Kijken en nog eens kijken - dat doe je als je met een camera op stap bent.
Ik verwonder me steeds meer over wat er in de natuur te zien is en probeer dat zo mooi mogelijk vast te leggen.
Leuk dat je mee wil kijken op dit fotoblog - ik hoop dat je er plezier aan beleeft.

Klik op een afbeelding om de foto's in de lightbox te zien - groter en beter van kwaliteit.

zaterdag 29 oktober 2022

Porseleinzwam

 



Oudemansiella mucida

De porseleinzwam vind ik een van de mooiste paddenstoelen.
Het allermooist als ze spierwit zijn en van onderaf gezien ook nog een beetje doorzichtig.





Zelfs beschadigd kunnen ze me dan nog bekoren.
 
 

 


Porseleinzwammen groeien vooral op beuken en dan meestal op dood hout, 
zoals boomstronken of afgevallen takken. Zie je deze zwammen op nog levende bomen, 
dan betekent dat uiteindelijk het einde van de boom.

Ze groeien meestal in bundels bij elkaar.
 
 

 


Maar alleenstaande zwammen komen ook voor, zoals deze hier.
Met guttatiedruppels. Dit 'zweten' komt voor bij actieve groei en hoge luchtvochtigheid.
 
 

 


Sommige exemplaren hebben een beetje kleur, een gelige of oranje zweem.
 
 

 


Ik denk dat deze ook al wat ouder is, waardoor de lamellen iets
uitdrogen, wat scherpere randjes krijgen en niet meer doorzichtig zijn.
 
 

 


Een ander specifiek kenmerk is de prachtig glanzende slijmlaag aan de bovenkant. 

 

 

Zo mooi als het duurste porselein.
 



Wel decoratief dat hier wat 'hagelslag' op gevallen is.
 
 

 





In de buurt van de porseleinzwammen zag ik dit groepje piepkleine,
gekleurde bolletjes opkomen. 
 
 

 




Wel met net zo'n glanzend slijmlaagje bovenop, maar ook
met nogal dikke, donkere stammetjes.
 
 

 


Geen idee dat dit jonge porseleinzwammetjes zouden kunnen zijn,
maar achteraf bleek dát toch wat ze waren.
 
 

 


De kleur van de bolletjes verschilde nogal met de lichtval.
Volgens de boeken is het lichtgrijs.
 
 

 


Een paar weken later zag ik nog eens zo'n groepje.
Nu waren ze inderdaad grijzig.
 
 

 
 



Maar de meeste jonge bolletjes die ik zag, waren al spierwit, zoals dit bundeltje.




 
Met zo'n vliegje erop wordt het formaat misschien een beetje duidelijk.
 
 

 


Ach, en zo'n piepkleintje helemaal alleen...
 
 

 


Dan is het onder moeders rokken toch veel fijner...
 
 

 


Of met z'n allen opgroeien in een bundel.
 
 

 


Nog eens 'van onderen'
 
 

 




Deze foto's maakte ik op drie dagen verspreid over de maand oktober.
In een stukje bos bij 's Graveland, waar het vol lag met dode bomen. In het vorige blog noemde
 ik ook al dit 'paddenstoelen-walhalla'. Het was erg leuk én leerzaam om een aantal keer
 naar dezelfde plek terug te gaan.
Verbazingwekkend hoe snel deze zwammenwereld verandert.
Een impressie van de omgeving waarin deze porseleinzwammen leven.





Dank voor je bezoek aan dit blog en eventuele reactie.
 




8 opmerkingen:

  1. Mooie impressie van een van de mooiste zwammen vind ik! Prachtig gefotografeerd en begeleid door je teksten. Ik houd erg van deze zwammen en zoek ze dan ook altijd als eerste. Ik moet zeggen dit jaar waren er best wel veel. Dat glibberige glimmende laagje, daar worden ze zo mooi van. Een heerlijke blog van mijn favoriete zwam, prachtig gefotografeerd, vooral de kleintjes en de doorzichtige lamellen complimenten Corrie.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Corrie,
    Die eerste twee foto's, wow wat een prachtige sfeer. De grijze en witte groepjes kleine paddo's zijn ook geweldig mooi en mooi gefotografeerd. Allemaal met die glanzende hoed, super. Een vliegje erbij is ook gaaf en met hagenslag weer erg grappig! Heerlijk om te bekijken!
    Groetjes, Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Corrie,
    Wat een super toffe foto's. Echt fantastisch gedaan.
    Heel bijzonder en erg knap hoe je al deze glimmende zwammen zo mooi in beeld hebt gezet. Mooie standpunten en prachtig licht. Dit is pure herfst. Complimenten hoor Corrie!!

    Groetjes, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hallo Corrie,
    Toevallig ben ik gisteren ook een tijdje met deze zwammetjes bezig geweest. Je zult niet verrast zijn dat ik er weer heel anders naar gekeken heb dan jij. De kunstzinnige benadering ligt jou duidelijk beter, wat resulteert in onverwachte en tegelijkertijd heel fraaie platen. Al met al weer een schitterende serie van een ook bij mij populair zwammetje.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Check your spam folder, Corrie. I left a comment for you a few days ago.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een leuke serie van de porseleinzwammetjes. Zo mooi hoe je ze van alle kanten hebt gefotografeeerd en ook de verschillende stadia. Het zijn toch wel een van mijn favoriete zwammetjes. groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Corrie,

    Prachtige serie van deze zeer fotogenieke zwammensoort en bent er lekker creatief mee bezig geweest. Ik sta er elke keer weer versteld van hoe paddenstoelenrijk het daar in het westen op sommige plaatsen is, hier zijn op veel plaatsen de bossen veel droger en vind je nauwelijks paddenstoelen. Enkele toppers wat mij betreft, zeker nr. 2 maar ook nr. 3 waar je de nadruk op die rok gelegd hebt, nr 11 die boterham met hagelslag, nr. 16 met dat prachtige bokeh en tenslotte de absolute topper wat mij betreft nr. 17 prachtige compositie en scherptediepteverloop.

    Groetjes,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Een geweldig mooie serie Corrie. Inderdaad zijn dit prachtige zwammetjes en omdat ze op dood hout groeien, kun je deze ook zo mooi van onderaf fotograferen en dan krijg je inderdaad dat doorzichtige effect. Heel gaaf hoe je ze op diverse manieren hebt gefotografeerd en ook de diverse stadia. Je openingsfoto is heel fraai. Daar leent deze zwam zich uitstekend voor. Mooi werk hoor.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen

Dank voor je bezoek en leuk dat je de moeite neemt om te reageren.