Kijken en nog eens kijken - dat doe je als je met een camera op stap bent.
Ik verwonder me steeds meer over wat er in de natuur te zien is en probeer dat zo mooi mogelijk vast te leggen.
Leuk dat je mee wil kijken op dit fotoblog - ik hoop dat je er plezier aan beleeft.

Klik op een afbeelding om de foto's in de lightbox te zien - groter en beter van kwaliteit.

zaterdag 3 oktober 2020

Tussen seizoenen

 


 

Halverwege september - de zomer loopt op zijn eind; herfst kondigt zich aan.
Dit jaar strijden beide seizoenen nogal om voorrang; dagen met zomerse temperaturen
 en dagen met wind en regen.

Op zo'n zonnige dag kwamen er weer wat vlinders langs in de toch al herfstig
aandoende vlinderstruiken. Heel lang wachten tot deze dagpauwoog zijn vleugels wilde openen,
waarna bleek dat voor hem het eind ook in zicht was. 
Er was niet veel meer over van zijn vleugels, maar zijn mooie "ogen" zijn nog goed te zien.





Na lange tijd bracht ik weer een bezoek aan Lusthof De Haeck.
Heel verrassend dat daar op verschillende plekken vele waterlelies
nog "als nieuw" lagen te pronken. Gaaf en fris wit; ook de bladen nog mooi groen.





Maar op andere plekken lagen al veel herfstblaadjes in het water.







Mini eilandje met herfstbladen rondom en schittering van de felle zon.





De herfst gevangen in een varen, 
die zelf ook al wat bruine puntjes krijgt.





Nog een varen, van onderaf zijn de sporen goed te zien.
 





Maar goed, ik was in De Haeck vooral op zoek naar paddenstoelen,
vanuit de gedachte dat deze in dat vochtige gebied wel vroeg te vinden zouden zijn.
Maar de grond bleek daar helemaal (nog) niet zo vochtig 
en paddo's niet ruim voorhanden. 
Na enige tijd vond ik dan een liggende boomstam, waar mycena's (?)
op groeiden. Kruipend tussen de braamstruiken door kon ik daar dichtbij komen.
Toen ik eenmaal naast de boom zat, zwiepte een opzij geduwde tak 
enthousiast terug en greep zich flink vast in het achterpand van mijn vest.😣
Al wiebelend verscheen toen dit beeld op mijn scherm.
 
 

 

Heb ik de volgende ook maar een beetje mysterieus bewerkt.





Daarna kon ik nog wat gewonere foto's maken van dit groepje.








Later vond ik aan de andere kant van het gebied nog twee russula's.










Meer paddenstoel heb ik niet kunnen vinden die dag.




 
Het volgende past ook goed bij het thema van dit blog. 
Heel verrast was ik een paar dagen later, toen ik nog volop bloeiende 
heidestruikjes tegenkwam, bestrooid met herfstblaadjes.
 
 

 


Dat was in De Braak, een van de heemtuinen in Amstelveen,
vlak bij het Jac. P. Thijssepark en een heerlijk gebied om doorheen te dwalen.







Tot slot het pronkstuk van de maand.
Onder hoge bomen, vlak naast het pad, bloeide één dagkoekoeksbloem.
Het zonlicht viel precies op de bloem en de mooi behaarde blaadjes onderaan.








Hartelijk dank voor je bezoek aan dit blog, reacties stel ik zeer op prijs.




12 opmerkingen:

  1. Heerlijk herfstachtig Corrie, ik krijg ook meteen zin om naar buiten te gaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat breng je de overgang van nazomer naar herfst mooi over. De vlinder en het zonnetje en dan naar de paddenstoelen bij toch wat minder fleurig weer. Mooie blog.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Fijn blog weer waarin je de overgang tussen de seizoenen perfect weergeef.
    Mooie heldere opname en prachtige bokeh om door een gouden ringetje te halen.

