Kijken en nog eens kijken - dat doe je als je met een camera op stap bent.
Ik verwonder me steeds meer over wat er in de natuur te zien is en probeer dat zo mooi mogelijk vast te leggen.
Leuk dat je mee wil kijken op dit fotoblog - ik hoop dat je er plezier aan beleeft.

Klik op een afbeelding om de foto's in de lightbox te zien - groter en beter van kwaliteit.

woensdag 30 juni 2021

Naar Texel

 


We vertrokken die maandagochtend in de stromende regen;
de voorspelling was dat dit weer de rest van de week wel zou aanhouden.
Maar rond Alkmaar werd het droog en toen we van de pont afreden, was daar:
...de zon!

Direct na de pont dus linksaf naar de Horsmeertjes en de Hors.
Aan de ene kant was er nog een dreigende lucht te zien.




Maar kijken we de andere kant op, 
dan ziet het er een stuk beter uit.





Dit zijn nog jonge duinen, met vers helmgras.
 
 

 
 
Ook leuk om de boot zo te zien langsvaren.
Het is duidelijk dat er nog veel vocht in de lucht zat.
 
 
 

 
Maar de zon deed steeds meer zijn best.
 
 

 
 
Uiteindelijk zouden we tot donderdag in de middag 
van heerlijk weer kunnen genieten, terwijl in de rest van Nederland
de voorspelde buien volop vielen.


 
Teruglopend keken we van bovenaf op een van de Horsmeertjes.
Ik was er best trots op dat ik van zo veraf al direct herkende
dat daar kleine fuutjes zwommen.
Het bleken geoorde futen te zijn.
De foto is sterk gecropt, maar vond hem leuk genoeg om te laten zien. 
Die kopjes doen me altijd zo aan Jip en Janneke denken.

 

 
 
Ook sterk gecropt, maar ik was blij verrast dat deze
vliegbeelden zomaar gelukt waren. Visdiefje.





 

 
Heggenmus
 
 

 
 
Na deze wandeling namen we eerst een pauze aan het strand
(zie vorig blog), en vervolgens op weg naar de gigantische
hoeveelheid aan broedende vogels, en af- en aanvliegende sterns,
zoals we die twee jaar eerder in ongeveer dezelfde periode, 
aantroffen langs de vogelboulevard.
 
 
 
 
 
Maar eh... op Ottersaat was niets te zien en op Wagejot
was alleen het achterste eilandje in gebruik. 
Te ver voor goede beelden.





Bij Utopia zaten meer broedvogels, maar daar zeker te ver weg.
Wel leuk is dan een grote groep rotganzen in een weiland vol madeliefjes.
 
 

 
 
Het algemene beeld die dagen was dus zonnig,
versterkt door de bloeiende boterbloemen, 
die zorgden voor een gele waas in de weilanden.
 
 


 
Molen De Bol ook maar gefotografeerd door zo'n gele waas.
 
 

 

 
 
Zo'n bloemetje dan ook maar even single in beeld.
 
 

 
 
Behalve aan de kusten, heb ik me nauwelijks aan mijn voornemen
gehouden om meer landschapsfoto's te maken.
Dit is er dan wel één.
 
 

 
 
Toen ik naar de waterkant liep voor bovenstaande foto ,
hoorde ik plotseling veel gespetter; van alle kanten kwamen kuikentjes 
aangesneld. Binnen de kortste keren zwommen ze 
allemaal veilig achter moeder.




 
Ook niet spectaculair, maar wel steeds weer leuk om te zien.
Een veld vol grauwe ganzen met jonkies in verschillende formaten.




 
Helaas was dit het dan grotendeels voor wat betreft vogelbeelden.
Een enorm verschil met wat we twee jaar eerder zagen.
Voor die beelden, klik op: Ottersaat en Wagejot
 
Gelukkig heeft Texel nog veel meer te bieden.
Dus: wordt vervolgt.
 
 
 
 

12 opmerkingen:

  1. Hoi Corrie, jullie hebben je in elk geval goed vermaakt en fijn dat het weer zo meewerkte. De foto's van de duinen vind ik mooi zo met die verschillende lagen en ook de 'regels' helmras erop. Je latere landschapsfoto is ook mooi geworden. Je wordt al een beetje een vogelaar zie en lees ik ondertussen ;-), goed bezig. Leuk zo'n groep met Geoorde fuutjes en nu jij het schrijft begrijp ik de Jip en Janneke associatie absoluut, grappig dat ik daar nooit aan heb gedacht. De Visdief is ook mooi geworden. Wel jammer dat er weinig vogels op de bekende plekken zaten of te ver weg, dat laatste vind ik ook vaak wel als ik daar ben maar ik zie dan gelukkig nog genoeg met de telescoop.
    Een opmerking: je hebt bij de Rotganzen geschreven dat het Kolganzen zijn, dat zal wel een vergissing zijn geweest. Overigens best apart dat je een Kramsvogel hebt gezien en gefotografeerd, dat zijn toch meer wintervogels bij ons, leuke verrassing!

