Kijken en nog eens kijken - dat doe je als je met een camera op stap bent.
Ik verwonder me steeds meer over wat er in de natuur te zien is en probeer dat zo mooi mogelijk vast te leggen.
Leuk dat je mee wil kijken op dit fotoblog - ik hoop dat je er plezier aan beleeft.

Klik op een afbeelding om de foto's in de lightbox te zien - groter en beter van kwaliteit.

woensdag 6 november 2019

... met witte stippen






De maand oktober is het volop paddenstoelentijd geweest. 
De eerste mooie groep die ik tegenkwam, waren deze parelamanieten.
Terwijl ik bezig was deze van alle kanten te bekijken door de camera, viel me op
dat ze wel erg veel op de bekende rode vliegenzwam lijken.
En dat bleek te kloppen; ze zijn familie van elkaar, de familie amanita.


Amanita rubescens - Parelamaniet

Amanita muscaria - Vliegenzwam



Deze parelamaniet is dus het elegante zusje van de stoere rode vliegenzwam.







Het volgende jonge bolletje fotografeerde ik later op een andere plek;
achteraf ben ik niet zo zeker van dat dit ook een parelamaniet is.
Het kan ook een panteramaniet zijn, wel familie dus.


 


Hier dan een volwassen grote stoere broer:




Maar verder met de sierlijke parelamanieten, die er op dat moment
nog lekker fris en in verschillende stadia stonden te pronken.




Prachtig, die opstaande witte rand lamellen.





Zeker als de zon er even doorheen wil schijnen.




Een iets lager exemplaar met een klein plasje regenwater er nog in.



Dat geeft leuke mogelijkheden.





Vanaf de andere kant. En dan is daar ineens ook een blauwe lucht in de spiegeling.





Tot slot nog grote broer. Die stond een heel stuk verderop.





Deze foto's heb ik gemaakt met mijn nieuwe set voor macro:
de Panasonic Lumix G90 met de Olympus 60 mm macrolens.
Dat scheelt een boel gewicht in de fototas! Ik moet zeggen dat ik wel met pijn in mijn hart afscheid 
heb genomen van de fantastische Nikon 105 mm macrolens, maar.. "dat kleine Olympus-lensje" 
heeft inmiddels ook een prima reputatie en geeft mooie resultaten. 
Het is allemaal wél weer wennen. Kleiner en lichter is natuurlijk heerlijk, 
maar ook al heb ik al een Lumix, hier zitten de knopjes en menu's toch nèt weer even anders. 
Het uitklapscherm is uiteraard top, zeker als je graag vanaf de grond wil werken.
Het is ook een aanraakscherm en ik weet nog niet of ik dat nu zo fijn vind. Maar die functie
 kan ook uitgezet worden, dus dat is geen probleem.

De afgelopen maand ben ik fiks aan het oefenen geweest tussen de paddenstoelen,
dus ik ben inmiddels wat vertrouwder met de apparatuur. 
Bovendien ben ik heel wat stoeltjes  tegengekomen, die ik nog nooit had gezien. 
Materiaal genoeg voor nog een aantal herfstblogs.



 



Dank voor je bezoek; reacties vind ik altijd erg leuk.


16 opmerkingen:

  1. Heel mooi allemaal, vooral die van de paddenstoel met het plasje water. Lekker herfstsfeertje zet je hier neer.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. These photographs are very appealing, Corrie. Fungi reveal so much beauty when we take the time to examine them closely. I am not sure whether it just happens that more people have been noticing them, or whether blog coverage is more extensive this year, but there does seem to be increased interest, and especially from Holland,

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi David,
      here in the western part of the Netherlands autumn started with a lot of rain. After that there was an abunded outburst of fungi. I saw a lot of mushrooms I'd never seen before. Unfortunately in the eastern part of our country it is still too dry.

      Best regards, Corrie

      Verwijderen
  3. Hele mooie foto's! Zelf zou ik hebben gedacht dat het ging om een verkleurde vliegenzwam, maar blijkbaar is de familie veel groter dan alleen vliegenzwammen, leuk om te weten.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. wat weer een leuk blog om te lezen Corrie, en dan ook nog een flink aantal mooie paddenstoelen om naar te kijken.
    Ik kijk nu al uit naar je volgende blog!!
    Groetjes,Ellie

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Corrie,
    Wat een prachtige foto's zijn dit.
    Mooi hoe je al deze verschillende paddenstoelen hebt weten te fotograferen. Mooi ook met die lamelletjes aan de zijkant, die heb je erg mooi te pakken. Die bruine paddenstoelen met witte stippen vind ik ook heel bijzonder.

    Groetjes, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Je kon dit jaar ook met gemak een blog over de vliegenzwam maken, het waren er velen!! zoveel heb ik m'n hele leven nog nooit gezien in 1 herfst!! mooie blog, de laatste foto's met het water spreken mij het meest aan!! prachtige serie foto Corrie!

