Kijken en nog eens kijken - dat doe je als je met een camera op stap bent.
Ik verwonder me steeds meer over wat er in de natuur te zien is en probeer dat zo mooi mogelijk vast te leggen.
Leuk dat je mee wil kijken op dit fotoblog - ik hoop dat je er plezier aan beleeft.

Klik op een afbeelding om de foto's in de lightbox te zien - groter en beter van kwaliteit.

dinsdag 17 september 2019

Vooral macro in de AWD






Nadat Kees me in juli wat wegwijs had gemaakt in de AWD,
blijft dat gebied wel trekken en zo trok ik er op een zonnige dag in augustus weer naartoe. 
Als doel het vennetje waar we de zonnedauw hadden gezien, maar wel langs een 
andere weg (het gebied had ik op de kaart aangegeven). Dat duurde dan wat 
langer voor ik er was, want doorlopen was er natuurlijk niet bij.
Steeds weer even van het pad af om te kijken wat er achter dat duin te zien is.
Zoals de titel al aangeeft, in dit blog vooral macrofoto's. Voor de afwisseling ook
wat groen en water daaromheen, zoals dit vennetje in mooi ochtendlicht.


 


Schutkleuren.
Deze heidelibel valt nauwelijks op met deze achtergrond. De boomstam heeft
dezelfde kleuren. Het is dat ik hem aan zag komen, anders was hij me vast niet opgevallen.




Ook deze (bruinrode?) heidelibel heeft een achtergrond gekozen, waartegen hij niet opvalt.




Het water in het ondiepe kanaaltje is kraakhelder.




Uiteindelijk had ik dan toch het beoogde ven gevonden.
Dat zag er een maand later natuurlijk weer heel anders uit. 




En ja, dus ook de zonnedauw teruggevonden.☺
Omdat de zon nu scheen, hoopte ik op echte bling-bling op de foto's,
maar dat wilde niet zo lukken. Had ik daar toch vroeger voor moeten zijn?
Maar deze foto vond ik ook wel wat.




Rondom het ven viel nog veel meer te ontdekken.
Zoals deze mooie wespen- of tijgerspin.

Argiope bruennichi




Die zat tussen het riet, dus de achtergrond is wat onrustig.



Ik had hem ook van de achterkant gefotografeerd,
maar dat werd echt een rommelig geheel.
Nog een met zijn vrolijk gestreepte bovenkant dan.





Het lukte hier ook om een aantal juffers op de plaat te zetten,
zoals deze pantserjuffer.




De volgende liet me nog dichterbij komen.




Bij deze foto heb ik het gevoel in 't regenwoud te zijn beland:




Doen we het bij de volgende wat rustiger aan; de achtergrond heb ik geblurd in photoshop.
Waterjuffer; smaller dan een rietstengel.





Het was niet de hele tijd zonnig; af en toe kwamen er fikse wolken langs.




Tijd om weer verder te gaan.
In het zand zag ik een sprinkhaan eitjes afzetten.










Een juffertje rustte in het zand; mw.watersnuffel.




Weer naar het water.




Langs de rand van dit kanaal wemelde het van de watersnuffels.
Overal tandems, ze  hielden een ware orgie. Op rietstengels en aan andere
begroeiing; dat was allemaal een beetje te ver weg voor goede beelden.
Maar langs de houten afzetting kon ik wel dichterbij komen.

Enallagma cyathigerum






Nog niet makkelijk om allebei de koppies scherp in beeld te krijgen.
Maar ik kreeg veel kansen.




Dit standpunt geeft weer een ander beeld.




Nog wat dichterbij





Dan ook een keer focussen op mevrouw.




N.B. de vrouwtjes zijn hier op de foto's allemaal groen. 
Er vlogen echter ook geheel blauwe tandems rond. 







Tot slot nog even genieten van het groen aan de bomen.
Het is nog zomer.







De diversiteit van het gebied verbaast me telkens weer.
Zo veel verschillende omgevingen op een dag; en dan heb ik nog
steeds maar een klein deel gezien. Ik heb me beslist voorgenomen
om regelmatiger een dagje AWD te doen.





11 opmerkingen:

  1. Hoi Corrie,
    Mooie beelden laat je weer zien.
    Geweldig die spinnen en ook die parende juffers heb je heel mooi gefotografeerd. Mooi zo close ook vanaf de voorkant. Super gedaan.

