Kijken en nog eens kijken - dat doe je als je met een camera op stap bent.
Ik verwonder me steeds meer over wat er in de natuur te zien is en probeer dat zo mooi mogelijk vast te leggen.
Leuk dat je mee wil kijken op dit fotoblog - ik hoop dat je er plezier aan beleeft.

Klik op een afbeelding om de foto's in de lightbox te zien - groter en beter van kwaliteit.

vrijdag 30 oktober 2020

Rondom bomen

 

 
 
En blog met van alles wat onder, op, aan bomen groeit en soms de boom zelf, 
of een deel daarvan.
Het eerste blog van een serie over wat ik deze herfst tegen ben gekomen. 
Vooral paddenstoelen natuurlijk. Om te beginnen deze parelamaniet.
 
 

 

Dat wil zeggen, ik dénk dat het een parelamaniet is, 
zou ook nog een panteramaniet kunnen zijn. Als je ervan wil eten,
is het wel zaak om het verschil goed te weten, want de panters zijn enorm giftig,
net als hun zusje de vliegenzwam. 
 
Het zou ook nog een grauwe amaniet kunnen zijn (zie reactie van Kees hieronder).
 
 

 
 
Even inzoomen op de lamellen, dat vind ik het mooiste deel.
Zeker als het licht er een beetje doorheen wil schijnen.
 
 

 

 
Ik word altijd heel enthousiast als ik omgevallen of -gezaagde bomen zie liggen. 
 
 

 
 
In het verleden heb ik vaker deze bomen gefotografeerd,
maar thuis vond ik die foto's doorgaans maar niets. Nu heb ik germerkt
dat ik in moet zoomen, dan wordt het interessanter. 
En dat kan zelfs met de macrolens.
 
 


 

 
 Op deze boomstam groeide (nog) niet veel,
maar eronder verschillende groepjes paddenstoelen.




 
Helmmycena's?
 
 

 

 
Deze hoedjes waren vast niet nieuw meer.
 
 

 

 
Een ander groepje:
 
 

 
 
 
Iets meer van bovenaf gezien.
 
 
 
 
 
Klein en alleen, maar wel stoer rechtop.
 
 

 
 
 
Onder die boom ook nog een jonge aardappelbovist.
 
 

 

 
Iets groter in beeld:
 
 

 
 
Deze vorm komt mooi overeen met de witte bollen die ik een eind verderop zag.
 
 

 
 
In een donker stuk bos, extra donker vanwege dreigende regenwolken,
wemelde het van deze tennisballen. 
 
 

 

 
Naar wat ik hierover lees, denk ik dat het berkenzwammen zijn.
Maar ik heb daarvan geen plaatjes kunnen vinden die lijken op deze witte bollen.

 

 
 
 Naar boven kijkend, begint het er ook weer wat groener uit te zien.
 
 

 
 
Er stonden ook nog een paar berken met deze bollen overeind,
maar veel leven zat daar verder niet meer in. 
 
 

 

 
Ook nog even de lens langs de berkenstam laten kijken,
gewoon omdat ik dat zo mooi vind.
 
 

 
 
In de middag brak dan toch de zon door, die eigenlijk voor de ochtend voorspeld was.
 
 

 

 
Tijd voor wat vrolijke herfstblaadjes. 
 
 



 

 
Toen vond ik ook nog een boomstam vol paddenstoelen,
dus... wordt vervolgd.
 
 
Dit was begin oktober in 's Graveland, bij de Gooise Buitenplaatsen
in het deel achter het bezoekerscentrum van Natuurmonumenten. 
 
 
 
Hartelijk dank voor je bezoek aan dit blog, reacties zijn zeer welkom.
 
 
 
 

15 opmerkingen:

  1. Wat een heerlijke herfstserie, eentje die uitnodigt om naar buiten te gaan. Vooral de foto's waar je wat meer hebt ingezoomd, waar de achtergronden heel mooi zacht worden, vind ik erg mooi. fijne detail foto's zitten er bij. En de herfstblaadjes hangen nog wel aan de bomen, maar met die wind de komende dagen, zal er al veel verdwijnen. Nog even van genieten dus.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hey Corrie,
    Wat een superleuk blog heb je weer gemaakt. Ik lees en kijk het altijd met heel veel plezier, en dit jaar voor het eerst een beetje weemoed. Ik kan (door mijn gezondheid) echt geen paddenstoel op de grond meer fotograferen. Ben daarom op zoek naar een wat andere manier van fotograferen, en ik kan je wel vertellen, met heel veel pijn in het hart. Gelukkig kan ik wel genieten van de foto's die anderen maken, zoals jij dat doet. Prachtig weer. Tot het volgend blog.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Corrie,
    Prachtige beelden. Mooi al die paddenstoelen. En wat heb je die boom met die herfstkleuren ook mooi gefotografeerd. Maar de paddenstoelen op je foto's 2,3 en 4 zijn echt super mooi. Wat heb je dat fantastisch gedaan. Complimenten Corrie!!

