Kijken en nog eens kijken - dat doe je als je met een camera op stap bent.
Ik verwonder me steeds meer over wat er in de natuur te zien is en probeer dat zo mooi mogelijk vast te leggen.
Leuk dat je mee wil kijken op dit fotoblog - ik hoop dat je er plezier aan beleeft.

Klik op een afbeelding om de foto's in de lightbox te zien - groter en beter van kwaliteit.

dinsdag 31 december 2019

De mooiste van 2019



Voor mij was 2019 een jaar van véél fotograferen.
Ik heb mijn hart echt op kunnen halen. Voor de presentatie van dit overzicht 
 heb ik de aanpak iets gewijzigd; niet per maand, maar per kwartaal;
dat is ongeveer ook per seizoen, en dan steeds 4 foto's. 
De 16 mooiste dus dit keer.


januari * februari * maart

Dan start ik met "mijn eendje",
het portret van deze mooie woerd haalde de Roots agenda voor 2020,
hij staat bij februari.


 
  
Half februari begon het al te "lenteren".
Op een heerlijk zonnige dag genoten we in Avifauna van de vogels, 
die ook energiek op de weersomstandigheden reageerden.

Deze pelikanen voerden een goed gesprek met elkaar.




En ook de krokussen voelden de zon. Zij kwamen snel tevoorschijn.



 
Eind maart verbleven we tien dagen in Extremadura.
Natuurlijk veel vogels gezien, maar ook heel verschillende landschappen.
Daarvan heb ik al veel laten zien in verschillende blogs; in de zijbalk staat een
verwijzing naar een pagina met al deze blogs op een rij.
Dit steenuiltje was daarin nog niet aan bod gekomen, maar is wel erg leuk.
Daarom mag hij in dit overzicht.





april * mei * juni

Terug in Nederland ontluikt de natuur op alle fronten. Er valt dan veel te fotograferen.
Heerlijk is dat frisse lentegroen.




Boshyacinten bij Wildrijk.



 
Rietorchis op het Ilperveld.





Een week genieten van alle vogels, prachtige luchten,
duinen, strand en zee op Texel. Zoveel mooie foto's weer kunnen maken,
maar tijdens de terugweg op de veerboot maakte ik de leukste.


Battle for bread
 






juli * augustus * september
  De klaproos symboliseert voor mij wel het echte zomergevoel. 






Kees wees mij de weg naar zonnedauw in de AWD.





Met de intense kleuren van het zonnekruid gaan we al richting nazomer.





In augustus kwam ik verrassend veel juffers tegen;
meerdere soorten ook in een paringswiel.
Deze houtpantserjuffers beginnen hier aan hun actie. 



 

oktober * november * december

 Het was een uitzonderlijk goed paddenstoelenjaar.
Vooral in oktober schoten ze overal in grote getale omhoog.
Ik heb dan ook nog nooit zoveel verschillende paddenstoelen gezien en 
gefotografeerd; het lukte me steeds beter. 





Heel kleine mycena's op een dennenappel; had ik ook nog nooit gezien.






Ook de kleurende blaadjes trokken in die tijd de aandacht;
een spiegeling daarvan.






Tot slot een zonsondergang over de Vinkeveense Plassen,
of beter gezegd: ná zonsondergang.






Het was voor mij dus een rijk fotojaar.
Dank aan iedereen die afgelopen jaar mijn blogs heeft bezocht en bekeken;
en extra dank voor alle fijne reacties.

Op naar 2020 - ik wens eenieder een topjaar,
veel gezondheid, voorspoed en genieten van mooie fotomomenten.







16 opmerkingen:

  1. A great photographic recapitulation, Corrie. May 2020 bring you great happiness and a continuation of your love affair with nature.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Om te beginnen wens ik je een fantastisch 2020 Corrie!
    Zo te zien van 2019 ook een goed geslaagd fotojaar, mooi om jouw ontwikkeling te zien, het zijn fraaie beelden die hier voorbij komen. Terecht dat de Eend in de Roots-agenda kwam, hij is top! De spiegelende blaadjes spreken met ook erg aan, een foto om langer naar te kijken.

    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een prachtige foto´s heb je afgelopen jaar gemaakt Corrie! De beste wensen voor 2020
    Groetjes Senna

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Corrie!
    Prachtige selectie voor je 16 mooiste van het jaar.
    Je had er evengoed 100 van kunnen maken, want wat heb je mooie foto's de revue laten passeren afgelopen jaar. Zo mooi en verfijnd. Deze selectie roept bij mij ook gelijk de beelden van de bijbehorende serie op ;-)
    Ik wens je een heerlijk 2020 en hoop dan weer samen ook weer wat te macoën! De Heemtuin in Nieuwkoop is voor mij bv nog geheel onbekend ;-)
    Groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Corrie,

    Als eerste ook voor jouw en je dierbaren een gezond, mooi, creatief en fotogeniek 2020 gewenst.

