Kijken en nog eens kijken - dat doe je als je met een camera op stap bent.
Ik verwonder me steeds meer over wat er in de natuur te zien is en probeer dat zo mooi mogelijk vast te leggen.
Leuk dat je mee wil kijken op dit fotoblog - ik hoop dat je er plezier aan beleeft.

Klik op een afbeelding om de foto's in de lightbox te zien - groter en beter van kwaliteit.

woensdag 14 december 2022

Boomstronken vol

 
 
 
 
 
Deze herfst waren er heel veel paddenstoelen te vinden.
Hoogste tijd dus om met dit blog even terug te gaan naar oktober.
Langs een pad achter het bezoekerscentrum van Natuurmonumenten in 's Graveland
lagen een paar omgezaagde boomrestanten,
volop begroeid met mycena's.
 
 

 
 
Ik denk dat het melksteelmycena's zijn, maar weet dat niet zeker.
In ieder geval ook van onderaf heel mooi, met de lamellen zo goed te zien.

En aan de bovenkant de mooi glanzende hoedjes.




 
Alsof ze bovenop een bergtop staan:
 
 

 

Tussendoor even wat andere herfstbeelden. 
Eerder die ochtend werd ik verrast door mooie zonnestralen tussen
de bomen in het natte bos.
 
 

 
 

 
 
Nog wat mist aan het eind van dit pad geeft ook sfeer.
 
 

 
 
Een afgebroken boomstam was de voedingsbodem voor
een ander groepje paddenstoelen. 




 
Helaas net boven mijn hoofd, zodat ik er niet bovenop kon kijken.

 
 
 
 
 Maar ik denk dat het russula's zijn, gezien de mooie lamellen, 
die van onderaf wel heel mooi te zien waren. 
 
 

 
 

 
 
Later die middag kwam ik weer langs de boomstronken met mycena's.
Nu was er mooi licht in de achtergrond, zodat ik hiervoor
nogmaals door de knieën ging.

 

 
 
Proberen steeds een mooie vage achtergrond in de lens te vangen.
En soms is alleen maar vaag ook heel mooi.

 

 
 
twee nog heel jonkies.
 
 

 
 
Het volgende groepje was nog veel kleiner
en lijken anders van vorm. Maar ze stonden wel tussen
al die andere mycena's, dus ik denk dat dit dezelfde soort is.
 
 

 
 
Nog een keer een beetje psychedelisch beeld.
 
 

 
 
En deze last, but not least:
 
 

 
 
 Het was heerlijk vertoeven in het herfstbos dit jaar.
Zó veel zwammen en dan heerlijk door het bos dwalen in weers-
omstandigheden die eigenlijk meer bij de lente horen.

Dus ik zal volgend jaar nog wel even doorzwammen.


 
 
 
 

16 opmerkingen:

  1. Het is zo mooi. Wat hebben we genoten deze herfst!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het was zeker extra fijn deze herfst, Aritha.
      Dank voor je fijne reactie.

      Verwijderen
  2. Wat een mooie blog. Niet alleen de zwammen, die je ook heel creatief in beeld hebt gebracht, maar zeker ook de boslaantjes, vooral die met de zonnestralen erdoor. Prachtig
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank voor deze mooie complimenten, Ghita. Het was dit jaar echt genieten van de herfst.

      Verwijderen
  3. Mooie serie van de diverse paddenstoelen. Is altijd leuk ze te fotograferen vind ik, plat op je buik en zoeken naar het mooiste licht. Je hebt er mooie beelden van kunnen maken maar ook fraai gespeld met de zonnestralen in het bos. Je laatste foto vind ik super, mooie creatieve benadering.

    Groetjes Nieske

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ja, met die paddo's is het vaak leuk spelen in het bos.
      Dank voor deze fijne reactie, Nieske.

      Verwijderen
  4. Hoi Corrie,
    Dat is weer even wat anders dan je vorige blogposten. Weer van hollandse bodem, maar zeker de moeite waard hoor, begrijp me niet verkeerd!! Prachtig al die zwammen, maar ook de uitzichten in het bos met dat bijzondere licht en de lichtstralen zoals foto's 6 en 7 vind ik heel erg mooi met ook dat hekje in de verte.

    Groetjes, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, in ons eigen land valt er ook heel wat te fotograferen. Dank voor je fijne reactie, Marco.

      Verwijderen
  5. Hoi Corrie,
    Jij kunt als geen ander zo goed naar standpunt en perspectief kijken...zo mooi! De groepjes mycena, van opzij of bovenop en zeker die op de bergtop.. Geheel wazig is ook prachtig! De zonneharpen, wow daar word je stil van als je daar bent, Ook het doorkijkje met hek supermooi!
    Groetjes, Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hai Corrie,

    Mooie verzameling zo bij elkaar en vooral mooi gefotografeerd. Fijne achtergronden en scherptediepte. Dat is toch wel belangrijk bij dit soort foto's. De "bergtop" is geweldig gezien. Het heeft je in mijn ogen de meest originele foto opgeleverd. Zonder de bladen op de achtergrond was het nog geloofwaardiger geweest. Knap ook de zonneharpen gevangen. Prachtige platen.

    Groetjes en fijne dagen toegewenst,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Corrie,

    Ik vind het een prachtig zwammenblog met heerlijke sfeerfoto's erbij. Duidelijk is te zien dat je heel goed op de achtergronden hebt gelet, hetgeen de foto's een flinke meerwaarde geeft. Geen enkele foto doet rommelig aan hetgeen je bij paddenstoelenfoto's nogal eens gauw hebt. Je mycena's op de boomstronk vind ik de mooiste, het doet een beetje buitenlands aan, alsof ze op een rots groeien. Die jonkies op nr. 15 zijn ook erg fraai en de psychedelische beelden kan ik zeker waarderen, als je het niet te vaak toepast vind ik het een fijne toevoeging aan een serie.

    Groetjes en fijne dagen,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat een fijne reactie, Ad. je opmerking over de achtergronden vind ik heel fijn, want dat zijn dingen waar ik steeds meer op let.

      Verwijderen
  8. Hallo Corrie,
    Zoals je hier de zwammen laat zien maakt het gelijk duidelijk dat je heel verschillend naar al die soorten kan kijken met soms onverwachte resultaten. Tegelijkertijd laat je mooi zien hoe belangrijk een compositie is, of het nu gaat om piepkleine zwammetjes of om een beeld van een fotogenieke laan. Psychedelische effecten hebben wel wat, in ieder geval heb je er iets origineels van gemaakt. Tot slot prachtige zonneharpen, altijd garant voor een bijzonder effect.
    Prettige feestdagen, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank voor je fijne complimenten over compositie, Kees. Daar probeer ik ook heel goed op te letten.

      Verwijderen

Dank voor je bezoek en leuk dat je de moeite neemt om te reageren.