Kijken en nog eens kijken - dat doe je als je met een camera op stap bent.
Ik verwonder me steeds meer over wat er in de natuur te zien is en probeer dat zo mooi mogelijk vast te leggen.
Leuk dat je mee wil kijken op dit fotoblog - ik hoop dat je er plezier aan beleeft.

Klik op een afbeelding om de foto's in de lightbox te zien - groter en beter van kwaliteit.

zaterdag 30 november 2019

Ieniemienie paddootjes






De allerkleinste paddenstoelen zijn vaak het leukst om te fotograferen.
Om te beginnen de kleine mycena's. Hierboven een "dorpje" op een boomstam.
Hieronder een groepje van drie die hoog op hun pootjes staan. 






Maar ze staan ook vaak alleen, zoals dit heel tengere exemplaar.





Op zich geen kleine soort, maar dit exemplaar was nog wel erg klein, 
en leek nóg kleiner onder een knots van een beuk.
Een rodekool- of amethistzwammetje.




Gewei- of koraalzwammen?
Heel leuke zwammen, maar er blijken wel veel verschillende soorten te zijn,
die allemaal op elkaar lijken. 

Tussen het mos op een afgezaagde boomstam.
Geweizwammetjes, maar dan zonder gewei?? 




In het Zuilense bos zag ik veel groepjes heel kleine zwammetjes.
Zo'n bosje bij elkaar lijkt op een rechte koraalzwam, maar die zijn doorgaans geel.




En deze waren echt oogverblindend wit.




Er stonden ook veel kleine "plukjes", 
die groeien meer als koraal. Is het dan toch de witte koraalzwam??




Wit waren ze zeker. 
Als ik de vibrance (helderheid) iets omhoog schuif, wordt hij lichtgevend. 





Bijna lichtgevend was ook deze. 
Tegen het eind van de dag, in een donker bos,viel dit piepkleine groepje direct op.  
Het was het enige groepje, verder niets van deze soort te zien.
Maar als een stoplicht kwam de kleur op me af.




Het kleverig koraalzwammetje??




Dan de echte geweizwammen.




Zoals "het hoort", op een liggende boomstam,
zodat ze niet al te lastig te fotograferen waren.





Maar nog wel piepklein.






Klein, alleen, maar stoer rechtop:





Terug naar de mycena's. Deze zijn nog piepjong.


 


Deze heeft al een gedeukt hoedje.


 



Eind oktober reed ik naar de Donkere Duinen bij Den Helder
voor een workshop van Bob Daalder. Hij maakt van die mooie, 
dromerige foto's, dus daar wilde ik wel wat van de kunst afkijken. 
En die Donkere Duinen klonken ook wel spannend.


 


Allereerste tip van Bob, toen we de duinen in wandelden:
zoek kleine paddenstoeltjes, die op blaadjes, stukjes hout
of dennenappels groeien en neem die mee. Je kan die dan 
op een plek neerleggen waar het licht mooi is. 
Had ik nooit aan gedacht, maar het blijkt dat bv. die kleine
mycena's vaak "los" staan, zodat je ze inderdaad 
makkelijk kan verplaatsen.


 


In de duinen natuurlijk plekjes genoeg, die wat hoger liggen,
zodat je makkelijk omhoog kan fotograferen.


 


Het echte dromerige van zijn foto's krijg ik niet voor elkaar,
maar 't is natuurlijk ook niet de bedoeling om zijn beelden 
precies na te bootsen.
We hebben een heel fijne, gezellige ochtend beleefd
en ik heb veel geleerd. Het is me daar in ieder geval gelukt
om wat meer afstand tot de paddo's te houden. Iets wat ik
al vaker tegen mezelf had gezegd, maar dan kroop ik
tóch steeds dichterbij. Moet ik niet doen...
 





Kleiner dan klein: taailingen op een verweerd blaadje. 


 


De bolletjes zijn nog geen 2 mm doorsnee.


 


Foto's van Bob Daalder zijn te zien bij een artikel in natuurfotografie.nl;
info over zijn workshops alleen op facebook: Bob Daalder Photography..



Tot zover dit paddoseizoen.
Hopelijk kunnen we volgend jaar weer van minstens zoveel paddenstoelen genieten. 
 

Heel veel dank voor jullie lovende en enthousiasmerende reacties op
het voorgaande blog "Blaadjes". Ik ging er af en toe van blozen. 




12 opmerkingen:

  1. Hoi Corrie,
    Fantastische foto's. Zo mooi hoe je al die kleine paddenstoeltjes zo mooi en ook van onderaf hebt weten te fotograferen. Echt geweldig gedaan!!

    Groetjes, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  2. The range of fungi is remarkable, so varied in shape, texture and colour. Your pictures transform them into objets d'art, Corrie. Your eye sees the beauty and your skill as a photographer kicks into high gear and the results are here for all to see..

