Kijken en nog eens kijken - dat doe je als je met een camera op stap bent.
Ik verwonder me steeds meer over wat er in de natuur te zien is en probeer dat zo mooi mogelijk vast te leggen.
Leuk dat je mee wil kijken op dit fotoblog - ik hoop dat je er plezier aan beleeft.

Klik op een afbeelding om de foto's in de lightbox te zien - groter en beter van kwaliteit.

maandag 10 juni 2019

Texel - Wagejot en Ottersaat





Twee fantastische plekken om vogels te bekijken.
Gebieden aan de waddenkant, direct achter de dijk, met laag water en kleine eilandjes. 
De weg loopt erlangs en er zijn parkeerplekken voor de auto. De vogels zitten 
niet ver weg en zijn waarschijnlijk wel gewend aan toeschouwers.

 Omdat er zeewater onder de dijk doorsijpelt, is het water brak. Ideaal voor diverse vogels. 
Op een langgerekt eilandje bij Wagejot zat het vol met broedende grote sterns;
daartussen zat hier en daar ook een kokmeeuw.




Het is er een voortdurend aan- en afvliegen van vogels;
daarmee vergeleken is het op Schiphol rustig.




Op andere eilandjes broeden kokmeeuwen,
die maken veel meer kabaal.




Nog niet iedere vogel zat daar blijkbaar al op eieren.
Daar moest hier nog aan gewerkt worden.





Een kokmeeuw komt hier nog aanvliegen met nestmateriaal.





Op de volgende foto wel een grappig effect:
de vogels in de achtergrond werden hier tot bokehbolletjes.





Kluten zoeken blijkbaar wat rustiger plekjes om te broeden.




Met foerageren kwamen ze af en toe lekker dichtbij.





Ik vind het zulke sierlijke vogels. 
Ben heel blij met deze kluut met druppels..




Waarom weet ik eigenlijk niet, maar vond dit beeld wel wat hebben.





Dit stel had hun eigen strandje gevonden;
de een scharrelde continue gezellig om de broedende kluut heen.




Kluten zijn zeer geëmancipeerd, man en vrouw broeden beurtelings,
dus ik weet niet wie er nu op het nest zat.





Tja, als de grote sterker zijn, moeten de kleintjes harder kunnen rennen.




Enkele tureluurs foerageerden lekker in het zicht.






Scholeksters zijn we helaas weinig tegengekomen; deze was er wel:





Visdiefjes hebben we ook weinig gezien, maar deze twee werken aan meer.





Bij paringen gaan veel vogels nogal ruw en rats-roetsj te werk,
 hier zag het er veel aardiger uit.
Mijnheer nam de tijd en zocht heel voorzichtig naar de goede plek;
zij keek zo leuk naar hem op.








Zowel bij Wagejot als Ottersaat bloeien orchideeën tussen het gras.




Ik denk dat dit een brede orchis is.




De volgende is wat smaller; dat zou dan een rietorchis kunnen zijn.
De twee soorten lijken erg veel op elkaar, dus zeker weet ik het niet.





Hierboven zie je ook heel kleine blauwe bloemetjes tussen het gras.
Ik vond ze heel leuk. Het zijn akkervergeet-mij-nietjes.
 







Tot slot nog eens de grote stern waar dit blog ook mee begon.





Wagejot en Ottersaat - wat een relaxte plekken om vogels te kijken/fotograferen.



Hartelijk dank voor het kijken en lezen; reacties stel ik zeer op prijs.





13 opmerkingen:

  1. Mooie blog, Corrie! Wat een vogels op Texel. Je klutenfoto's zijn mijn favoriet. Gr. Simone

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een heerlijke blog. Texel heeft veel te bieden als je voor vogels gaat. En zo te zien kun je ze van redelijk dichtbij fotograferen. Prachtig die visdiefjes, mooie kluten en gaaf die tureluur zo vlakbij. Echt genieten. de orchideeën zijn ook heel mooi.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Looks like a truly fabulous place, Corrie. I can only imagine the sights, the sounds and the odours. I would love to have been there with you.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Corrie,
    Dat zijn gigantisch veel meeuwen. Mooi gekiekt zo in hun vlucht tegen die strak blauwe lucht.
    Die kluten heb je ook mooi weten te fotograferen, foto 10 is echt super.

