Kijken en nog eens kijken - dat doe je als je met een camera op stap bent.
Ik verwonder me steeds meer over wat er in de natuur te zien is en probeer dat zo mooi mogelijk vast te leggen.
Leuk dat je mee wil kijken op dit fotoblog - ik hoop dat je er plezier aan beleeft.

Klik op een afbeelding om de foto's in de lightbox te zien - groter en beter van kwaliteit.

zondag 11 augustus 2019

Struinen over 't Wielrevelt






In juli, nog net voor de grote hittegolf, beleefden Maria en ik een heerlijke
zomerdag op 't Wielrevelt, een gebied rond Haarzuilens dat door Natuurmonumenten
rijkelijk is ingezaaid met allerlei inheemse gewassen en vooral: wilde bloemen.




We begonnen bij de Idylle, een heerlijk chaotische mix van allerlei bloeiende planten,
daar aangelegd rond een insectenhotel. Op dat moment domineerde het wit van de 
peen en het geel van de pastinaak het beeld. Opgevrolijkt door het blauw en roze van
cichorei, knoopkruid en wilgenroosjes 





We werden allebei vooral aangetrokken door het Koninginnenkant,
een sjieke benaming, die beter bij de (wilde) peen past.







Zo'n veelzijdige bloem, die blijkbaar niet graag alleen staat.
"Blijf bij me..." lijkt de onderste te roepen.

 
.



Kenmerk van het Koninginnenkant is dat ene, donkerrode,
 bloemetje in het midden. 
Dat verspreidt de geurstoffen waar insecten op af komen.







In innige omhelzing: peen en pastinaak.





Hier vooral het geel van de pastinaak:




Wilgenroosjes in de wind:




Een stukje verderop groeit het muskuskaasjeskruid (alleen die naam al 🤔),
dat was bijna uitgebloeid, maar een enkele bloem is genoeg voor een mooie foto.






Na de koffiebreak bij Geertjes Hoeve - genoten van koffie, kletsen en de kippetjes -
liepen we de andere kant op. Eerst langs het fietspad. We zochten langs de sloot naar
het kraailook. Die vonden we ook, maar pfoe, wat stonden die pal op de stevige wind.
Natuurlijk probeerden we die toch op de foto te zetten, maar eigenlijk tegen beter weten in.
Totdat...Maria aan de andere kant van de weg een veel groter exemplaar zag staan. 
Ook nog eens veel mooier en: deze stond redelijk stil.
De foto's lukten ineens probleemloos.







Verder op zoek naar de phacelia (bijenbrood).
Het eerste veldje was allang uitgebloeid, maar deze plantjes 
waren blijkbaar verspreid ingezaaid,  zodat er nu nogmaals
een heel veldje met vers voedsel voor de  bijen was.

Hier met smalle weegbree op de voorgrond.





Ook dit veldje stond boordevol bloeiende bloemen.
Lastig om een enkele bloem voor de foto te selecteren, de bloemen staan daar echter 
niet voor de fotograaf, maar voor de bijen... 
en die smulden er volop van.




Deze bij, hier nog wat verscholen tussen het groen,
is op weg naar een lekker hapje




In de volgende serie is mooi te zien hij zij een meeldraad vastgrijpt





En dan toch nog wat bloemen die hun kop boven het veld uit durfden steken.








Een stuk verderop tussen hoog opgroeiende struiken troffen we
een heidelibel, die wel zin had in een fotoshoot. 




Hij vloog steeds op, maar bleef in de buurt en liet zich zo van alle kanten goed zien.




Het is dezelfde libel als van de openingsfoto.




Jong musje tussen de groene blaadjes.




En met deze oude haan kukelen we het blogje uit:





Dit was een dag van genieten met een hoofdletter.
Heerlijk weer; een vrolijk zonnetje, maar niet té warm, 
fijne foto-mogelijkheden (nou ja, een beetje wind, maar het meeste
wilde wel lukken, zelfs het kraailook dus), 
maar vooral: heel gezellig zo samen.
Dank je wel, Maria, voor deze fijne dag. 






Hartelijk dank voor het lezen en bekijken van dit bericht; reacties vind ik erg leuk.



