Kijken en nog eens kijken - dat doe je als je met een camera op stap bent.
Ik verwonder me steeds meer over wat er in de natuur te zien is en probeer dat zo mooi mogelijk vast te leggen.
Leuk dat je mee wil kijken op dit fotoblog - ik hoop dat je er plezier aan beleeft.

Klik op een afbeelding om de foto's in de lightbox te zien - groter en beter van kwaliteit.

woensdag 9 november 2022

Dolomieten - Water

 

 
 Als al die imposante bergen 's winters vol sneeuw liggen, 
komt er vanaf de lente natuurlijk veel water naar beneden. Er zijn dan ook
veel meertjes - vaak bijzonder gekleurd - en kletterende bergbeken.
Dit jaar stond het water overal wel beduidend lager,
maar er viel nog genoeg te genieten.
 
 

 
  
Zoals hier bij het Lago di Carezza.
 
Over de menselijke toevoeging in de volgende foto waren de
meningen in de groep nogal verdeeld. De meesten vonden het afbreuk doen
aan de uitstraling van het meer, maar ik vond het wel wat hebben.
 
 

 

 
Het is een bronzen beeld dat daar al jaren staat (las ik later).
Wil je daar meer over weten en ook over de verschillende kleuren van het water,
dan kan je meer info vinden met de volgende link:
 
 

 
 
Een zuchtje wind tovert kleine rimpelingen in het wateropppervlak.
 
 

 

 

 
 
We bleven daar tot zonsondergang, in de hoop dat de zon de 
omringende bergtoppen feloranje zou kleuren, maar helaas gebeurde dat niet.
Deze spiegeling toont de toppen nog een beetje zonverlicht. 
 
 

 
 
Later in de week kwamen we langs het Lago di Misurina,
waar ook een deel van het meer groen kleurde.
 
 

 
 
Een paar doorkijkjes naar de bodem:
 
 

 

 
Dan de klaterende bergbeken.
Waarschijnlijk hier ook minder water dan normaal,
maar dat kwam evengoed met veel kracht en gespetter naar beneden.
 
 

 
,
We verbleven in de plaats Campitello di Fassa,
gebouwd rondom een beek, waar het water ook niet zo hoog stond,
maar nog wel wild naar beneden denderde.
 
 

 
 
 

 
 

 
 

 
 
 Beetje stoeien met de witbalans.
 
 

 
 

 
 

 
 
De laatste volle dag van ons verblijf vonden we in de namiddag een
enthousiast stromende beek, met genoeg ruimte eromheen om allemaal een
fijn fotoplekje te vinden. 





 

 
 
Jullie snappen: ook aan dat plekje denk ik met veel plezier terug.
 
 

 

 
De bedoeling was om te gaan werken met lange sluitertijden.
Met dat klaterende water ben ik daar meestal niet zo voor, omdat ik
het spetterende en klaterende graag in beeld breng.
 
 

 
 
Maar natuurlijk wel gedaan en op dat gebied ben ik nu toch wel 'om',
want deze resultaten vind ik wel erg leuk.
 
 

 
 


 

 
 

 
 
Tot slot nog een heerlijk, helder...
 
 

 
 
 
Dank voor het bekijken van dit blog en leuk als je laat weten wat je ervan vindt.
 
 
Graag tot een volgende keer.
 
 
 
 
 

13 opmerkingen:

  1. Wat een kleuren Corrie. Je voelt de frisheid van het water. Ik snap jou helemaal als het om lange sluitertijden gaat, want soms vind ik het dynamische van het water ook heel mooi. Maar toch kan ik ook heerlijk spelen met sluitertijden en filters. Jouw foto's met lange sluitertijd mogen er echt zijn hoor, ik wil er best één aan de muur. Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel voor deze enthousiaste reactie, Annemarie.
      En wat betreft korte of lange sluitertijden; we hoeven niet altijd te kiezen, kunnen het best allebei proberen.

