Kijken en nog eens kijken - dat doe je als je met een camera op stap bent.
Ik verwonder me steeds meer over wat er in de natuur te zien is en probeer dat zo mooi mogelijk vast te leggen.
Leuk dat je mee wil kijken op dit fotoblog - ik hoop dat je er plezier aan beleeft.

Klik op een afbeelding om de foto's in de lightbox te zien - groter en beter van kwaliteit.

vrijdag 6 november 2020

Rondom bomen 2

 


Om te beginnen de prachtig kleurende kastanjeboom, waar ik 
vorig blog  de spiegelingen van had laten zien.
Daar in de buurt vond ik een gevelde boomstam vol paddenstoelen.
 
 

 

 
Zoals dit gebakken-ei model:
 
 

 

 
En nog een aan de andere kant, komt wel leuk uit zo in het donker. 
 
 

 

 
Op de boomstam een bosje van - ik denk - zwavelkopjes.
En misschien waren het rond deze boom allemaal wel zwavelkopjes in verschillende stadia?
 
 

 

 
Het "bosje" van de andere kant.
 
 

 

 
Hoog op de berg, en dan een beetje spelen met kleur.
 
 

 

 
Op naar het licht:
 
 

 
 
 Een andere benadering:





In een hoekje onder de stam vandaan.
 
 

 


Iets dichterbij.
 
 

 

 
Op een andere plek onder bij de stam, zag ik dit groepje, 
Probeerde op bloemen te lijken? 
 
 

 

 
Ik vond ze niet erg interessant, totdat ik een wat groter, en waarschijnlijk ouder,
exemplaar van onderaf zag. 
 
 

 

 
Wat gebeurt er daar met die lamellen? Mooi zeg.
 
 

 

 

 
Een week later was ik aan de andere kant van 's Graveland,
bij Gooilust. Ook die dag begon heel wat somberder dan verwacht. 
Dit groepje groeide ook nog eens onder hoge bomen; extra donker daar.
 
 

 
 
Ik denk dat het jonge parasolzwammen zijn.
Maar hoewel nog jong, was deze al gehavend, wel extra interessant zo.
 
 

 
 
Dit jonkie was extra dik ingepakt.
En laat die nou net een glimp zonlicht vangen.
 
 

 

 
Helemaal blij was ik met de vondst van amethistzwammen.
 
 

 
 
Inmiddels een uurtje later, was er ook wat meer licht.
 
 

 

 
Ik hou van deze kleur, en de bolletjes hebben zo'n mooie fluwelige structuur.
 
 

 

 

 
 
Ook deze dag kwam pas rond het middaguur de zon echt tevoorschijn,
om de herfstkleuren van de bijzondere bomen daar goed in het spotlicht te zetten.
 
 


 
 

 

Aan de rand van een grasveld groeit daar ook een (Japanse?) esdoorn,
die prachtig verkleurt. Hij groeit in een soort parasolvorm, 
zodat je het bladerdek "van binnenuit" kan bekijken
 
 

 
 
Nog veel groen. 
 
 

 
 
maar dan valt het rood extra op: 
 
 

 

 


 

 
 
Ik ben nog lang niet klaar met deze herfst, dus: wordt vervolgd.
 
 
 
Dank voor je bezoek aan dit blog; reacties zijn zeer welkom. 
 
 
 
 

14 opmerkingen:

  1. Wonderful work, Corrie. Fungi are such a vital component of a healthy forest ecosystem and are overlooked by many. They seem to have been especially prolific this year and I have been encouraged to see so many people blogging about them. Well done with this report.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Corrie, wat een mooie herfstserie met prachtige kleuren zowel in de amethistzwammen als in de bomen. Ik vind de esdoorn een prachtige boom in de herfst. Ook heel mooi gelukt zijn de close-ups van de paddenstoelen met die vreemde lamellen, het ziet er bijzonder uit, goed opgemerkt. Het bosje zwavelkopjes? met het bokeh is ook een mooie foto. Het lijkt een zeer goed paddenstoelen jaar en het weer blijft redelijk goed de komende week dus leef je maar lekker uit voor een volgend blog.