    LG, Karina

    BeantwoordenVerwijderen
  4. The way that humans have decided to demarcate the seasons based on the solstices is a little arbitrary and often bears little resemblance to what nature delivers. I have a friend who declares that there are at least six seasons, but I suspect that even then they have no precise beginning and end, and blur into each other. Great pictures, as always, Corrie.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Corrie,
    Mooie foto's. Die herfstbladeren zo in het water zijn ook erg mooi.
    En wat een gave foto's van die paddenstoelen. Foto 16 vind ik echt super mooi.

    Groetjes, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Corrie,

    de seizoenen lopen mooi door elkaar op jouw blog. De foto's van de heide vind ik prachtig maar ook je slingerende paddenstoelen zijn wel erg apart. Mooi de Koekoeksbloem zo precies in de straal licht.
    Het mini eilandje is ook heel mooi.
    Als je nu naar buiten gaat struikel je over de paddenstoelen (ik toch) maar ik vind het lastig om er iets bijzonders van te maken, het blijft toch vaak bij een registratieplaatje. Leuk dat jij bij de mycena's je best hebt gedaan er iets meer mee te doen.

    Groetjes,
    Marianne

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Corrie,
    Het blijft boeiend om te zien hoe iedereen met deze overgangsmaand omgaat. Vlinders waren er toch meer dan ik had verwacht, niet alleen dagpauwogen, maar ook atalanta's en kleine vuurvlinders om de belangrijkste maar te noemen. Jij laat hier nog groene varens zien, ik heb inmiddels vooral bruine gezien. Met paddenstoelen ga je je ongetwijfeld uitleven in oktober. Als ik nu al zie dat je je creativiteit erop loslaat, dan belooft dat wat. De uitsmijter is een topper.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hai Corrie,

    Ja, het was inderdaad een bijzondere maand qua weersomstandigheden en dat is terug te zien in jouw blog. Leuke foto van het mini-eilandje. Goed gezien. Ik heb zo'n idee dat het paddenstoelen seizoen nu pas goed gaat losbarsten en dat je je helemaal gaat uitleven. Erg leuk als je af en toe een beetje doorslaat in de bewerking. Daar komen zo nu en dan toch erg leuke beelden uit. Je laatste foto is top. Precies op het goede plekje met de juiste hoeveelheid licht. Wat een mazzel dat je daar zo tegenaan liep. Mooi hoor.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Corrie,

    Al meteen een prachtige eerste foto, heel subtiel die achtergrond gevangen in de boom en tak. Mooie abstractie van de herfstblaadjes op 4. Bijzondere foto nr. 6, de achtergrond doet wat denken aan een sterrenhemel, mooie diagonale compositie ook, je moet het maar zien. De herfst gesymboliseerd in een foto op nr. 7. ja en die onscherpte op nr. 9, ik hoe er steeds meer van, prachtig. Haha, waar een bramentak en een vest al niet goed voor zijn, het levert niet eens zo'n onaardige foto op, maar dat vond jij natuurlijk ook anders had je hem niet geplaatst. Fijne herfstsfeer.

    Groetjes,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Mooie serie Corrie.
    Je weet het sfeertje ook altijd mooi te pakken met je lens.
    Erg mooi vind ik de bladeren van de varens met de sporen aan de achterkant.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi Corrie,
    Een mooi blog die de situatie in september goed weergeeft. De beelden waren toen nog meer zomers dan herfstachtig in mijn herinnering en dat blijkt nu dus te kloppen. Je laat een hele serie aparte foto's zien, een beetje naar abstract neigend hier en daar. Daar hou ik wel van. De 'mislukte' struikelfoto is een voltreffer geworden; soms moet je wat geluk hebben bij een ongeluk, nietwaar. De daaropvolgende forto vind ik ook een heel bijzondere, hoewel ik mijn twijfels heb over die koele kleur: ik probeer dat ook wel eens, maar draai het meestal gauw weer terug.
    De opbrengst aan paddestoelen viel in september nogal tegen (ook nu nog steeds wel, overigens). Ik weet niet of het nog wat gaat worden dit jaar. Ik denk dat we nog veel regen nodig hebben (en lagere temperaturen?). We wachten maar gewoon af, je kan het toch niet sturen...
    Groet, Dick

    BeantwoordenVerwijderen

Dank voor je bezoek en leuk dat je de moeite neemt om te reageren.