Kijken en nog eens kijken - dat doe je als je met een camera op stap bent.
Ik verwonder me steeds meer over wat er in de natuur te zien is en probeer dat zo mooi mogelijk vast te leggen.
Leuk dat je mee wil kijken op dit fotoblog - ik hoop dat je er plezier aan beleeft.

Klik op een afbeelding om de foto's in de lightbox te zien - groter en beter van kwaliteit.

maandag 26 augustus 2019

Zwierige zonaanbidders






De titel "zwierige zonnehoedjes" leek me wel een leuke voor dit blog.
Maar ja, toen ik informatie ging zoeken, bleken bloemen met de naam zonnehoedje
toch net even anders te zijn. Jammer, want in déze bloemen zie ik nog veel
duidelijker een mooi zomers hoedje met hun prachtig ronde dopjes
en zwierig zwaaiende blaadjes.


 


Zonaanbidders zijn het zeker, want ze staan het liefst in de volle zon.






De naam van deze bloemen is zonnekruid of Helenium.

 



Ik trof ze aan bij het natuurgebied "De Kievit" in Harmelen.
Men heeft daar een groot insectenhotel gebouwd, eromheen
een tuin die de insecten volop van voedsel moet voorzien.


 


Fascinerend vind ik die grote ronde bollen met meeldraden en stampers.








Daar wilde ik zo dicht mogelijk bovenop met de camera.


 


Deze enorme voedselbollen zijn hier natuurlijk voor de bijen en zo,
die foerageerden er dan ook volop.























 
 


Als toegift nog een heel andere bol; aan de rand van deze tuin.


 


De grote kaardebol kwam op dat moment ook net in bloei.






 






Hartelijk dank voor het bekijken van dit blog; reacties vind ik altijd leuk.
 




11 opmerkingen:

  1. Supermooie foto's weer Connie..............heerlijk...........nog en een stukje zomer....\
    groetjes,
    Ellie

    BeantwoordenVerwijderen
  2. heerlijke zonnige blog met al die vrolijke kleurtjes, foto 14 en 16 zijn mijn favoriet, en al scrollend hoopte ik nog een zonnig bloemetje met een bijtje tegen te komen, en ja hoor, ook nog een prachtige foto van een bij op het bloemetje
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Corrie,
    Wat zijn ze toch mooi hé, die zonnehoedjes. Prachtige bloemen en ook al die kleuren komen mooi over in je foto's.
    Die kaardenbol is ook erg mooi.

    Groetjes, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hi Corrie,

    Daar wordt een mens toch vrolijk van.
    Vrolijk, zonnig en zwierig.
    Wat een fijne serie.
    Ik hoop dat de dames van de regering ook je blog volgen, want dit moet toch inspiratie geven voor de keuze van het hoedje voor Prinsjesdag :-)

    Groetjes, Karina

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ha Karina, ik moest echt hardop lachen om je laatste zin. 🤩 Het zou leuk zijn als ze jouw idee volgen, want het is een prachtig ontwerp. En met zo'n zwierige oranje rand eromheen...

      Hartelijke groet, Corrie

      Verwijderen
  5. Hoi Corrie,
    Dat is nog eens een kleurige post. Daarnaast boden de bloemen je nog vele mogelijkheden om er met de macrolens opvallende platen van te maken. Van dichtbij ziet het er toch weer heel anders uit. Nr 10 en 11 zijn voor mij de hoogtepunten.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Corrie,
    Wat een hele mooie serie is dit! Zo lekker fris en vrolijk! Prachtig die diepe warme kleuren. Prachtig ingezoomd en mooi uitgesneden! De honingbij past er perfect bij ton-sur-ton. Ook je Grote kaardebol, geweldig mooi zeker de close-up. Wat zijn die structuren toch fascinerend!
    Genieten hoor! Om de reactie van Karina moest ik ook lachen...ik zie het voor me, dat snap je wel (net als het Beatrixhoedje)
    Groetjes, Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mooie kleurige insectenbloemen zijn dat. Ik zal het onthouden, want ik heb nog wel wat plaats in de tuin volgend jaar. De close-ups vind ik de mooiste platen én natuurlijk nr 14. Kaardebollen blijven altijd erg aantrekkelijk om te fotograferen. Ook hier vind ik de close-up het boeiendst.
    Groet, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Unas fotos extraordinarias, enhorabuena Corrie. Saludos desde España.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Corrie,
    wat een heerlijk blog is dit. Ik zie ook vaak deze bloemen en het is jammer dat ze geen zonnehoedjes mogen heten want het zijn echt zonnige bloemen :-) Van deze bloemen word ik ook echt vrolijk :-) De kaardebollen blijven ook van die leuke bollen om te footgraferen. mooi mee gespeeld :-) Foto 6, 7 en 8 zijn prachtige macro's.
    Hartelijke groet, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hai Corrie,

    Gelukkig krijgen we sinds dit jaar op veel meer plekken dit soort veldjes. Eindelijk komt het besef dat we iets moeten doen om de insecten te redden. Hopelijk zijn we niet te laat hiermee begonnen. In ieder geval biedt het prachtige kansen op mooie foto's. De foto's van de bloemen op zich zijn al fraai, maar met insecten erbij is het toch net meer mijn smaak.
    Mooie serie.

    Groet,
    René

    BeantwoordenVerwijderen

Dank voor je bezoek en leuk dat je de moeite neemt om te reageren.