Kijken en nog eens kijken - dat doe je als je met een camera op stap bent.
Ik verwonder me steeds meer over wat er in de natuur te zien is en probeer dat zo mooi mogelijk vast te leggen.
Leuk dat je mee wil kijken op dit fotoblog - ik hoop dat je er plezier aan beleeft.

Klik op een afbeelding om de foto's in de lightbox te zien - groter en beter van kwaliteit.

zaterdag 14 december 2019

Hier Radio Kootwijk




Na alle herfstkleuren, - blaadjes en paddo's nu iets anders. 
Iets heel anders - het is niet eens natuur:

Het voormalig zendstation Radio Kootwijk; een imposant rijksmonument,
dat opvallend uittorent boven het omringende heidegebied. 
Het gebouw dateert uit de jaren twintig van de vorige eeuw; 
de tijd van de Art Deco en Amsterdamse School. De architect was Julius Luthmann.
De sculpturen boven de ingang zijn van beeldhouwer Hendrik van den Eijnde.
De vrouwenfiguren, één met exotisch en één met westers gezicht, 
symboliseren de verbinding tussen oost en west.




. De adelaar op de achtergevel verbeeldt de vlucht van het geluid.





Bovenstaande foto's heb ik deze zomer gemaakt, toe we daar toevallig voor de tweede
keer dit jaar terechtkwamen. Eerder kende ik het alleen van plaatjes. 
Het gebouw intrigeerde mij enorm en het leek me leuk om dat ook eens van binnen
te zien en te fotograferen. Bij het zoeken van informatie leerde ik dat er vaak rondleidingen
gegeven worden, maar het was ook op enkele dagen vrij toegankelijk.
In oktober konden we daar een keer naartoe.




De grote zaal is inderdaad gróót, heel hoog en imposant.
Door de enorm grote ramen komt er veel licht binnen; het is er nu leeg,
waardoor het waarschijnlijk nóg grootser overkomt.





Waarom de zaal zo groot moest zijn, lees je op dit informatiebord.
Een foto van een foto.





De zaal is niet alleen heel hoog, ook weids.




Een maquette van de grote zaal in de grote zaal.





Het gebied waar het gebouw staat, werd in 1917 door de overheid gekocht van Staatsbosbeheer, 
waarna de plannen voor een zender gerealiseerd konden worden.
In 1923 kon men beginnen met radiotelegrafie via de lange golf.
In 1928 werd een radiotelefonische  verbinding gemaakt via de korte golf.
Op 7 januari 1929 werd in Den Haag de radiotelefoondienst officieel geopend voor 
het publiek door koningin-moeder Emma met de legendarische woorden:
"Hallo Bandoeng, hier Den Haag."



 

Vanuit de grote steden kon men toen bellen met verschillende 
plaatsen op Java en Sumatra. Zal niet echt voor een groot publiek zijn geweest;
3 minuten voor ruim 30 gulden;
dat moet in die tijd een vermogen zijn geweest.





Door de ontwikkeling van nieuwe technieken verloor Radio Kootwijk in de loop 
van de 20e eeuw zijn positie als belangrijk radioverbindingspunt, 
maar het hield een zendfunctie tot 1999. 
In 2001 werd alle zendapparatuur verwijderd. Uiteindelijk kwamen het terrein - 
in 2004 - en het zendgebouw  - in 2009 - weer in handen van Staatsbosbeheer.

Dit is geschiedenis in een heel kleine notendop;
op Wikipedia staat een uitgebreid verhaal: zender Radio Kootwijk.
 

 



Terug naar de vorm: het trappenhuis is beroemd,
en een uitdaging om te fotograferen.







Een blik naar buiten:


 


En vanuit de grote zaal:


 


Nog eens de Grote Zaal; die bal daar vond ik wel leuk.


 


Die werd ook gebruikt:


 


Van bovenaf een blik op die bijzondere vloer.


 


Ik was echt van plan om die dag nu eens NIET het gebouw van voren, 
centraal in het midden, op de foto te zetten; daar zijn al zoveel foto's van.
Maar toen we terugliepen naar de auto, keek ik nog eens om
en zag déze lucht:


 


Het was ontzettend leuk om in dit bijzondere gebouw op ons gemak rond te kunnen dwalen.
 Zoals ook op de beelden te zien is, waren er wel mensen, maar het was niet echt druk. 
Helaas, toen ik de site opzocht voor de bezoekersdata, om deze link
aan jullie door te geven, was de eerste zin: "Het gebouw is niet vrij toegankelijk".
Jammer, want om foto's te maken is dat wel het prettigst. Hier toch de link, 
misschien komt het in de toekomst nog eens (ik begreep daar wel dat die open 
dagen op vrijwilligers draaien) en anders is een rondleiding zeker leerzaam: Hier Radio Kootwijk.