      Hartelijke groet, Corrie

      Verwijderen
  2. Hoi Corrie,
    Wow, wat kan jij toch fantastisch fotograferen. Ik kijk vol verwondering wat jij met de lens pakt! Geweldig. Ik blijf kijken naar je foto met het zuchtje wind en de rimpelingen in het water. Je prachtige detailfoto's waar je zo aan voorbij gaat behalve als jij langs komt ;-)
    Groetjes, Maria

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank voor je mooie complimenten weer, Maria.
      Leuk dat je juist de 'rimpel'-foto's noemt, daar was ik zelf extra blij mee.

      Hartelijke groet, Corrie

      Verwijderen
  3. Hoi Corrie,

    Jullie zijn daar op mooie, fotogenieke plekjes geweest. Italië is sowieso een prachtig land, wij zijn er ook heel vaak geweest, meestal rond het Gardameer met het mooie Monte Baldo bergmassief er omheen. De meertje die jij noemt kende ik niet, maar het is er prachtig getuige jouw foto's. Ze lijken sterk op de meertjes bij het Gardameer, zoals Lago di Tenno, het Ledromeer, Idromeer en Iseomeer, we hebben ze allemaal bezocht.
    Prachtige serie maakte je er, ik vind nr. 6 fantastisch, kan zo aan de muur, maar ook de wat meer abstracte foto's van de waterpartijen. En hoewel jij die lange sluitertijden aanvankelijk niet zo zag zitten vind ik die toch ook zeker heel geslaagd. En tenslotte, wat sprankelt dat biertje heerlijk.

    Groetjes,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, de omgeving van het Gardameer is ook prachtig. Daar ben ik in het verleden meermalen geweest, maar altijd in de zomermaanden, dan is het er errug druk. Zou er buiten het seizoen ook nog weleens naartoe willen.
      Dank voor je fijne reactie.

      Hartelijke groet, Corrie

      Verwijderen
  4. Indrukwekkende serie van het water in de Dolomieten Corrie. Ik heb er zelfs niet eens aan gedacht! Mooi ook alle facetten van het water belicht...de spiegelingen, de stromingen de kleuren...super gedaan, erg mooi gefotografeerd. Complimenten!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank voor deze enthousiaste reactie, Nieske. Jammer dat jullie tijdens je vakantie niet aan het water gedacht hebben. Jij kan er vast ook prachtige foto's van maken.

      Hartelijke groet, Corrie

      Verwijderen
  5. Dag Corrie,
    Ik heb vol verbazing zitten kijken naar wat je hier laat zien. Wat een fascinerende beelden heb je van het water kunnen maken. Lange of korte sluitertijd, het is altijd interessant om ermee te experimenteren en je te laten verrassen. Je laat ten overvloede zien hoe verschillend mensen naar hun omgeving kunnen kijken. Er is veel meer te zien dan je met een oppervlakkige blik denkt. Heel knap werk.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat een leuke, enthousiaste reactie. Dat is ook wel leuk aan fotografie: je kan er zoveel kanten mee op. In de AWD zie jij weer veel meer dan ik.
      Dank voor je fijne commentaar.

      Hartelijke groet, Corrie

      Verwijderen
  6. Hai Corrie,

    Mooi éénzijdig en toch een veelzijdig blog. Je bent lekker creatief bezig geweest en je kunt natuurlijk van alles creëren met water als onderwerp. Je eigen fantasie is de eigen beperking. Ik moet wel zeggen dat ik een beetje zoals jij reageer op die lange sluitertijden. Het is een beetje onnatuurlijk, maar als je het goed beheerst kan het wel erg mooi zijn. Vooral de beelden van de snelstromende beek in het dorp vind ik indrukwekkend. Maar alles bij elkaar ziet er zeer goed uit.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, water vind ik doorgaans erg leuk om te fotograferen; en daar kon ik hier ook heerlijk mee aan de gang. Dank voor je fijne reactie.

      Hartelijke groet, Corrie

      Verwijderen
  7. Heel mooi, water maar dan op verschillende manieren vastgelegd, van watervallen, tot stromende beekjes tot de lange sluitertijd detailfoto's...

    BeantwoordenVerwijderen

Dank voor je bezoek en leuk dat je de moeite neemt om te reageren.