Kijken en nog eens kijken - dat doe je als je met een camera op stap bent.
Ik verwonder me steeds meer over wat er in de natuur te zien is en probeer dat zo mooi mogelijk vast te leggen.
Leuk dat je mee wil kijken op dit fotoblog - ik hoop dat je er plezier aan beleeft.

Klik op een afbeelding om de foto's in de lightbox te zien - groter en beter van kwaliteit.

donderdag 14 november 2019

Volop paddenstoelen






Het was, na de fikse regenbuien aan het begin van de herfst, een uitbundig
 paddenstoelenseizoen. Niet eerder ben ik zoveel verschillende soorten tegengekomen.





Het is soms heel verrassend hoe paddenstoelen op de foto
overkomen. Op de foto's hierboven staan dezelfde stoeltjes
als hieronder, die in 't echt nogal donker en kleurloos leken.


 


Het is me niet gelukt om van alle soorten de naam
te achterhalen. Van deze weet ik het ook niet.





Dit beeld doet me denken aan een visser, die met zuidwester op over de zee tuurt. 
De achtergrond is niet de zee, maar wel water.





Op een liggende boomstam in 's Graveland vond ik deze vrolijk gele,
fluwelige zwammetjes. Het zijn waarschijnlijk oranje (schijn)oesterzwammen,
nogal zeldzaam.





Weken later vond ik rond diezelfde plek deze. De gewone oesterzwam?





Omgeving vanuit paddenstoel-standpunt:








Zo kwetsbaar...




...klein en alleen op zo'n grote boomstam





Zo leuk dat ik deze nu ook eens gezien heb: rood wasplaatje.




mét antenne





Veel van deze paddenstoelen heb ik gefotografeerd in  Lusthof De Haeck,
een piepklein "bos" temidden van de weilanden rondom de Nieuwkoopse Plassen. 
Ik ben echt fan van de vele oude berkenstammen daar.




Grote paddenstoelen zijn vaak lastiger mooi in beeld te brengen.
Dit was echt een knots.




Deze was ook niet klein; gele russula (denk ik).




Aan de linkerkant stond een storend takje in beeld, dat ik
niet weg kreeg. Vandaar dat op beide foto's de paddenstoel
links aangesneden is.





Best wel een aantal porseleinzwammen gezien, maar ik kreeg
ze niet in beeld zoals ik wilde. Totdat ik dit omgeknakte exemplaar 
tegen kwam. Het was een grote en hij lag al upside down.
Komen de lamellen mooi in beeld.




Ook weer op een dode boomstam: een groep paddenstoelen,
donker, eigenlijk een beetje viezig. Bovendien liep de dag ook
 al tegen zijn eind; er was nog maar weinig licht.
Tóch door de zoeker gekeken (hoge ISO) en wat een
verrassend resultaat. Waar de camera die pasteltinten in de
achtergrond vandaan had gehaald?? Fijn lensje!!


 







Deze gele russula had zijn beste tijd erop zitten.
Maar dit beschadigde randje vind ik wel mooi.


 


Hazenpootjes!
Zo leuk dat ik deze tegen kwam.


 


Ze waren blijkbaar nog jong. Mooie hoedjes.


 


Deze twee waren nog piepjong:


 



Het groepje nog eens met de groothoek.


 



Er volgt later nog een blog met de allerkleinste paddootjes;
maar in het volgende blog eerst aandacht voor de herfstkleuren;
die komen van de blaadjes. 




13 opmerkingen:

  1. Hoi Corrie,
    Dit keer heb ik nou eens niet lang gewacht met reageren....
    Wat een schitterende serie, WOW!!
    Ik zal maar wat favo's eruit pikken. Foto 2 supermooi!, foto 5 mét verhaal van de zeeman met Zuidwester, geweldig en ik moest hardop lachen. (Fijn dat we zoveel fantasie hebben ;-) Foto 6 en 7, wat een vondst, prachtige soort en dito foto's. Foto 9, zo ziet een woelmuisje dus ook zijn omgeving. Foto 18 schitterend maar dat is foto 23 ook. De foto's die echt des Corrie's zijn: foto's 10, 15 en 26, zijn helemaal top. De laatste met dat standpunt een juweeltje.
    Ik heb er van genoten jouw impressie van de herfst te bekijken. En er volgt dus nog meer, fijn!
    Groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  2. A fabulous series of pictures, Corrie, both from an artistic perspective and from a technical standpoint. It really doesn't get much better than this. You should be very proud of these images.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Corrie,

    Een blog om van te smullen.
    Prachtige paddenstoelen, sommige mooi en teer andere stoer en sterk (met zuidwester en de ander met antenne) hahaha goed gevonden :-)
    Wat ze wel met elkaar gemeen hebben is dat ze super mooi zijn vastgelegd.
    Fraaie bokeh, mooie scherpte en vanuit verschillende invalshoeken.

    Ik heb hier van genoten Corrie en maak een buiging voor je.

    Fijn weekend en groetjes,
    Karina

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat heb je diot mooi gedaan Corrie.
    Prachtig om al die verschillende paddenstoelen eens vanuit een andere hoek te bekijken. Mooi ook met die lamelletjes.
    Ook die gele op foto 6 en 7 vind ik heel bijzonder. Erg mooi!!

