Kijken en nog eens kijken - dat doe je als je met een camera op stap bent.
Ik verwonder me steeds meer over wat er in de natuur te zien is en probeer dat zo mooi mogelijk vast te leggen.
Leuk dat je mee wil kijken op dit fotoblog - ik hoop dat je er plezier aan beleeft.

Klik op een afbeelding om de foto's in de lightbox te zien - groter en beter van kwaliteit.

zondag 18 augustus 2019

Draaien om een stammetje






Deze houtpantserjuffer (chalcolestes viridis) kwam aan het begin van de avond
in de tuin langs en bleef zo vaak terugkomen op dit stammetje, dat het mij
de moeite waard leek om de camera te gaan halen. 

En ja hoor, ook toen ik lekker met hem meedraaide, bleef hij trouw
aan het stammetje van de struikhortensia. Uiteindelijk hield hij het langer uit dan ik. 


 


Tijdens de hittegolf was de schors van deze stam gaan barsten;
ik denk dat hij dus aan het jagen was en tussen deze laagjes 
zijn maaltijd bij elkaar zocht.


 


De volgende twee beelden zijn heel erg gecropt,
maar zo kan je "de actie" goed zien.

Juffer aan de maaltijd, maar wat doet dat miertje daar nou?? 
Met gevaar voor eigen leven?


 


Op de volgende foto heeft hij zich iets teruggetrokken en is te zien 
dat hij er met een vleugeltje vandoor gaat.






Juffer in de spotlight.
(vanuit mijn standpunt komt het licht achter de stam langs)





 





Als hij wat lager gaat hangen, kan ik hem meer van bovenaf bekijken..
Contact. 


 




Uit de tijden bij de foto's bleek dat ik bijna een uur om hem heen gedraaid had.
Wat word je daar toch heerlijk zen van als je zo gefocust bezig bent.
Toppunt van mindfulness? 
Maar de juffer trok zich ook niets aan van mij en het geklepper van de  
cameraspiegel, hij (m/v) was blijkbaar ook heel gefocust bezig.
De avonden daarna heb ik steeds weer een houtpantserjuffer in de tuin gezien.
Dezelfde?


Een week later liep ik door de heemtuin in Nieuwkoop en zag
een tandem houtpantserjuffers langswaaien, met nog een single exemplaar 
in hun kielzog. Ik liep erachteraan en vond ze terug hoog aan een tak;
de losse juffer hing erboven.


 


Aan 't werk:









 Zij maken hier meer werk van dan de meeste vogels die ik heb gezien.
Na 7 minuten lieten ze het hart los,
maar nog aan elkaar vastgeklonken dreven ze weg.


 


Terwijl ze bezig waren, was er nog een single exemplaar
in de buurt komen hangen. Ook de in eerste instantie "meegewaaide"
juffer bleef nu nog even zitten.
Dus kon ik deze allebei ook nog even op de foto zetten.


 









Voor mij is het een goed houtpantserjufferjaar 🤭.
Eerder had ik er wel eens een gezien, 
maar zo goed heb ik ze nog nooit kunnen bekijken.






Dank voor je bezoek, reacties vind ik altijd erg leuk.




13 opmerkingen:

  1. It's a great series, Corrie, and well narrated too. I find dragonflies frustratingly difficult to photograph. They hardly ever seem to land when they do it is far away, or behind the foliage, or on a leaf or a twig that is moving in the wind. As you point out you had to invest the time to get these images, but your persistence and dedication paid off.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. I know exactly what you mean, David, because I allways had the same experience with dragonflies. So I was really surprised when this damsel let the camera come closer and closer. Thanks for your nice comment.

      Best regards, Corrie

      Verwijderen
  2. Hoi Corrie,
    Jaaa, zo wil je ze bekijken, beleven en op de foto zetten!!! Top werk. Bijna onmogelijk om er een favoriet uit te halen......maar foto 7, 1- en de een na laatste zijn wel super! De hele serie met paringswiel zijn prachtig. Bij alle foto's heb je prachtig gebruik gemaakt van het licht en wat zijn ze mooi scherp! Ik ken dat wel, dat je echt het verstand op ) hebt staan en het ineens een uur later is. Heerlijk bezig geweest!
    Ik heb genoten van deze glanzende metallic juweeltjes!
    Groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Vergeten.....weet je wat ik denk? Dat die mier met een vlieg aan het sjouwen was en dat de Houtpantserjuffer de buit heeft afgepakt!! Maar het is maar een veronderstelling.
    Groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh, daar had ik helemaal niet aan gedacht, maar dat is zeker een mogelijkheid. Mieren lopen soms met voor hen gigantisch grote prooi te sjouwen.
      Dank voor je fijne reacties,

