Kijken en nog eens kijken - dat doe je als je met een camera op stap bent.
Ik verwonder me steeds meer over wat er in de natuur te zien is en probeer dat zo mooi mogelijk vast te leggen.
Leuk dat je mee wil kijken op dit fotoblog - ik hoop dat je er plezier aan beleeft.

Klik op een afbeelding om de foto's in de lightbox te zien - groter en beter van kwaliteit.

zondag 4 augustus 2019

Vlinders in de Passiflorahoeve





Het voorgaande blog was gewijd aan de prachtige passiebloemen die te zien zijn 
bij de Passiflorahoeve in Harskamp. Daar fladderen ook veel vlinders rond,
waaronder verschillende passiebloemvlinders.  
Dat zijn vlinders die als rups van de passiflora gegeten hebben.

Zoals deze zebravlinders  (Heliconius charitonius)





En de oranje passiebloemvlinders, zoals deze Dryas Iulia.





Een heel andere vlinder is deze malachietvlinder
(Siproeta stelenes)


 


Nog mooier met gesloten vleugels.









Deze grote page - Papilio palinurus - had al behoorlijk versleten vleugels.
Gecropt, zo is die prachtige iriserende groene gloed aan de bovenkant goed te zien. 

Dat is eigenlijk geen groen; ik citeer Wikipedia:
De kleur ontstaat door de speciale microstructuur op de vleugels, 
die zorgt voor gebiedjes die gele en blauwe kleur uitstralen. 
Dit tezamen zorgt ervoor dat wij een groene kleur ervaren.






Wat een knotsgrote is de atlasvlinder - Attacus atlas






Een stuk kleiner, maar wel beeldschoon, is de glasvleugelvlinder.
Wel jammer dat ik ze altijd op heel donkere plekken zie zitten.
Greta oto


 



Waarschijnlijk de bekendste tropische vlinder is de Morpho.  
Hier met gesloten vleugels.





De uitdaging is natuurlijk om zijn prachtige, 
bijna lichtgevende, blauwe bovenkant in beeld te krijgen. 
Dat vraagt veel geduld, maar is wél gelukt. 





Er werd zelfs aan de volgende generatie gewerkt.
Helaas (voor de fotograaf dan) hoog op een foeilelijke muur.
Dus maar een beetje klooien in Lightroom; vind dit wel aardig gelukt.





Nog eentje van zijn mooiste kant:






Even naar buiten om te pauzeren in de kleurrijke wilde bloementuin, 
met achterin het vijf-sterren-insectenhotel.






Helaas - zelfs hier - geen vlinder te bekennen,
maar gelukkig zoemden de hommels, bijen en andere insecten er wel volop rond. 






Had ik tot dit jaar nog nooit bolderik gezien,
nu weet ik echt wel hoe dat eruit ziet!!  Een knus trio: 






Terug naar de vlinders. Een koolwitje. Die zet ik hier ook maar
op de foto, want thuis zie ik ze nauwelijks meer. 🤔




 

Dit is wel een exotische (groot ook).
Asian swallowtail, Chinese gele page, Papilio Xuthus


 


De volgende vond ik echt zó mooi, een behoorlijk grote ook.
Ik heb enorm moeten zoeken naar de naam, maar denk dat het een 
African swallowtail is (Papilio dardanus).





 


Van de andere kant zijn er rode vlekken in zijn vleugels te zien.





Een echte wereldreiziger, de monarchvlinder.
Danaus plexippus











Vooral mooi als het licht eroverheen scheert; anders nogal treurig,
deze rouwmantel (Nymphalis antiopa).






's Middags nog even terug in de tropische kas, daar was het toen wel érg warm en druk.
We kwamen er wel een grappig stel tegen.
Zij riep: "Kijk nou toch even; er zit iets op m'n been".





Over haar been wandelde een grote papiervlinder.





 Maar hij riep: "Sorry schat, ik zie niets. Er zit iets voor m'n oog."







Tot slot nog twee keer de Citroenvlinder, die had ik dit jaar ook nog niet gezien.
 Gonepteryx rhamni









Op mijn zoektocht naar informatie en namen van de vlinders kwam ik een 
leuke site tegen met foto's en info over tropische vlinders, die in 
Nederlandse vlindertuinen te zien zijn.





Dank voor je bezoek; reacties stel ik zeer op prijs.



11 opmerkingen:

  1. A wonderful variety of butterflies, all very well photographed.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Corrie,
    Wat een mooie foto's heb je daar gemaakt. Wat een plaatjes.
    Prachtig al die verschillende soorten. Die vlinder op foto 9 vind ik ook heel erg mooi en ook schitterend gefotografeerd. Top!!