    Groetjes, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een mooie blog heb je hier neergezet Corrie. De pasteltinten zijn prachtig maar ook de verschillende standpunten en de lichtcirkels geven heel mooie beelden. En zoveel soorten in de Haeck, erg leuk en goed gezien! Echt een mooi paddenstoelenblog met een extraatje.

    Groetjes,
    Marianne

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Corrie,

    Zo, wat een paddenstoelenpracht, het is zo te zien zeker niet de eerste keer dat je dit werk doet, echt fantastisch. Heerlijk zachte tinten van die lamellen op de tweede foto. En wat prachtig belicht die oesterzwammen. Heel mooi het bokeh op foto nr. 16 en je grrothoekopname van de hazenpootjes is top. Schitterend blog Corrie.

    Groetjes,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wow, Corrie wat heb je dit mooi gefotografeerd allemaal.
    Ik smelt bij de eerste twee foto's zooooooooooo mooi !!!
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Een prachtig paddestoelenblogje, Corrie, met een aantal verrassende standpunten! Om maar meteen met de mooiste te beginnen: dat is voor mij nr.2! Super gedaan. Ik stoei ook wel eens met details van lamellen, maar zo heb ik het nog nooit gezien.
    De zuidwester is goed gezien, de oranje schijnoesterzwammen ook. Altijd leuk als je een zeldzame soort vindt en zeker als het ook nog een zo'n mooi zwammetje is. Ik begon net een beetje door mijn wensenlijstje heen te raken, dus deze kwam net op tijd ;-)
    De Wasplaatjes staan er ook mooi op en de grote jongens toch ook. Ik weet hoe moeilijk dat is! Ik heb ook geen verstand van paddestoelennamen, maar is die grote gele russula niet per ongeluk een melkzwam? Niet dat je daar nu nog achter kan komen... En omdat jij mij aan het twijfelen hebt gebracht over mijn hazepootje, zal ik dat nu bij jou doen: als je de jonge exemplaren ziet, dan zijn dat toch echt geen hazepootje! Ze lijken namelijk niet op de pootjes van een haas en daar hebben ze wel hun naam aan te danken, dus... Graag gedaan! Niet dat het uitmaakt, het gaat om de foto's en daar is niks mis mee. O ja , die mooie pasteltinten, komen die uit jouw Olympus 60mm macrolensje? Dat is mij nog nooit gelukt!
    Groetjes, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ha Dick,
      wat betreft de russula - kan ook best een melkzwam zijn; hij was in ieder geval wél geel. En de hazenpootjes - er schijnt ook een "vals hazenpootje" te bestaan, maar wat dat valse dan is, kan ik niet vinden. Wel waren deze van bovenaf gezien ook erg donker. Maar naam geven aan paddenstoelen blijft erg lastig - ben al blij als ik dat in grote lijnen een beetje weet.
      Wat de lens betreft: buiten de wat meer groothoekopnames (9,10 12 en 26) zijn alle foto's met het Olympus lensje gemaakt. Ik ben daar inmiddels wel heel erg blij mee.

      Hartelijke groet, Corrie

      Verwijderen
  9. Hoi Corrie,
    Wat zullen mensen die niet fotograferen toch veel missen. Door je lens krijg je vaak zulke onverwachte effecten dat het voor ons extra genieten wordt. De omgevallen porseleinzwam vind ik een absolute voltreffer, schitterend. Maar ook alle andere platen mogen er zijn. De "zuidwester", de oesterzwammen, de omgekrulde boomschors, de hazenpootjes, allemaal schitterend. Je hebt duidelijk genoten van de herfst.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat een mooie binnenkomers, die eerste twee foto's, die spreken mij heel erg aan.
    Verder vind ik de hazenpootjes erg leuk, die had ik zelf graag nog eens gefotografeerd, maar vind ze maar eens. De oesterzwammetjes heb je ook heel mooi, en de van onderen porseleinzwam doet het ook goed. Wat ik ook een erg mooie foto vind is het bospaadje vanuit paddenstoel standpunt.
    Een hele varia aan zwammetjes, mooie blog

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hai Corrie,

    Nou je heb tje in ieder geval goed vermaakt met de paddo's. Foto 2 en de foto's van de oesterzwammen zijn top. Leuk ook de foto van de omgevallen boomstam. Goed gezien. Sowieso leuk gestoeid met de standpunten en uitsnedes. Weer eens iets anders zo. Knap werk.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Jeetje Corrie!!!!!!
    Wat een onwijs gave serie van deze paddestoeltjes en paddenstoelen!!!!!!
    Ik heb werkelijk met open mond zitten kijken hahahahaha..... zo gaaf als je dit gedaan hebt. Zo mooi met bokeh, achtergronden en ook je gebruikte standpunten zijn werkelijk geniaal! dat gele schijn oesterzwammen groepje kwam ik laatst ook ergens tegen en dat was volgens mij op een nieuwsbrief van waarnemingen. Daar vond ik ze ook gelijk mooi en jij hebt ze ook zelfs gevonden. Zo mooi en zo sfeervol.
    Reken maar dat ik super heb zitten genieten hier want dit is echt een fantastisch mooi blog!!!!
    Lieve groet, Helma

    BeantwoordenVerwijderen

Dank voor je bezoek en leuk dat je de moeite neemt om te reageren.