    Groetjes, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  4. I can only speak of the forests of eastern North America of course, but I cannot remember a year when the fungi were more prolific, and it seems to be the case in Europe too. You have captured them so beautifully, Corrie.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Corrie,
    Je hebt weer een mooie verzameling gevonden.
    En niet alleen gevonden maar ook super tof vastgelegd.
    Mooie scherpte en gave DOF.
    Wat is de herfst toch een mooie tijd.

    LG, Karina

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Prachtig. Vooral die spiegeling van het water.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Corrie,

    Lekker herfstsfeertje heb je erin gelegd. Ik vind vooral de tweede, derde en vierde foto met de zachte achtergronden prachtig en niet te vergeten nr. 24, de spiegeling van de blaadjes in het water. Nr. 15 heeft een mooi scherptediepteverloop. Bij nr. 20 zie je hoe krachtig de natuur is, zo'n zwam breekt gewoon door de bast van die berk, ook heel mooi. Klein puntje, het is geen pantseramaniet, maar panteramaniet, slip of the pen wellicht.

    Groetjes,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ha Ad,
      dank voor je reactie en het zeer nauwkeurig lezen; ik heb de slip of the pen verwijderd.
      Hartelijke groet, Corrie

      Verwijderen
  8. Hoi Corrie,
    Prachtige gevarieerde serie.
    Waar ik het meeste weg van ben zijn de foto's met de lamellen en de zon die er heel fijntjes doorheen schijnt. Maar die hele zwam is ook heel mooi met die pasteltinten!
    Dan de camera langs de boom omhoog is ook schitterend en inderdaad heel vrolijk al je herfstblaadjes! Knap fotowerk! Ik moest wel lachen om je tennisballen....geen idee wat het is., wel leuk!
    Groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hallo Corrie,
    Je hebt je goed vermaakt in de herfstsfeer. Paddenstoelen waren er weer volop, maar ja, als je ze dan een naam wilt geven wordt het lastig. Foto 2 bijvoorbeeld: waarneming.nl (Obsidentify) kiest met 75% zekerheid voor een grauwe amaniet. Maar of die naam juist is? Het blijft moeilijk.
    Als je je niet met namen bezighoudt maar meer met de paddenstoelen zelf kan je je lekker uitleven. Wat een grillige vormen kom je tegen. Op de berkenzwam denk ik dat je berkenzwammen hebt gezien, maar zoals al eerder bleek, niets is zeker. De afsluitende platen met de uitbundige herfstkleuren zijn een fraai slot van deze post.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ha Kees,
      dank voor je reactie en het meedenken. Namen geven aan paddenstoelen is ontzettend lastig, vaak ook omdat de herkenningspunten niet altijd zichtbaar zijn én vooral omdat ze zo snel veranderen. Ik was al trots dat ik de parel-, panter- of grauwe amaniet direct als amaniet herkende.
      Ik beleef vooral plezier aan het bekijken, ontdekken en fotograferen van deze bijzondere verschijnselen.
      Hartelijke groet, Corrie

      Verwijderen
  10. Hai Corrie,

    Leuk dat jij weer een andere draai aan de herfst geeft en dan vooral dmv een leuk standpunt of om extra in te zoomen. Het geeft mij zeker inspiratie, maar ik zie de momenten meestal niet wanneer ik door een bos wandel. Ik heb er het oog gewoon niet voor. Zoals bv die weerspiegeling in het water. Heel mooi. Foto's 2, 3 en 4 zijn verder voor mij de smaakmakers. Mooi licht afgewerkt en dat kijkt altijd zo prettig.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Potverdori Corrie,
    dit zijn toch ook echt wel juweeltje van foto's zeg!!!!
    foto 4 is geweldig met dat licht erdoorheen maar ook de knoest van van foto 6 is een parel van een foto. De paddenstoelen en zwammetjes heb je werkelijk ontzettend mooi gepresenteerd en dit is echt geweldig om te zien. Heel sfeervol en zelfs magisch :-))))) Mijn complimenten.
    Hartelijke groet, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoi Corrie,
    Ik dacht toch echt dat ik hier een paar dagen geleden al een verhaaltje had ingetikt, maar kennelijk niet dus. Kan ook aan mij gelegen hebben. Ik vond dit nog een fraaie serie paddestoelen die je hier laat zien, flinke opbrengst én mooi in beeld gezet. Maar de laagtste drie foto's zijn werkelijk heel apart. Niet iets wat ik zelf snel zou proberen, maar zo blijft het wel leuk om bij anderen te kijken. Goed voor de inspiratie! Prachtige kleueren en gelukkig geen dubbele belichting, zo te zien.
    Groetjes, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ha Dick,
      dank voor je fijne reactie.
      En nee, het zijn geen dubbele belichtingen. Foto 23 en 25 zijn grotendeels een spiegeling op het water, met een deel van de boom "gewoon" in beeld.

      Hartelijke groet, Corrie

      Verwijderen

Dank voor je bezoek en leuk dat je de moeite neemt om te reageren.