Kijken en nog eens kijken - dat doe je als je met een camera op stap bent.
Ik verwonder me steeds meer over wat er in de natuur te zien is en probeer dat zo mooi mogelijk vast te leggen.
Leuk dat je mee wil kijken op dit fotoblog - ik hoop dat je er plezier aan beleeft.

Klik op een afbeelding om de foto's in de lightbox te zien - groter en beter van kwaliteit.

zondag 26 mei 2019

Bloemen in Extremadura





Al direct op de snelweg vanaf Madrid vielen ons de mooie struiken op 
die in de middenberm groeiden. Het leek wel brem, maar dan wit. 
En dat was het ook: witte brem. 

De bloemen zijn net iets kleiner dan de ons welbekende gele brem,
maar minstens zo mooi. Ze ruiken net zo lekker. 





We kwamen ze werkelijk overal tegen.





En geven ieder landschap een lichtvoetige uitstraling,
ook een rotsige berghelling.





Deze nog ontluikende bloem kwam ik tegen op een wandeling rondom 
de finca. Het is het enige exemplaar dat ik ervan gezien heb. 
Vond dat het licht zo mooi door de blaadjes speelde.
Een Nederlandse naam heb ik er niet van kunnen vinden, wel de latijnse:
Onobrychis humilis.





Langs de Rio Almonte (zie voorgaande post) bloeiden kleine irissen.




Hier met een insect waar ik doorgaans niet zo dol op ben,
maar vind het wel leuk dat deze er zo scherp op staat.





En met een nog kleiner insect.
De irissen stonden ver uit elkaar en hadden meestal maar 1 bloem per plantje.




Eerder vertelde ik al over de blauwe lupinen, die de bermen vrolijk blauw kleurden.
Daar heb ik op een namiddag nog eens heerlijk op mijn gemak aandacht aan besteed.














Ook volop overal aanwezig: kuiflavendel.






Op deze kuiflavendel kwam een Spaanse pijpbloemvlinder af;
eigenlijk de enige vlinder die we goed gezien hebben,
maar het was dan wel een extra mooie.
Bovendien liet hij zich uitgebreid bewonderen door steeds terug te komen
en op een volgende bloem weer mooi te poseren. 












Op een ochtend was ik heel erg aan het zoeken geweest langs een
paadje waar de wolzweverorchis een week eerder volop stond te bloeien.
Niets meer te vinden. Op weg terug echter, ik was bijna weer "thuis",
zag ik in de berm zo'n plantje staan!
En dan ook maar één plantje, niets in de omgeving dat er op leek;
maar dan wel een heel gaaf exemplaar, met zes prachtige bloemen eraan.

ophrys tenthredinifera





Familie van de bijenorchis,
dat is aan de bloem wel te zien.





In de buurt van Almaraz is een gebiedje, waar veel orchideeën bloeien:
El Sierro.
Daar ben ik op een namiddag naartoe gereden; met behulp van een duidelijke
routebeschrijving van Elly en Gertjan kon ik dat goed vinden. Zonder dat was ik nooit
zo'n zandpad opgereden om vervolgens zomaar een hek te openen en de
boomgaard in te lopen waar veel orchideeën bloeien.
Ik vond daar drie soorten.

Om te beginnen de blesharlekijn,  Anacamptis champagneuxii





In de schaduw blauw, met zonlicht erop worden de bloemen roze/lila.









Neotinea conica:






Ik kon daar heerlijk alle tijd nemen; er was verder geen mens te bekennen.
de schapen stonden nu aan de andere kant van het hek, maar het was duidelijk
dat ze ook vaak in de boomgaard rondliepen. gezien de vele "dropjes".
Daar moest ik wel goed op letten voor ik ging liggen.







Orchis italica:






Op deze foto van bovenaf kan je goed zien waar zijn bijnaam vandaan komt:
 naakte mannetjesorchis:







Luxe-probleem: veel te veel foto's om uit te zoeken.
Ik ben nog lang niet klaar met Extremadura, maar inmiddels hebben we de
volgende vakantie alweer achter de rug. Een weekje Texel:
nog net niet weggewaaid, maar oh, wat een licht en waddenluchten!
Plus een boel vogels, natuurlijk.