    Groet Nieske

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Corrie, wat een mooie eerste serie met je nieuwe apparatuur. Vooral de foto's met het water vind ik heel aansprekend. Je gaat ongetwijfeld nog heel veel plezier hebben van het lensje.
    Met het (per ongeluk) aanraak scherm heb ik ook nogal eens ruzie. Uitzetten kan bij mij wel maar ineens gaat hij dan 'vanzelf'weer aan en verplaatst het focuspunt, dat is eigenlijk het enige minpunt van mijn body, geen idee of de Lumix hetzelfde probleem heeft. In elke geval, veel plezier met je nieuwe combinatie en geniet van het heerlijke licht gewicht!

    Groetjes,
    Marianne

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hi Corrie,

    Als eerste van harte gefeliciteerd met je nieuwe set.
    De camera ken ik niet echt maar hij staat super goed bekent, de lens ken ik wel en dat is een van mijn favorieten, dus ik weet zeker dat je veel plezier ga beleven aan deze set.
    En inderdaad het scheelt een hoop gewicht als je op stap ga, daarom heb ik er ook voor gekozen.

    Heel erg fijn blog artikel Corrie.
    Die witte met witte stippen kende ik niet eens en heb ze ook nog nooit gezien, gaaf!
    En behalve dat het een fijn artikel is zijn het ook hele mooie foto's.
    Fijn in alles, kleur, scherpte, onderwerp en totaal plaatje.

    Groetjes Karina

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Mooi blogje, Corrie.
    Dat uit elkaar houden van paddestoelen is een hele opgave en kan fataal aflopen als je ze opeet, zag ik net op TV voorbij komen!
    Leuk dat je nu ook dat kleine Olympus macro-lensje hebt. Het is echt een superlens. Ik was er meteen helemaal weg van. Dat gedoe met een touch screen ken ik wel. Heeft mijn Olympus body ook wel last van, maar voordelen heeft het zeker ook.
    Groetjes, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Corrie,

    Een heerlijk paddenstoelenblog, en veel foto's met een hel fijn scherptediepteverloop zoals al meteen bij de eerste foto. De foto's worden vanaf nr. 9 steeds kunstzinniger en mooier vind ik met nr. 10 als de mooiste, prachtig zoals de zon door de lamellen schijnt. Maar ook nrs. 12 en 13 zijn toppertjes. Fijn lensje zo te zien, ik ken het niet, maar je maakt er nu al prachtige foto's mee. Ik ben niet echt een paddenstoelenkenner, maar nr. 6 is volgens mij inderdaad een panteramaniet, daar moet je super voorzichtig mee zijn, ze zijn uiterst giftig. Prachtig blog, klein tipje: bij nr. 3 zou ik dat rechter bovenhoekje even volklonen.

    Groetjes,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Dag Corrie,
    Zo te zien kan je al goed overweg met je nieuwe lens, want je laat hier een knappe serie zien. Zwammen met een kommetje water doen het goed, weer eens wat anders en vooral mooi. Amanieten kom je in de vochtige herfst vaak tegen, ik vind ze heel fotogeniek, zeker als je ook nog met het licht kan spelen. Een compositie zoals nr 6 vind ik heel fraai, een prachtige compositie.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoi Corrie,
    Wat mooi en wat interessant om te lezen over deze familierelaties ;-)
    De foto's beige/rood, maar wel allebei met de zelfde stippen zo bij elkaar echt leuk. Ik ben weg van je slagroompaddenstoelen, zeker die met het licht er doorheen! Dan dat kleine bolletje tussen het bad ook een juweeltje. De serie met het waterplasje op de hoed, daar heb je leuk mee gespeeld. De resultaten zijn echt super mooi en fascinerend! Heel veel plezier met ej nieuwe lensje!!!
    Groetjes,
    Marie

    BeantwoordenVerwijderen
  13. prachtig paddenstoelen blog, mooie detail foto's heb je er bij staan, zodat het met een paar soorten toch een heel gevarieerd blogje is geworden
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hai Corrie,

    Wat allereerst direct opvalt wanneer ik even snel door de foto's scroll, is het gebrek aan direct hard zonlicht. Daardoor krijg je prachtige details in je foto's. Mooi gespeeld met de scherptediepte. Al met al een fije combinatie om mee te fotograferen en waar je vast een hoop plezier aan gaat beleven.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ik loop een beetje veel op achter merk ik wel!!!!
    Maar ook deze serie is weer zo gaaf. Nu snap ik waarom je van die prachtige foto's kan maken want als ik lees wat voor set je heb dan is dat echt super! Natuurlijk is het altijd nog de fotograaf die de foto maakt (en dat kan jij echt heel goed) en dit getuigt ook van enorme vakmanschap. Echt een heel dik compliment ook voor deze serie prachtige paddo's,
    Hartelijke groet, Helma

    BeantwoordenVerwijderen

Dank voor je bezoek en leuk dat je de moeite neemt om te reageren.