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hai Corrie,
    Hoe kleiner hoe fijner, dat is ook mijn motto wat betreft de paddestoelen! Je hebt lekker gespeeld met compositie en en achtergrond. En inderdaad, meer afstand houden is vaak ook erg mooi. Ik betrap me er zelf ook vaak op dat ik te dichtbij kruip. De tip van Bob breng ik ook vaak in de praktijk. Het liefst ga ik met twee stoeltjes en/of twee kleine groepjes aan de slag en zoek dan een mooi standpunt met de een voor en de ander er schuin achter en dan kijken wat verandering in focus (voor of achter) en standpunt opleveren, het liefst natuurlijk in combinatie met mooie bokeh bollen in de achtergrond. Nr 15 vind ik de mooiste foto van deze serie, maar de nrs 7, 8 en 9 zijn ook schoonheden. Mooi licht had je daar.
    Groet, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Corrie,

    Super serie, valt me op dat je macro foto's al maar beter worden.
    En ze waren al mooi.
    Prachtig gespeeld met je scherpte diepte.
    Prachtige kleuren en natuurlijk een heerlijk onderwerp.
    Als jij zo door gaat dan sta je binnenkort vast op de voorpagina van de Roots of zo.

    Dikke complimenten en groetjes,
    Karina

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat weer een leuk bkog Corrie... met prachtige foto's van ieniemienies. Ik geb weer heerlijk even genoten...een soorten gezien die ik nog niet eerder gezien heb

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Corrie,
    Ik had al wel minstens vier keer naar deze serie gekeken, en was eigenlijk verbaasd dat ik nog niet gereageerd had, Maar bij zo veel moois neem ik altijd graag de tijd ;-) En in gedachten had ik al gereageerd.. Met de introductie van "het dorpje" kwam ik gelijk in de goeie stemming. Het paarse zwammetje op foto 4 vind ik een prachtige foto, wat een mooi licht en mooi scherpte alleen op de paddenstoel. Foto 5 is echt wel geweizwammetje wat nog groter gaat worden. Prachtig ook die witte en knalgele zwammetjes. Dit keer heb ik wel favorieten. foto 19, 20, 21, en 24. Die vind ik allemaal uitzonderlijk mooi. Zucht! Zo knap gedaan. ( ik had het niet in huis dit najaar, om het ook maar te proberen)
    Groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dag Corrie,
    Met kleine paddenstoeltjes aan de slag gaan is en blijft een avontuur. Verschillende composities, verschillende instellingen, je kan er lang mee bezig blijven. Vaak is het verleidelijk om er te dichtbij te komen, dus het advies "houd wat afstand" is zeer bruikbaar. Zeker iele paddenstoeltjes komen nog ieler over als ze de ruimte krijgen (bij. 23 en 24). Veel soorten heb ik ook voor mijn lens gehad, maar vaak toch weer iets anders. Opnieuw een mooie herfstimpressie.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  8. nog even nagenieten van de zwammetjes, de herfst ging snel voorbij naar mijn gevoel en ik heb heel weinig paddenstoelen gefotografeerd. Leuk om bij jou een grote verscheidenheid terug te zien, erg mooi vind ik die koraalzwammetjes, beide soorten. En ook de fotogenieke geweizwammen heb je erg mooi. Heel knap hoe je die ieniemienie taailingen erop hebt gezet, ik krijg dat niet voor elkaar om die scherp te krijgen.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Corrie,

    IK ben het helemaal met je eens dat hoe kleiner de paddenstoel hoe leuker om te fotograferen, ben recent ook nog even bezig geweest met muizenstaartjes die ik vond op een sparrenkegel. Het zijn dan misschien geen bijzondere soorten die je hebt gefotografeerd, maar ze zijn echt prachtig en hoe verder je naar achter komt hoe mooier ik ze vind worden, vanaf nr. 20 en dan vooral nr. 22. Toch het effect van die cursus? Hoop inderdaad volgens jaar op weer een goed paddenstoelenjaar, ik ben dit jaar te laat begonnen.

    Groetjes,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hai Corrie,

    Ook al wil je niet iemand kopieëren, het is toch een uitdaging om hetzelfde uit de camera te krijgen. Als iemand anders het doet lijkt het allemaal zo simpel. Veel leuker is het om een eigen stijl te ontwikkelen zoals bij 7 en 14. Met het fotograferen van bomen en bladeren maak je ook regelmatig een foto die anders is dan anderen. Leuk dat je dus anders tegen dingen aankijkt. Foto 15 van dit blog vind ik een hele fraaie. Misschien nog iets meer ruis verwijderen uit de boomstam en dan heb je een superplaat.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Je hebt er de iniminie's groots op de plaat gezet Corrie.
    Prachtig om te zien, stuk voor stuk.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoi Corrie,
    dat klopt wat die ieniemienie paddenstoeltjes aangaat hihi... Ze zijn ook echt het leukste om te footgraferen maar dan moet je ze wel vinden en dan ook nog een beetje mooi licht hebben. Bij jou geen gebrek aan kleintjes en ook niet aan mooi licht. Echt een geweldige serie. Ik begon met foto 2 en 4 maar daarna ben ik gestopt want er staan echt zoveel mooitjes in. Ik heb hier echt zitten genieten!

    Hartelijke groet, Helma

    BeantwoordenVerwijderen

Dank voor je bezoek en leuk dat je de moeite neemt om te reageren.