    Groetjes, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik kom niet vaak op Texel, maar mocht het er ooit weer eens van komen dan zal ik deze plekjes zeker onthouden; Lekker dat de vogels daar redelijk dichtbij komen. Vooral voor kluten is dat wel lekker namelijk, want door dat zwart-wit zijn die altijd moeilijk te fotograferen, is mijn ervaring. Ook het feit dat er meer te zien is dan alleen vogels is mooi meegenomen. De akker-vergeet-mij-nietjes zijn erg leuk en staan er fraai op. Voor mij toch wel de mooiste foto's van dit blog.
    Groet, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hi Corrie,

    Ik geloof je niet alleen op je woord maar ook op het beeld dat dit twee uitzonderlijk goede vogel plekken zijn.
    Het lijkt wel alsof ik naar een aflevering op the Discovery Channel ziet te kijken.
    Echt gaaf.

    Trouwens je Orchideeën (en vergeet mij nietje) mogen er ook zijn hoor.
    Want ook die heb je ook zeer fraai vastgelegd.
    Lastig hé om er een naam aan te hangen.
    Ik kon de mijne ook niet echt thuisbrengen dus heb ze maar "wilde Orchidee" genoemd ;-)

    Corrie ik heb genoten, dit was wederom een topblog.

    Groetjes, Karina

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wow, Corrie,
    Dit is echt een feest van herkenning voor mij. Ik ben ook naar Texel en Wagejot geweest en mogelijk heb ik het jong van deze kluten gezien! Je hebt een prachtige serie gemaakt! Mooi ook dat je de paring kon vastleggen van de visdieven. De orchideeën zijn prachtig maar niet te vergeten ook je vergeet-me-nietje!!
    Heerlijke Texelblog,
    Groetjes, Maria
    Ook zo mooi scherp ( is mij niet gelukt hoor met mijn 300mm lens)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Corrie, Dat zijn inderdaad twee goede plekken in het voorjaar. Maria en ik waren er dus en zagen een jonge kluut, die zijn schattig natuurlijk maar ik vind de volwassen vogels ook prachtig! Het geschreeuw van de Grote sterns en de Kokmeeuwen vind ik echt gaaf, het hoort ook wel bij zo'n enorme hoeveelheid vogels. Leuk dat je de paring hebt vastgelegd! De akkervergeet-mij-nietjes zijn echt mooi, wat een fijne bloemetjes.

    Groetjes,
    Marianne

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Corrie, wat een gave serie
    en wat ontzettend veel meeuwen die daar paren!
    was vast een kabaal van hier tot Tokio!!
    prachtige vogels foto Corrie om van de bloemen maar te zwijgen!
    compliment heel mooie blog!!

    Groetjes Nieske

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Dag Corrie,
    Het is altijd prettig als je een aantrekkelijke plek hebt gevonden om de vogels te observeren. Als je ze dan ook nog zó voor je ziet dat je ze goed kunt fotograferen is het helemaal prima.Het is duidelijk dat je je goed vermaakt hebt. De kers op de taart zijn voor jou dan ook nog de bloemen die je mooi gefotografeerd hebt.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi Corrie,
    het is dan ook schitterende om zoveel prachtige vogels bij elkaar te zien :_)
    De kluten vind ik echt top en die kan je daar inderdaad redelijk dichtbij vereeuwigen.
    De visdiefjes heb je ook mooi kunnen pakken en wat is het dan genieten als je ze zo bezig ziet hé. Ook nog wilde orchissen en die is heel mooi van kleur. Je laatste foto vind ik ook echt een beauty.
    Hartelijke groet, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hai Corrie,

    Ottersaat vind ik altijd minder geschikt voor fotografie dan het Wagejot. Bij het Wagejot zit je namelijk net iets dichterbij. Zeker voor de kluten is het daar ideaal.
    De massaliteit van de broedende sternen laat je mooi zien met deze foto's. Moet toch gauw weer eens die richting op.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hoi Corrie,

    Ja, deze twee bekende plekken bieden altijd wel leuke dingen om te fotograferen, ik weet niet precies wanneer deze foto's gemaakt zijn, maar vorige week zaten er 6.500 grote sterns in het Wagejot, het was een oorverdovend kabaal en stonk er erg naar de vis. Continue zie je ze met visjes over de dijk van de Waddenzee aan komen vliegen, echt prachtig. Mooi ook hoe je die paring van de visdiefjes in een compilatie gezet hebt.Dit is Texel ten voeten uit.

    Groetjes,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen

Dank voor je bezoek en leuk dat je de moeite neemt om te reageren.