    2019 was voor jouw een geweldig fotojaar dat heb je met elk nieuw blog laten blijken.
    Ik ben dan ook blij dat jij een keuze heb kunnen maken want jeetje wat heb je veel moois geplaatst.
    Nu nog een keer lekker nagenieten en dan heerlijk genieten van je fotowerk in 2020.
    Ik zit er al klaar voor :-)

    LG, Karina

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Corrie,

    Het is een prachtig overzicht geworden. Ik heb uiteraard wat favorieten: de woerd, super mooi, de Battle for bread, de weerspiegeling van de blaadjes en Vinkeveen in het blauwe uur. Je hebt een geweldig fotojaar achter de rug en dat was ook goed te zien in jouw blogs, erg leuk en vaak verrassend en creatief. Ga vooral zo verder en blijf genieten dan doen wij het ook van jouw resultaten.

    Groetjes,
    Marianne

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hai Corrie,

    Allereerst de allerbeste wensen voor 2019 toegewenst. Dat het maar een mooi fotojaar mag worden.
    Als ik jouw blogjes van 2019 in herinnering haal, kan ik niet anders concluderen dan dat 2019 een jaar van grote ontwikkeling is geweest. Geen hard licht meer in je foto's. De workshops hebben zijn vruchten duidelijk afgeworpen, want hoewel je altijd wel mooie invalshoeken had, is licht toch wel heel belangrijk voor een foto. In je openingsfoto van dit blog zit ook een behoorlijke portie zonlicht, maar je hebt het duidelijk onder controle. Dan krijg je dus gewoon een hele fraaie plaat. Blijf vooral zo doorgaan en blijf mij verrassen met vernieuwende standpunten.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hallo Corrie,
    Jouw aanpak is ook een mooie manier om toch meer dan 12 foto's te laten zien ;-).
    Een lekker gevarieerd overzicht laat je zien met voor mij als topper de voorlaatste van de weerspiegelde blaadjes. Heel apart en origineel.
    Natuurlijk ook voor jou een goed en gezond 2020 met weer een grote foto-opbrengst.
    Groet, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Corrie,

    een andere opzet, maar niet minder mooi, heerlijk dat je het afgelopen jaar
    veel hebt kunnen fotograferen en hebt kunnen genieten van je hobby..
    bij mij was het dit jaar ietsjes minder, maar hoop dat het dit jaar goed komt!
    Prachtige foto's, complimenten het zijn stuk voor stuk juweeltjes, de foto van de spiegeling van de blaadjes in het water vind ik subliem, fantastische plaat!!
    Gaaf overzicht en blog!

    Wens jou een super jaar, vooral zo gezond als mogelijk!
    geniet van je hobby en creativiteit!

    vriendelijke groet, Nieske

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Corrie,
    Allereerst een heel fijn en gelukkig 2020!!
    Prachtig om al deze beelden weer terug te zien. Foto 16 is echt een prachtfoto, wat ontzettend mooi. En zonder ook je andere foto's te kort te willen doen, vind ik dat uiltje heel erg mooi. Super!!

    Groetjes, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi Corrie,

    Ook een leuke aanpak waarvoor jij gekozen hebt. Mooie beelden passeren de revue en als ik deze beelden zo bekijk t.o.v. enkele jaren geleden zit er een prachtige ontwikkeling in. Het meest kenmerkende vind ik daarvoor foto nr. 15, je liet hem al eerder zien en ik vind het werkelijk een topplaat. Ook de wilde eend is heel fraai, terecht verkozen voor de Roots agenda.
    Ik wens je een fantastisch 2020 met veel mooie fotomomenten.

    Groetjes,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hallo Corrie,
    Wat is het leuk om te zien dat iedereen 2019 op een andere manier in beeld brengt. Dat jij vooral met bloemen zou komen verraste mij niet. De platen die je hier laat zien zijn echt heel fraai. Maar ook de rest mag er zijn, met de woerd natuurlijk als blikvanger.
    Ik wens jou en je man een inspirerend en gezond 2020.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hallo Corrie,
    Allereerst een heel mooi en gezond 2020 toegewenst.
    En dat je ook dit jaar weer zulke mooie foto's mag maken als afgelopen jaar.
    Prachtig overzicht, vooral de zachte bloemenfoto's spreken mij aan. De meeuwen vind ik het allerleukste.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hoi Corie,
    ook bij jou een hele mooie serie met even iets meer foto's hahahaha....
    Geeft ook niet want soms is het moeilijk kiezen en soms zijn er gewoon teveel mooie platen om niet nog eens te laten zien :-)))) Hier kan ik dus ook echt geen keuze maken hé want ze zijn allemaal heel erg mooi. Leuk om dat steenuiltje nu wel te tonen ;-) Ik heb weer enorm genoten van al dit fraais. Laten we er dit jaar ook weer van die mooie momenten van maken :-)
    Hartelijke groet, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hallo Corrie. ben wat laat met reageren, maar dacht al gereageerd te hebben op dit blog.
    Prachtig overzicht van het afgelopen jaar.
    Wens je een heel fijn en gezond 2020.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Fiquei fascinada com dourado do por do sol.
    Fotografias muito originais.
    Beijinhos repletos de cliques.
    Megy Maia

    BeantwoordenVerwijderen

Dank voor je bezoek en leuk dat je de moeite neemt om te reageren.