 


10 opmerkingen:

  1. Hoi Corrie,

    Een van de meest bijzondere gebouwen welke ik ooit heb gezien.
    Een groot betonnen blok met een vrij grauwe kleur, niks aan zou je denken.
    En toch heeft het gebouw een enorme aantrekkingskracht en is het heel imposant en fotogeniek.
    Fijne serie, fraai met het licht en de lichtval binnen gespeeld.

    Groetjes, Karina

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Corrie,
    Wat een mooi gebouw met een prachtige architectuur. Schitterend hoe her er van binnen uit ziet.
    Dat lijnenspel en symmetrie heb je keurig weergegeven in foto's 7, 8 en 9. Ook de kunstwerken in de muren aan de buitenkant mogen er zijn. Erg mooi Corrie!!

    Groetjes, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Corrie

    Je bent helemaal los gegaan in dit gebouw!!
    Prachtig wat heb je het aan alle kanten belicht en uitgelicht!!
    Gave serie heel goed fotowerk..
    mijn probleem is dat is het gebouw verschrikkelijk vind...ik bedoel alleen de buitenkant hoor..net als het Jachthuis Sint Hubertus op Nationaal Park de Hoge Veluwe
    daar heb ik ook niets mee....is dat niet van de zelfde Architect??
    Maar je foto's en blog zijn super!

    Groetjes Nieske

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Corrie,
    Het viel me toen ik nogmaals door je foto's bladerde (denkend aan de tekst bij je laatste foto) dat je bijna alle foto's hebt gemaakt met het onderwerp precies in het midden...Maar dat past natuurlijk helemaal in de Art Deco stijl! Een fantastische locatie is het en met je foto's heb je weer alles eruit gehaald en op artistieke manier gefotografeerd. Hele pakkende foto's vind ik het. Kunnen zo in een boek over Radio-Kootwijk! Die laatste foto met die geweldige lucht, gelukkig keek je nog even om!
    Groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Een verrassend blog, Corrie. Het mag dan geen natuur zijn, het staat wel midden in de natuur. Ik kom er geregeld langs op de fiets, als we daar weer eens in de buurt bivakkeren en ik blijf het een imposant gebouw vinden. Of je het mooi vind of niet is natuurlijk een kwestie van smaak, maar de bijnaam 'Kathedraal' vind ik de lading wel dekken. Ik heb de buitenkant wel eens geprobeerd vast te leggen, bij nacht uiteraard (hoewel dat eigenlijk verboden is) en dat valt nog niet mee. Frontaal is dan toch het mooist. Ik vind het leuk nu ook eens de binnenkant te zien. Onverwacht mooi, met fraai lijnenspel. Je kan daar je hart wel ophalen, maar het moet inderdaad niet druk zijn. Knap gedaan!
    Groet, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dag Corrie,
    Inderdaad, wat een verrassing. Ik ben in mijn jeugd daar heel vaak in de buurt geweest maar het is er nooit van gekomen om er eens binnen te kijken. Het is een bijzonder gebouw. Je snapt dat ik het heel interessant vond om er zo eens binnen te kijken.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Corrie,

    Inderdaad heel wat anders dan natuur maar daarom niet minder interessant. Je geeft ons een mooi inkijkje in de architectuur historie. Recent zag ik hierover ook een reportage op t.v. bij het programma "Vroege Vogels" en kreeg toen ook al de indruk van de imposante zaal daarin. Het gebouw an sich mag dan wel geen natuur zijn, maar het staat wel midden in de natuur en die natuur zal zich ongetwijfeld aan de aanwezigheid van het gebouw hebben aangepast. Het lijkt me een mooie locatie om je te bekwamen in composities en lijnenspellen en dat laat je hier ook fantastisch zien.

    Groetjes,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  8. You certainly have a way with your camera, Corrie, in depicting everything in a most interesting light. Your skill is impressive,

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Nou Corrie, wees maar blij dat je het hele gebouw toch op de foto hebt gezet. Een prachtige foto met schitterende lucht is het geworden. Mooi reportage van dit gebouw. Mooie detailsfoto's en ook nog eens een dudielijk verhaal. Ik heb het in ieder geval met veel interesse bekeken en gelezen.
    Fijne dagen toegewenst en een gezond 2020.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Deze had ik dus ook nog niet gezien!!!!
    Maar goed dat ik altijd ff terugkijk want anders had ik echt heel wat moois gemist.
    Ik ken deze plek alleen vanuit de verte maar nu kan ik er even rustig voor gaan zitten.
    Echt hele leuke foto's heb je hiervan gemaakt en ook nog eens heel vakkundig vastgelegd :-)
    Hartelijke groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen

Dank voor je bezoek en leuk dat je de moeite neemt om te reageren.