12 opmerkingen:

  1. heerlijk bloemenblogje, wat een kleurenpracht. en fijn dat er nog plekken zijn waar je van dit soort mooie weelderige bloemenvelden vind. Ook de libellen zijn leuk, prachtige foto's
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Corrie, ik had al gehoord dat het een geslaagde dag was en dat zie ik hier ook heel mooi terug! Wat een weelde, de naam idylle klopt absoluut. Het Kraailook, het Muskuskaasjeskruid en je drieluik van de bij vind ik prachtig en de Wilde peen blijft verwonderen, dat weet ik ook nog van jouw blog van vorig jaar, prachtig!
    Fijn dat jullie ondanks de wind toch nog zulke mooie foto's hebben kunnen maken!

    Groetjes,
    Marianne

    BeantwoordenVerwijderen
  3. When you see the tremendous range of wildflowers, and all so beautiful, it is too bad that we cannot convince more people to plant native species in their gardens. Think of the benefits for native wildlife if all suburban gardens became little islands of habitat for them.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Corrie,
    Hele mooie foto's!! Vooral met die lila kleuren vind ik er mooi.
    Foto's 20 en 21 springen er zeker uit. Prachtig!!
    Grappig ook die haan!!

    Groetjes, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Corrie,

    Dat kan je wel zeggen "GENIETEN met hoofdletters"
    Ook vanaf deze kant.
    fantastisch hoe je deze bloemen hebt vast gelegd met zowel oog voor detail als met oog voor het geheel.
    Je wordt hier echt vrolijk van.
    De kers op de taart van jouw blog is voor mij foto 22 van het gekrulde blad.
    En de rest is een heerlijk smakende taart waar ik zeker meer van lust (zo hebberig ben ik dan ook wel weer) :-)

    Fijne dag en Groetjes,
    Karina

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ha Corrie,
    Nou dit is natuurlijk een feest van herkenning! Wat was het gezellig en wat hebben we op ons gemak rondgestruind ;-) Je foto's zijn prachtig! Ik viel gelijk voor foto 3, 5, 12, 13 , 14....ho maar, want toen kon ik wel doorgaan met favorieten! Het kraailook is super. De heidelibel met gouden zonnerandjes ook al en de haan is ge-wel-dig! Wat gaaf! EN ik herken je er ook helemaal in. Je eigen stijl, klasse! Mijn blog hierover laat nog even op zich wachten, maar ik maak het wel, hoor.
    Groetjes, Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dag Corrie,
    Zo'n veldje met een grote variatie aan bloemen is natuurlijk een genot voor de liefhebbers: mensen en insecten. Ik kan mij goed voorstellen dat je je hier als bloemenliefhebber helemaal op je plek voelde. Het is ook te zien aan de platen die je gemaakt hebt. Een hele reeks fraaie platen, waar ik geen favoriet uit kies. Het zou de andere tekort doen.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik wist niet dat het zo heette, maar ik ken dat gebiedje wel. Ben er twee of drie keer eerder geweest. het is inderdaad een insecten walhallah en ook voor de macrofotograaf is het een eindeloze bron. Het bijenvoer is erg fotogeniek spul en hetzelfde geldt voor de wilde peen. Weer wat geleerd: ik wist niet dat het ook wel koninginnenkant heette en dat van het donkerrode hartbloemetje wist ik ook niet. Dank daarvoor.
    groet, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ha Dick,
      Koninginnenkant is ook geen officiële benaming, maar in het Engels heet het Queen Anne's Lace. Da's toch veel passender voor zo'n veelzijdig, mooi bloemetje, dus heb ik dat maar vrij vertaald.

      Hartelijke groet, Corrie

      Verwijderen
  9. Hoi Corrie,

    Prachtig bloemenblog, maar ook de libellen zijn heel mooi. Knap dat je al die namen weet van de verschillende plantjes en bloemen en vooral wat een prachtige bloem is dat kraailook, ik heb die nog nooit gezien en er ook nog nooit van gehoord. Kijk ik vooral naar de composities zonder de evt. zeldzaamheid van de planten mee te wegen, want dat weet ik niet, dan vind ik vooral de nrs. 5, 8 en 12 schitterend. Een heel andere tak van natuurfotografie, maar ook heel erg mooi.

    Groetjes,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Corrie,
    geweldig blog dit :-))))))))))))))) Bij Maria had ik al een en ander gezien maar bij jou is het ook een walhalla van prachtige bloemen en kruiden. Daarbij natuurlijk de insecten. ik ben er ook eens geweest en het is een prachtig veldje. Je hebt je ook aardig uit kunnen leven :--)
    Foto 12 vind ik werkelijk een natuurparel!
    Hartelijke groet, Helma

    BeantwoordenVerwijderen

Dank voor je bezoek en leuk dat je de moeite neemt om te reageren.