    Groetjes, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Een dagje vlindertuin is altijd leuk. De Passieflorahoeve is voor mij een beetje ver weg. Ben wel eens bij Vlinders aan de Vliet geweest. Het levert wel altijd prachtige foto's op. Bij jou duidelijk ook. En jij hebt de glasvlegelvlinder, die mis ik nog. De bewerkte parende Morpho's vind ik erg geslaagd!
    Groet, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Je begint met een hele mooie foto Corrie, prachtige uitsnede en mooi de scherpte op de ogen.
    Een hele mooie serie van al die mooie vlinders.

    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hai Corrie,

    Ik ben daar ook een keertje geweest en het is inderdaad een heel mooi plekje. Wat mij betreft mag het Europese stuk nog een stuk groter dan wat het nu is. Je hebt er prachtige vlindersoorten kunnen fotograferen een ook de bloemen in je vorige blog zijn erg fraai. Geweldig dat je foto's hebt van de Morpho met geopende vleugels. Toch erg lastig om dat voor elkaar te krijgen.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Corrie,

    Petje af voor deze superscherpe serie want ik weet hoe moeilijk het is om tropische vlinders te fotograferen in de warmte, ze zitten bijna nooit stil. Bovendien zijn de lichtomstandigheden meestal verre van gunstig en loopt er bijna altijd publiek in de weg. Moeilijk om de mooiste aan te wijzen, maar ik vind de malachietvlinder heel mooi, maar evengoed de glasvleugelvlinder en ook bijzonder de rouwmantel die hier dacht ik ook in het wild voorkomt al heb ik hem nog nooit gezien. Prima werk.

    Groetjes,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hallo Corrie,
    Wow, wat heb je mooie foto's kunnen maken van deze prachtige vlinders. Die Oranje en die zebraatjes, cool! Die met dat blauw, wat een juweeltje is dat! Knap gedaan in lightroom, het is een mooie bewerking geworden. Maar die twee soorten Swallowtail ook super mooi! Het moment van de bezoekers met de vlinder op het been en in het gezicht is erg grappig, en je was er op tijd bij het vast te leggen ;-)). Je citaat uit de Wiki deed me gelijk denken aan mijn metaalvlinder. Zal wel het zelfde verhaal zijn. Je Bolderiktrio vind ik prachtig. De tuin vol roze/rood trouwens ook! Alle foto's komen in de vergroting fantastisch toch hun recht! ZO mooi die Rouwmantel. Er vloog er vanmiddag een in een kas bij een tuinder in Maartensdijk!!! Ik heb het later gelezen....nooit in het echt gezien, maar ze komen hier dus wel voor. Ik heb weer van je blog genoten, ook van je minder exotische soorten zoals het witje en de citroentjes.
    Groetjes,
    Maria

    je link zal ik morgen eens rustig bekijken, bedankt daarvoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dag Corrie,
    Een vlindertuin biedt vaak ongekende mogelijkheden, vooral als je tijd en geduld hebt. Er zijn zoveel kleurige soorten dat je vaak je ogen uitkijkt. Maar ook zo'n glasvleugelvlinder vind ik schitterend. De blauwe Morpho is populair. Ik heb hem ooit in Costa Rica gezien. Daar was het een echte sport om hem met geopende vleugels op de plaat te krijgen. In een vlindertuin is dat ietsje minder moeilijk.
    Jij hebt een mooie dag gehad, gelet op de prachtige serie die je hier laat zien.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Dat zijn prachtige vlinders Corrie en knappe staaltjes zitten ertussen, dat je de Morpho zo open mooi hebt weten te fotograferen bijvoorbeeld. En de Malachietvlinder, prachtig (dat vind ik wel de mooiste vlinder van de serie). Ook de bloemenweelde is een lust voor het oog, heerlijk van kleur.
    En ik moest uiteraard wel even lachen om die man die niet kon zien wat er op de vrouw haar been zat, erg grappig zo'n vlinder in je oog. Ook leuk dat je onze 'gewone' vlinders ook nog hebt gefotografeerd. Het is vaak allemaal niet gemakkelijk of het nu binnen of buiten is.

    Groetjes,
    Marianne

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Mooi verslag van deze vlindertuin, ik vind het een van de leukste..omdat je ook een buitentuin hebt een een kas voor europese vlinders. Je kan je daar een hele dag vermaken. Zoveel mooie, kleurrijke soorten. Wat vreemd dat er buiten in die bloemenpracht geen vlinder te vinden was.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Werkelijk schitterende vlinders. Ik ben nog nimmer in de Passieflora geweest maar wel in andere tuinen. Wat een prachtige vlinders komen er hier voorbij waarbij ik de vlinder in foto 7 heel bijzonder vind. Die vlinders die aan het nageslacht werken heb je echt heel mooi bewerkt en zo is het ook een hele mooie foto hihi..... Je mag trots zijn op deze foto's Corrie :-)
    Hartelijke groet, Helma

    BeantwoordenVerwijderen

Dank voor je bezoek en leuk dat je de moeite neemt om te reageren.