    Groetjes, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Great macro work; always a pleasure to see, but the last two shots of the trees are hard to beat for emotional appeal.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Corrie!
    Wat een mooie serie! De bomen allemaal prachtig, de beschaduwde waterpartij met groen van foto 2 is prachtig sfeervol, maar ook het water van het kanaaltje en die foto met groengele schittering, wow! De sprinkhaan ei-afzettend, wat gaaf, nooit gezien, Mooi die lichtval op dat ieniemienie zonnedauw. De pantserjuffer, gaaf dat je er een zag. Je azuurwaterjuffers, zijn allemaal Watersnuffels....(foto 18 is dus een vrouw watersnuffel) maar wat heb je die mooi gefotografeerd. Ook de juffers van boven ( heel herkenbaar, ik hou er ook van) leuk om te doen hè, als ze een beetje willen blijven zitten! Prachtige Post!
    Groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ha Maria,
      dank voor deze enthousiaste reactie. En vooral dank voor je correctie op de waterjuffers, die watersnuffels zijn. Dacht ik toch dat ik heel zorgvuldig gezocht had, maar al die juffers lijken ook zo op elkaar 🤔 Ik zal de tekst in het blog aanpassen.

      Hartelijke groet, Corrie

      Verwijderen
  4. Hoi Corrie,

    Het is weer een echt feel good blog geworden.
    Heerlijke foto's van zowel de macro's als de omgeving.
    Hele fijne levendige kleuren.
    Super mooie details.
    En de zonnedauw, hier voel je jezelf als een kind in de snoepwinkel, ik wel tenminste.
    Prachtig!!

    Groetjes, Karina

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dag Corrie,
    je hebt de smaak te pakken gekregen. En dan te bedenken dat je nog maar een fractie van het gebied gezien hebt. Het zijn voor mij vertrouwde beelden die bij een zonnige dag horen. Dan het ook anders kan merkte ik deze afgelopen week. Ik kwam thuis zonder een foto gemaakt te hebben. Het was opvallend rustig, maar ook niet inspirerend. Dat zal de volgende keer zeker anders zijn.
    Het veldje waar je de tijgerspinnen gezien hebt is nu grotendeels gemaaid...... Gelukkig is wel een aantal van de cocons gespaard.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Corrie,
    Leuk dat je de AWD (ook míjn voortuin) aan het ontdekken bent. Nou heb je aan Kees natuurlijk wel een goede gids gehad, maar - zoals hij al zegt - de AWD is een stuk groter dan het gebiedje war je nu geweest bent, hoewel dat wel het deel is waar het meest te beleven valt. Zeker als je van macro houdt kan je je daar dagenlang vermaken. Ik maak daar ook vaak een ongeveer zelfde rondje en steeds zie je weer wat anders, hoewel er ook dagen zijn dat het goed tegenvalt. Je macro's zien er in ieder geval prima uit, zeker gezien de zonnige omstandigheden. Die vele juffers heb ik ook gezien, maar er niets mee gedaan. Voor blingbling op de zonnedauw moet je inderdaad vroeger ter plekke zijn. Ik neem me dat ook wel eens voor, maar wat je schrijft is heel herkenbaar: je komt onderweg daar naartoe van alles tegen en dan ben je weer te laat! Niet alleen de macro's, ook het vennetje van foto twee is prachtig. Mooi licht had je daar.
    Groetjes, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat leuk dat je in de AWD bent geweest. En erg mooie beelden van de zonnedauw, de juffertjes en de tijgerspin.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Je begint al met twee hele mooie foto's van de bomen en het vennetje Corrie.
    Dan je macrowerk erg mooi om te zien.
    Het zonnedauw is favoriet bij mij.
    Maar ook de juffertjes zijn mooi.
    Wat een mooi moment dat de sprinkhaan aan het eitjes leggen was, dat zul je niet snel zien.
    Mooi hoor !!!
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Corrie,
    wat een vreselijk mooi blog is dit.
    Ik herken de AWD maar ben er zelf ook voor het laatst geweest met Dick en dat is ook alweer eeuwen terug. Het zonnedauw kan ik zo ook niet vinden terwijl we er toch wel geweest zijn hahahaha.... De foto's van de bomen (vooral je openingsfoto) vind ik echt prachtig om te zien maar ook de watersnuffels heb je schitterend kunnen fotograferen.
    Ik heb echt weer even heerlijk zitten genieten.
    Hartelijke groet, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hai Corrie,

    Als beginneling in de AWD is het inderdaad handig om op het pad te blijven en dan af en toe een klein uitstapje te maken. Ik kan mij goed voorstellen dat je vertraging op gelopen hebt, op je weg richting de zonnedauw. Met een macrolens valt er ontzettend veel te zien. Qua vogels is het vaak wat minder vind ik. Hoewel niet de platen die je gehoopt had te maken van de zonnedauw, heb je er toch een mooi kleurig plaatje aan over gehouden. Volgende keer iets eerder op en direct naar de zonnedauw! Mooie serie van de juffertjes.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen

Dank voor je bezoek en leuk dat je de moeite neemt om te reageren.