      Hartelijke groet, Corrie

      Verwijderen
  4. Hoi Corrie,
    Mooie foto's!! Vind het altijd zo grappig om deze beestjes te zien met die grote bolle ogen.
    Op foto 9 en 10 is dat goed te zien. Super!!

    Groetjes, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hi Corrie,

    Wat een fraaie serie van deze juffer(s)
    En zo goed en scherp vastgelegd met een prachtige scherpte op en rond de ogen.
    Je kan zelfs zien wat er op het menu van de juffer staat.
    Die mier mag trouwens wel uitkijken, voor hij het weet is hij het nagerecht :-)

    Het paringswiel is trouwens ook heel geslaagd vastgelegd.
    Ze bedrijven de liefde en laten een echt hartje zien.
    Hoe mooi kan je het hebben.

    Genieten...

    Fijne dag en groetjes, Karina

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Houtpantserjuffers zijn zeker niet de lelijkste juffers en als je dan zoiets in je eigen tuin op bezoek krijgt kan ik met goed voorstellen dat je daar wat mee wilt. Dat het dan een beetje uitloopt moet je maar op de koop toenemen ;-) Mooie foto's, hoor!
    Groet, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Corrie,

    Wat een gelukje dat je zomaar een uur'kwijt'was en je daarin perfect hebben kunnen amuseren met de mooi Houtpantserjuffer. Hij m/v staat er fraai op en de metallic glans komt prachtig over, ook leuk dat je ziet dat die kleur ook heel anders kan zijn afhankelijk van het licht.
    En wat een geluk om e dan daarna nog een aantal te zien, parend nog wel. En dat is, gelukkig voor ons, een tijdrovende klus want dan blijven ze meestal wel lekker rustig zitten.
    Fijn dat je nu zo'n mooie serie hebt kunnen maken! En best kans dat je ze nu vaker gaat zien (of andere (pantser)juffers). Het gaat vaak zo en vastleggen blijft bij sommige libellen idd een dingetje maar deze heb je!

    Groetjes,
    Marianne

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Corrie,
    Soms heb je verrassingen in je eigen tuin, lekker dichtbij. Dat de tijd kan vliegen hoort er soms bij, afhankelijk van hoe het onderwerp meewerkt. Jij had geluk, want zowel de op voedsel jagende juffer als het setje hebben je mooie kansen geboden. Je mag terecht blij zijn met zo'n mooie serie.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Corrie,

    Je hebt een prachtig beeldverslag gemaakt van dit hele mooie juffertje. Natuurlijk is goed te zien dat hij hier die mier aan het ontleden is, maar houtpantserjuffers zetten, in tegenstelling tot alle andere juffers en libellen, hun eitjes af in de bast van een boom (vandaar waarschijnlijk ook de naam) Leuk om zo een soort in de schijnwerpers te zetten.

    Groetjes,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik zag ze laatst ook bij iemand op het blog. Zelf heb ik ze dit jaar niet gezien (geen tijd gehad) maar deze houtpantserjuffer is echt een van de mooiste juffersoorten die we hebben. De kleuren zie zo prachtig glanzen in de zon en steeds een andere kleur lijken te hebben is echt geweldig. Ik zit echt ff heerlijk te genieten an deze mooie juffers.
    Hartelijke groet, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hai Corrie,

    Lekker toch om ze de tijd uit het oog te verliezen wanneer je met je hobby bezig bent.
    Het mooie is dat je er niet eens zo ver van huis voor hoeft te zijn. Een prachtig diertje en helemaal wanneer je hem op andere manieren vast kunt leggen. Ik denk niet dat ik eerder foto's op een blog heb gezien van een juffer met een prooi. Genoeg foto's van een juffer als prooi, maar nooit andersom. Super vast gelegd.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen

Dank voor je bezoek en leuk dat je de moeite neemt om te reageren.