In ieder geval genoeg stof voor blogs; de volgorde is ook voor mij een verrassing.
Hartelijk dank voor het lezen, kijken en reageren.




11 opmerkingen:

  1. Hoi Corrie!
    Wat een bloemenzee!! Geweldige foto's heb je er van gemaakt. Ik had nog nooit gehoord van witte brem. De orchideeën zijn ook fantastisch. Plus dat heerlijke blauw en paars van de Iris, lupine en de lavendel! En die vlinder, pffft wat een schoonheid is dat, zucht...! Geweldig dat je die van alle kanten kon fotograferen. helemaal top! De foto van die Onobrychis humilis is een juweeltje. Wat een prachtige zachte combi van achtergrond en bloem.
    Groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het is vandaag echt "kijken in verwondering" op je blog.
    Zit met open mond te staren naar je wilde orchideetjes.
    Wat zijn die mooi zeg.
    En dat dat vlindertje, ik begin een beetje (gezond) jaloers te worden :-)
    Wat een schoonheid.
    Leuk ook om zowel het gehele bloempje te zien als de detail opnames.
    Wat een TOPblog.

    Groetjes, Karina

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Corrie,
    Wat een prachtige serie is dit.
    Mooi die bloem op foto 5. En ook de kleuren van die prachtige bloem op foto 6 en 7 knallen van het scherm.
    Je laatse foto is ook erg mooi met die beperkte scherpte.

    Groetjes, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Corrie,
    wat heb jij lekker gestoeid met deze prachtig gekleurde bloemen. Af een toe een insect erbij zorgt voor net dat beetje extra(medura) en dan zo'n wonderschone vlinder is natuurlijk helemaal,top, zeker als die ook nog eens zo lekker meewerkt.
    Groetjes, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een gave serie Corrie!!
    Prachtige soort, mooi ook de witte brem, die
    je hier niet ziet en de lupines zijn ook heel
    anders dan de onze! Ik kan me voorstellen dat je je hart hebt opgehaald!
    wat een mooie serie, prachtige opname, ik heb ervan genoten!!

    Groet Nieske

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Prachtige bloemenfoto´s Corrie.
    De 1 nog mooier dan de ander, mooi sfeertje heb je er bij sommigen ook bij.
    De vlinder is helemaal super, wat een mooie is dat.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Corrie, wat een mooie natuur daar. Eerst al de vogels, nu de bloemen (en een pracht vlinder), schitterend zeg. Die witte brem is ook nieuw voor mij maar doet het zeker goed om het landschap lichter en luchtiger te maken. De bloemen zijn allemaal prachtig. Je laatste foto vind ik geweldig, de naam klopt helemaal, echt leuk.

    Groetjes,
    Marianne

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Mooie serie, wat een bloemenpracht. Lastige omstandigheden denk ik om te fotograferen met het felle zonlicht. De tweede van de kuiflavendel springt er voor mij uit.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hai Corrie,

    Mooi om de verschillen te zien qua licht. De foto's van de bloemen in de schaduw zijn voor mij het mooist. ZOnder dat harde licht zijn alle kleuren veel zachter. Wat een mazzel dat je die schitterende vlinder zo mooi voor de lens kreeg. Een prachtexemplaar. Gelukkig kon je alsnog 1 exemplaar van de wolzweverorchis vinden. Eentje is meer dan genoeg en dan hoef je ook geen lastige keuzes te maken. Prachtig blogje zo.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Corrie,
    wat een weelde zoveel mooie bloemen te zien. De orchissen is natuurlijk helemaal feest en ik zie hier echt prachtige exemplaren voorbij komen. Mooie kleuren en vormen en dat is echt genieten. Bovendien heb je ze ook nog eens op een mooi wijze in beeld gebracht. De pijpbloemvlinder vind ik een topper. wat een mooie vlinder zeg. Ik heb nog heel weinig vlinders gezien dus ik geniet hier dan ook super van :-)))
    Hartelijke groet, Helma

    BeantwoordenVerwijderen

Dank voor je bezoek en leuk dat je de moeite neemt om te reageren.