    Groetjes,
    Marianne

    BeantwoordenVerwijderen
  3. hoi Corrie,
    Prachtige fotos. Je hebt de herfst mooi vastgelegd met veel geduld, zorgvuldigheid en een dosis creativiteit. Mooi om te zien dus.

    Groet
    Peter

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Corrie,
    Wat laat de herfst toch prachtige kleuren zien.
    Mooi die bomen met hun bladeren. En wat een prachtige foto's heb je ook gemaakt van al die paddenstoelen. Echt schitterend.

    Groetjes, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat is de herfst toch een heerlijk en kleurrijk seizoen, dat blijkt wel weer uit deze prachtige blog. Van mij mag het nog even zo door gaan, we hebben er ook steeds prachtig weer bij. Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hai Corrie,

    Foto 20 is echt een geweldige foto zeg. Prachtig hoe je dat gedaan hebt. Ook in deze serie weer een aantal foto's met een verrassend standpunt en dat levert prachtige herfstbeelden op. De laatste vier foto's zijn erg fraai. Echte herfstkleuren daar. Top gedaan.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Corrie,

    Een mooi vervolg van j vorige blog. Of het aansprekende foto's zijn weet ik niet, wat is dat moeilijk paddenstoelen determineren, maar mooie foto's zijn het in elk geval wel. Foto's 6 en 7 vind ik schitterend met die bokeh bolletjes en donkere voorgrond. Je amethist is ook prachtig, wat zou ik die graag eens fotograferen. Ik zoek daar al lang naar, maar ik heb hem nog nooit gezien. Ik denk dat ze hier gewoon nauwelijks voorkomen. Ben afgelopen week ook nog op stap geweest, experimenteren met m'n nieuwe oude Helios lensje op paddenstoelen, maar ik heb er nog geen aansprekende resultaten mee geboekt vind ik zelf.

    Groetjes,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hallo Corrie,
    Je hebt weer mooi gespeeld met de herfstkleuren. Het geeft de herfst schitterend weer. Met paddenstoelen ben je ook al lekker bezig geweest. Naamgeving stuit nogal eens op problemen, ook voor insiders. Het gaat toch vooral om de bijzondere platen die je ervan kunt maken vind ik. Paddenstoelen in verval zijn soms extra interessant omdat je soms van alles ziet wat je niet verwacht (13 t/m 15). Amethistzwammetjes doen het ook altijd goed. Je kan er vaak lekker mee variëren zoals je zelf ook heel fraai gedaan heb. In zijn totaliteit laat je hier veel moois zien, het kijken zeker waard.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Corrie,
    Wat een prachtige herfstserie!
    Ongelofelijk hoe jij er elke keer weer het beste uit kunt halen. Perfect gedaan!
    Ik heb genoten van iedere plaat, omdat het fascinerend is hoe je het voor elkaar krijgt om alles zo mooi te laten zijn en te laten zien!
    Groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Pracht foto's zoals altijd Corrie.
    Mooie kleuren en sfeertjes.
    Foto 9 is kunstzinnig, hou ik wel van.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi Corrie,
    wat een schitterend blog zeg en wat een mooie paddenstoelen.
    De manier waarop jij deze hebt gefotografeerd is echt supermooi.
    De kleuren maar ook de composities zijn geweldig. Die rodekool zwammetjes heb je ook heel fraai belicht en mooi gepresenteerd.
    De foto's met die lamellen zijn werkelijk schitterend om te zien.
    Dit is echt genieten met een hele grote G hoor.
    Heelknap gedaan.
    Hartelijke groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Vergeet ik helemaal te zeggen hoe mooi van kleur die bladeren zijn aan het einde van je serie.

      Verwijderen
  12. hoi Corrie,

    Een echt herfstblog, met bos, paddenstoelen en herfstkleuren. Je ziet gedurende jouw blog steeds meer herfst komen, bij de eerste foto's nog veel groen in het bos en op de laatste foto's het geel en oranje blad. Tja, de kleurenpracht is bijna over , dan wordt het altijd een beetje troosteloos en mag het van mij gaan vriezen ( rijp is ook mooi)
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen

Dank voor je bezoek en leuk dat je de moeite neemt om te reageren.