    Groetjes,
    Marianne

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ha Marianne, dank voor je leuke reactie én je opmerking over de Rotganzen. In mijn foto-archief had ik de juiste naam erbij staan, maar het zal wel komen omdat ik het ook zo'n rottige naam vind voor die vogels. Zal het in de tekst aanpassen.

      Hartelijke groet, Corrie

      Verwijderen
  2. O ja, vergeet ik nog de foto van de molen. De eerste vind ik erg mooi geworden met de gele bloemenwaas, prachtig gedaan!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Pracht foto's Roos.
    De eerste twee hebben een mooi driegend sfeertje.
    Maar de molen door een waas van gele bloemen is super !!!!!!!!!!! mooi gedaan.
    Mijn complimenten.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  4. It's a lovely area to visit, Corrie, and it's encouraging to see the dunes doing so well. It is obviously a great spot to see many species breeding, and even if the numbers are down from last year, there are still impressive colonies. I am always amazed at the areas of natural beauty in The Netherlands, a country I think of as tiny and crowded, but there seems to be an abundance of easily accessible nature. I enjoyed this post very much. All the best. David

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Corrie,
    Prachtige serie van de duinlandschappen van Texel, wat is het toch mooi daar. Ook mooi , de molen door de boterbloemen heen gefotografeerd. Leuk de geoorde fuutjes, inderdaad, die snaveltjes lijken op Jip en Janneke neusjes. Jammer dat het tegenviel wat vogels betreft. Nou ja, een reden om weer eens terug te gaan.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hai Corrie,

    Allereerst het volgende: Jouw kramsvogel is een heggenmus. Kramsvogels zie eigenlijk alleen maar in de winter en wat je gefotografeerd hebt is 100% een heggenmus.
    Lekker toch dat het op TExel vaak beter wer is dan op het vaste land. Wat zal je genoten hebben van het weer en dan vooral dat het in de rest van Nederland zo slecht was. Gave foto van de geoorde futen. Zo'n groot groepje zie je niet vaak en ook nog een prachtig vliegbeeld van het visdiefje. Goed idee om de molen door het kruid heen te fotograferen. Je hebt wel heel vaak van dat soort leuke ideeën. Ik ga hem onthouden in ieder geval.
    Ik ben zeer benieuwd wat er in deel2 aan bod komt.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ha René,
      dank voor je correctie op de kramsvogel; mijn echtgenoot vond dit minder leuk. Maar als het om vogels gaat (alleen dan, hoor), heb ik meer vertrouwen in jou dan in mijn partner. Ik heb de tekst inmiddels aangepast.
      De gele waas voor de molen is van de boterbloemen, die daar toen rijkelijk bloeiden.

      Hartelijke groet, Corrie

      Verwijderen
  7. Dag Corrie,
    Soms pakt een vakantie heel anders uit dan je verwacht. Nu veel wandelen, prachtige natuur en wat minder vogels. De gunstige omstandigheden waren dan weer een grote meevaller.
    De platen van de molen door het geel van boterbloemen heen is een vondst.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Toch hebben je landschapsfoto's wel wat hoor Corrie, moet je toch vaker doen! De foto's van de molen met de gele waas van boterbloemen vind ik heel fraai.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Corrie,

    Ik werk de reacties op de diverse blogs die ik volg af op datum waarop die worden gepubliceerd. Bij dit blog van jou stond dat het pas drie dagen geleden gepubliceerd was, maar nu zie ik dat het al van 30 juni j.l. is. Dan zou ik eerder gereageerd hebben. Waarschijnlijk komt dat omdat je tussentijds nog wijzigingen in het blog hebt aangebracht, dan krijgt het blog n.l. een nieuwe datum mee in de leeslijst.
    Je foto's dan. Ik kijk altijd met heel veel interesse naar blogs over Texel omdat ik (wij) daar ook best vaak komen, meerdere keren per jaar zelfs. Het is da weer mooi om ter zien wat anderen daar fotograferen. Ik beperk me meestal tot vogels, maar in jouw geval zaten er die dit keer blijkbaar erg weinig. Je kunt er soms niets van zeggen, wij hebben dat ook al diverse malen gehad. Maar jij bent heel subtiel uitgeweken naar de duintjes, heel mooi ook door de gelaagdheid die in die foto's zit. Heel mooi ook de molen door de gele waas van de boterbloemen heen gefotografeerd. Heb de molen de laatste keer ook gefotografeerd, maar was daar niet opgekomen, heel leuk idee. En ondanks de schaarste heb je toch ook nog aardig wat vogels gefotografeerd, waaronder de geoorde fuut (zie je niet elke dag) en zelfs dat vliegende visdiefje. Mooi geheel.

    Groetjes,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Mooi, Corrie!
    Vooral de molens met dat geel, echt prachtig! De luchten met fraaie wolkenpartij en de visdiefjes.
    Super!
    Groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen

Dank voor je bezoek en leuk dat je de moeite neemt om te reageren.