschap doet me terug mijmeren naar mijn vakantie op Gran Canaria.
    Zo mooi ruig, bergachtig en toch weids, met prachtige riviertjes.
    Om die gieren te mogen aanschouwen..... wow dat moet een compleet spektakel geweest zijn.
    Wat een heerlijk blog, dit is genieten voor gevorderden.

    LG, Karina

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Deze plek komt mij bekend voor, Corrie. In 2004 maakte ik met mijn vrouw een 8-weekse rondrit door Spanje en hebben ook op deze plek even staan kijken, Vooral naar de vogelaars, want fotograferen deed ik toen nog niet zo serieus als nu. Wat ik me er verder van herinner is een zwarte ooievaar en veel blauwe eksters op een camping daar in de buurt. En dat het er erg heet was... Als ik jou foto's zie - en dan vooral de landschappen - lijkt het of ik nog aardig wat moois gemist heb, maar dat kan ook haast niet anders opo een fietsvakantie...
    Groetjes, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een mega mooie plek waar jullie waren Corrie, wat zul je genoten hebben.
    Pracht foto's, zo kan ik mooi even meegenieten.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  9. hele mooie serie, en je hebt de gieren nog goed vast kunnen leggen. ze zaten volgens mij behoorlijk ver weg.... de landschappen vind ik ook geweldig. Ik heb zelf jaren geleden ook langs de Taag gewandeld (omgeving van Toledo), en het landschap lijkt hier erg op.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Dag Corrie,
    Wat een schitterende omgeving, heel spectaculair. De kleuren op de rotsen, volgens mij veroorzaakt door allerlei korstmossen, geven het gesteente een extra dimensie. Vogelaars zullen ongetwijfeld enthousiast zijn over de mogelijk om gieren te bewonderen. Als je camera beperkte mogelijkheden heeft mag je niet ontevreden zijn. Ik ben ook benieuwd naar de beelden van Adri.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hallo Corie,
    wat een geweldige post heb je hier neergezet!!!
    Je foto's zijn dan ook meer dan de moeite waard zeg. De gieren zijn natuurlijk geweldig om te zien maar ik ben ook zeer onder de indruk van de mooie uitzichten en diepten vanaf de rotsen. Wat een schitterende uitzichten had je daar zeg. Echt geweldig. Dat zal super genieten zijn geweest en dat doe ik hier ook :0(
    Hartelijke groet, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat een prachtige reportage Corrie. Je bent dan misschien wel geen vogelfotograaf, maar het is vaak net zo mooi om een dier in zijn natuurlijke omgeving te zien en dan heb je weinig aan een grote telelens. Je laat met je foto's in ieder geval het prachtige landschap zeer goed zien. Heerlijke serie.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hallo Corrie,
    Prachtige landschapsfoto's met mooi die rivierstroom tussen de rotsen. En, natuurlijk des Corrie 's al die mooie details zoals die korstmosplaten op de rots en die mooie grillige boom! Dat je dan ook nog prachtige sfeerplaten kon maken van die gieren op de rotsen, pffft.....wat een beesten zijn dat! Mooi hoor. Ik heb er van genoten!
    Groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen

Dank voor je bezoek en leuk dat je de moeite neemt om te reageren.