Kijken en nog eens kijken - dat doe je als je met een camera op stap bent.
Ik verwonder me steeds meer over wat er in de natuur te zien is en probeer dat zo mooi mogelijk vast te leggen.
Leuk dat je mee wil kijken op dit fotoblog - ik hoop dat je er plezier aan beleeft.

Klik op een afbeelding om de foto's in de lightbox te zien - groter en beter van kwaliteit.

vrijdag 27 september 2019

Zon, zand en de hei op






De laatste dagen van augustus. De zomer is weer volop terug.
Wij gaan op pad met bestemming de Veluwe, maar maken eerst een stop bij
het Leersumse veld. Daar vinden we nog wat bloeiende struikjes dopheide.





De bloemen zijn niet meer helemaal fris en fruitig, 
maar de piepkleine dauwdruppeltjes zijn betoverend. 











We rijden verder. 
In de buurt van Kootwijk zien we eerst een wegwijzer richting 
de uitkijktoren over het Kootwijkerzand.
Daar klimmen we naar boven.





Ondanks het groepje mensen geeft de zandverstuiving zo van bovenaf
 toch wel een desolate uitstraling.






De uitkijktoren is 13,5 meter hoog;
dat geeft een geweldig weids uitzicht over de grootste zandverstuiving van Europa.






Je kan natuurlijk ook bijna recht naar beneden kijken.




We dalen af en bekijken de omgeving weer vanaf ooghoogte.




We wandelen vooral langs de rand van de verstuiving,
want de felle zon op het zand maakt de omgeving wel érrug warm.




Dan zijn er ook steeds meer struiken hei te zien.




Achter het duin is direct meer begroeiing en heerst ook een andere sfeer.




Dit stukje compleet groen is wel verrassend.




Deze prachtig glanzende berkenstam vroeg beslist om een foto.



En nog een:




We rijden door naar de omgeving van Radio Kootwijk.





Daar is de hei uiteraard ook zonovergoten, waardoor het er een beetje flets uitziet.
Maar een grote boom zorgt voor voldoende schaduw over een aantal heidestruiken,
zodat ik me daar uitstekend kan vermaken met de macrolens.









Deze dennenboom met fijne zomerse lucht erachter mag het blog afsluiten.







Fijn dat je mijn blog bekeken hebt; reacties vind ik ook leuk.




9 opmerkingen:

  1. Hoi Corrie,
    gelukkig hadden we dit jaar wel weer bloeiende heide. Je foto's zijn dan ook schitterend en vooral die met de druppels erop. Ik hou van druppels maar dat wist je natuurlijk al hahahahaha....... ook je panorama's vind ik super om te zien. Nu zitten we continu in de regen maar als ik naar je foto's kijk waan ik me echt even daar :-))))))
    Hartelijke groet, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Corrie,
    Hele mooie beelden. Prachtig!!
    Vooral dat weidse uitzicht op foto 6 vind ik super in beeld gebracht. Complimenten.

    Groetjes, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Corrie,

    Het is net alsof je meerdere werelddelen in een dag hebt bezocht.
    De zandverstuivingen doen aan alsof je op dat moment in Afrika was, en dan weer even snel terug bent gekomen om hier de heide vast te leggen :-)
    Knap vast gelegd trouwens want het is net alsof je daar aan het begin van de bloeiperiode was.
    De heide ziet er juist fris en fruitig uit door jouw lens.
    En natuurlijk super mooi met die druppeltjes.

    Ik heb genoten van dit gevarieerde blog.

    Fijne zondag en groetjes,
    Karina

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Prachtig overzichts foto's Corrie.
    Maar de foto's van de heide en druppels zijn toch favoriet bij mij.
    Mooi gefotografeerd.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ha Corrie,
    Zo had ik de hei ook wel willen fotograferen, wat een mooie foto's! Mooi die close-ups en met de druppels is al helemaal schitterend (letterlijk) De zandverstuiving van meerdere kanten geplaat geeft een mooie indruk van het gebied, erg mooi. Wat is Nederland mooi, denk ik dan. De berken en de afsluitende foto ook al helemaal, Top! Ik heb weer genoten !
    Groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Corrie, je hebt de hei echt heel mooi gefotografeerd, het begint al met de hei met dauwdruppeltjes, prachtig. De laatste foto's van de hei vind ik dan eigenlijk net zo mooi dankzij de mooie zachte tinten (en ik ben gek van roze, dat helpt), ook heel fijn om te bekijken.

    Groetjes,
    Marianne

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hallo Corrie,
    Niet zo goed als de AWD, maar ik ken dat gebied daar wel een beetje. Ik kom daar ieder jaar wel een weekje, maar nog nooit in de tijd dat de heide bloeit. Het Kootwijkerzand is inderdaad een gigantische zandbak, maar toch leuk om eens doorheen te wandelen. Vanaf zo hoog heb ik het echter nog nooit gezien (kan me ook eigenlijk geen uitkijktoren voor de geest halen, daar...). Je hebt er fraaie platen gemaakt, maar je macrowerk met de heide vind ik eerlijk gezegd veel leuker om te zien, vooral de dopheide (heb ik overigens ook in november nog wel eens in bloei zien staan) met dauwdruppels.
    Groetjes, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Corrie,

    Hele mooie impressie van dit gebied, wat een uitgestrektheid zeg, het doet me een beetje denken aan de Loonse en Drunense Duinen hier in Brabant. Je heidefoto's zijn prachtig vooral de macro's van de dopheide met druppels. Voor mij heel herkenbare beelden met de Strabrechtse Heide hier in de buurt. Je afsluitende foto is ook heel fraai, je hebt daar een fijn getekende wolkenlucht.

    Groetjes,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  9. heerlijke heideblog, ik ben er dit jaar te laat geweest, op de Posbank, toen de hei al uitgebloeid was. Jij had hem volop in bloei, ook de dopheide nog. Die uitkijktoren is wel heel gaaf. Ik moet daar toch eens naar op zoek als we weer een keer in Kootwijk op vakantie zijn.
    Prachtige foto's, de close ups van de hei en de vergezichten over de zandverstuiving vind ik het mooist.

    BeantwoordenVerwijderen

Dank voor je bezoek en leuk dat je de moeite neemt om te reageren.