Kijken en nog eens kijken - dat doe je als je met een camera op stap bent.
Ik verwonder me steeds meer over wat er in de natuur te zien is en probeer dat zo mooi mogelijk vast te leggen.
Leuk dat je mee wil kijken op dit fotoblog - ik hoop dat je er plezier aan beleeft.

Klik op een afbeelding om de foto's in de lightbox te zien - groter en beter van kwaliteit.

donderdag 5 september 2019

Grote Vriendelijke Reus; en meer beestjes



 

Eerlijk gezegd schrok ik er wel van, toen ik dit enorme insect voor het eerst 
op een schermbloem zag zitten. Zó groot en stevig van postuur,
met een agressieve kop. Wat is dit??
Nadat ik hem even bekeken had, viel op dat hij totaal geen agressief gedrag vertoont.
Hij was gewoon rustig aan het foerageren. 
 
Een eindje verderop bloeide een kleine kaardebol en rond die struik
vlogen véél van deze insecten. Allemaal vlogen ze rustig rond en smulden van
de bloemen; geen spoor van agressie. Ook niet als er een ander insect op 
dezelfde bloem landde. Heel goedaardig. 
 
Een Grote Vriendelijke Reus.
 




Hij blijkt stadsreus of hoornaarzweefvlieg te heten - volucella zonaria.
Deze kunnen tot 2,5 cm lang worden en zo heb ik ze wel gezien.
Een zweefvlieg dus, maar wel goed vermomd.



 

De kleine kaardebol nog even apart in de spotlight:





 Dit was half augustus in de heemtuin in Nieuwkoop.
Daar zag ik meer leuke insecten,
zoals dit bont zandoogje, dat met versleten vleugels verder moest.





Dit bruinblauwtje was waarschijnlijk nog een stuk jonger
 (aricia agestis)






Van opzij gezien zijn dit soort vlinders zo'n elegante verschijning:





Deze middag kreeg ik ruim de gelegenheid om de citroenvlinder
op de plaat te zetten.


 
 


Gonepteryx rhamni


 


Een aantal vlinders smulden heerlijk van de kattenstaarten.
Dat paars contrasteert ook nog eens fijn met de bijzondere kleur van deze vlinders.






Na lang wachten wilde deze vlinder dan wel éventjes zijn vleugels spreiden,
om zijn gele bovenkant te laten zien.





 Nog een close-up.





Ook dit klein geaderd witje smulde heerlijk van de kattenstaart.
(een eindje verderop en in de zon, zodat de kleur van de bloem anders lijkt).






Tussendoortje:







Eerder had ik in een blog al een houtpantserjuffer laten zien,
die bij ons in de tuin langs kwam. Tot mijn verrassing kwam er een week later
een juffer in de tuin, die ik nog nooit had gezien.
Een bruine winterjuffer -  sympecma fusca.

 



Winterjuffers houden in rust hun vleugels laag aan één kant van hun lijf.
Ook op de volgende foto is dat goed te zien.





Bovenstaande foto is sterk bewerkt, omdat ik de juffer er erg mooi op vond staan,
maar de muur op de achtergrond vroeg teveel aandacht. 
De achtergrond heb ik dus fiks vervaagd.
Heel veel tijd aan besteed; niet wetende dat ik nog meer kansen zou krijgen.


 


Een aantal dagen achter elkaar kwam er zo'n juffer langs.
Steeds in dezelfde lavendelstruik. En een keer waren ze gezellig met z'n tweeén.





De een helemaal bruin, de ander had meer groen.
Een uitsnede om die prachtige smaragdgroene achterkant te laten zien.
Het lijkt wel of hij een groot juweel in zijn nek draagt.


 


Winterjuffers heten trouwens zo, omdat zij de enige libellensoort in Nederland zijn,
die in volwassen stadium (als imago) hier de winter doorbrengen.
Pas in het voorjaar leggen ze hun eitjes. 
De nieuwe generatie juffers sluipt dan eind juli/augustus uit.







Grappig, Marianne had het in haar reactie bij het vorige "jufferblog" al 
voorspeld: je gaat ze nu veel vaker zien. En ja, ook tijdens een dagje AWD hierna
heb ik vooral kleine beestjes gefotografeerd. Ik zie ze meer en de foto's 
willen ook steeds beter lukken.




 Hartelijk dank voor je bezoek aan dit blog; reacties vind ik erg leuk.



 

11 opmerkingen:

  1. Een prachtige fotoserie!
    Groetjes Senna

    BeantwoordenVerwijderen
  2. As always splendid pictures, Corrie, with outstanding detail and clarity. I am sure that it required lots of patience to get these shots but the results speak of your dedication. Well done!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hi Corrie,

    Wow wat ga jij goed zeg, je macro's worden alsmaar mooier en beter.
    Net als je denkt dit overtref je vast niet meer kom jij weer met nog mooier en nog beter.
    Vooral de winterjuffer is een juweel.
    Ook je bewerkte juffer is een plaatje op te zien en is als bewerking zeer geslaagd.
    Dikke complimenten voor dit geheel.

    Fijn weekend alvast en groetjes, Karina

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Corrie,
    Prachtige foto's. Mooi al die juffers en vlinders.
    Die vlieg op je eerste foto heb je ook erg mooi kunnen fotograferen.
    En foto 16 is ook een fantastische foto. Super.

    Groetjes, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ha Corrie!
    Mooi, mooi mooi!
    Je bent besmet, hihi....of moet ik zeggen verkocht? Net zoals Marianne al zei, ga je nu anders kijken en zie je ze ook overal en steeds leukere ;-) Volgend voorjaar ga je vast los ;-)
    Maar over deze foto's, wat mooi gelukt. De vriendelijke reus niet van Roald Dahl maar van jou is schitterend gefotografeerd. Hij heeft nog een broertje de Witte reus, ga je ook nog eens zien. Ik heb nog nooit van Kleine Kaardebol gehoord. Wat is die mooi! Ik moet volgend jaar ook maar eens naar die Heemtuin, ken ik dus ook niet!. Citroenvlinder met geopende vleugels, ja hoor, dat lukt bijna niemand, gaaf! Alle foto's van de citroenvlinder zijn super, je kon er dichtbij komen. Het afgevlogen bont zandoogje is trouwens ook al een prachtige foto. Je ziet helemaal het lijfje, knap werk. Het bruine blauwtje knalt lekker tegen dat slangenkruid wat een mooie kleuren. Je tussendoortje is fraai en echt des Corrie's. Tot slot je Bruine winterjuffer, bijzondere juffer is dat, hè?! Leuk dat je die nu ook hebt gezien. Ik vind je fotoserie daarvan mooi en goed gelukt! Pffft.....ook die met een smaragd in de nek ;-)
    Ik heb er echt van genoten dit allemaal te zien.
    Groetjes en fijn weekend
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Leuk he zo'n heemtuin. Je kan er zoveel zien op een klein gebied. In de zomer heb je de vlinders en libellen en straks in de herfst kun je mooi het verval en de herfstkleuren vastleggen. Jij hebt je lekker vermaakt met de beestjes, die grote stadsreus zit ook in onze heemtuin, maar ik krijg hem nooit mooi op de foto. Altijd onscherpe ogen....
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Corrie,
    Ik ben lichtelijk jaloers op je citroenvlinderfoto's. Ik wordt helemaal gek van deze vlindersoort. Ik zie ze overal fladderen, maar nooit wil er eens eentje voor me poseren ;-) Ik doe vast iets niet goed.
    Je bewerkte foto vind ik eigenlijk de mooiste van dit blog. Het kost natuurlijk erg veel tijd om dat goed te doen, maar dan heb je ook wat. Dat van die vleugels van de winterjuffers wist ik niet, dus dank voor de uitleg. Weer wat wijzer geworden op mijn oude dag.
    Groet,Dick

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dag Corrie,
    Die GVR mag er zijn. Ik heb er tot nu toe geen aandacht aan besteed, maar dat zal wel een keer veranderen. Met de vlinders scoor je ook al goed. Citroenvlinders heb ik af en toe wel gezien, maar op de foto? Ho maar. Winterjuffers zijn een aantrekkelijk onderwerp in deze tijd van het jaar heb je al gemerkt. Wellicht volgende week opnieuw als er een paar mooie dagen aankomen.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Corrie,
    echt een heerlijk blog dit :_)
    De stadsreus is ook echt een heel mooi insect en begreep je reactie over dit insect ook gelijk hoor hahahahaha....... Maar mooi zijn ze. Die bruine winterjuffer zag ik jaren terug voor het eerst in de AED. Hele mooie juffer en ook mooi door jou gefootgrafeerd.
    Ik heb ook weer wat geleerd hier want ik wist nl niet dat die witte keline bloem een kleine kaardebol was!!!! Heerlijk en mooie natuurlijk serie.
    Hartelijke groet, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Corrie,

    Heel fijn blog van vlinders en juffers en vooral ook die stadsreus. Wat een joekel zeg en je hebt hem heerlijk scherp op de plaat gekregen. Je zou, als je dit formaat ziet, al snel denken aan een echte hoornaar, dan zou je misschien toch wat voorzichtiger moeten zijn, alhoewel die toch eigenlijk niet echt agressief zijn als je ze met rust laat. Prachtig ook dat winterjuffertje, ik heb ze nog nooit gezien. Je bewerking op nr. 16 met die soft focus vind ik erg mooi. Bruin blauwtje en citroenvlinder inclusief close ups zijn prima scherp. Prachtige serie.

    Groetjes,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen

Dank voor je bezoek en leuk dat je de moeite neemt om te reageren.