Kijken en nog eens kijken - dat doe je als je met een camera op stap bent.
Ik verwonder me steeds meer over wat er in de natuur te zien is en probeer dat zo mooi mogelijk vast te leggen.
Leuk dat je mee wil kijken op dit fotoblog - ik hoop dat je er plezier aan beleeft.

Klik op een afbeelding om de foto's in de lightbox te zien - groter en beter van kwaliteit.

zaterdag 4 september 2021

Libellen

 


 
 
Dit hele jaar had ik nog geen juffertje of libel voor de lens gehad.
Maar... daar kon ik verandering in brengen tijdens de Fotodriedaagse in Drenthe,
georganiseerd door Nature Talks
 
 

 

 
Drie dagen vol workshops natuurfotografie - er viel uit
veel verschillende mogelijkheden te kiezen; ik koos graag voor de libellen.
Heide volop daar in de omgeving; fotografe Bianca Blonk wist een leuke
plek met veel heidelibellen.
 
 

 
 
's Morgens vroeg de hei op dus. Die zag er sprookjesachtig uit.
 
 

 
 
Het was goed vochtig, dus de libellen zaten vol dauwdruppels.
 
 

 
 

 
 
 Dan komt de zon boven de bomen uit en straalt haar gouden gloed over de hei.
 
 
 

 
 

 
 
 

 

 
 
Geen libel, maar wel zo mooi in dit licht: 
 
 

 

 
 En nog wat van de sprookjesachtige omgeving.
 
 
 
 

 
 
Even een blauw intermezzo. 
Toen het wat warmer werd en ik mijn regenjack uitdeed, zat er een nachtvlindertje 
aan de achterkant van mijn kraag, die daar rustig bleef zitten. 
Uiteraard heb ik mijn jack op de grond gelegd om foto's te maken. 
 
 

 

 
Met de camera ook op de grond nog leuker. 
 
 

 

 
De avond hiervoor, was ik op stap voor landschapsfoto's van de 
zonsondergang bij een leuk ven. Maar in Nederland is het altijd wat met die wolken; 
meestal zijn er teveel; nu was er ook maar geen piepklein stipje wolk te bekennen.
 
Rond het tijdstip dat de zon echt ging verdwijnen, kwam de begeleider
naar me toe: ik heb iets voor je. Dit dus:



Pfff, bijna geen licht meer. 
Maar hij hing daar wel erg mooi en zijn vleugels lichtten af en toe mooi wit op. 
Na een paar klikken toch maar camera en lens gewisseld,
uiteindelijk was ik erg blij met dit beeld:
 
 
 
En ook wel trots dat dit gelukt is: 1/30 sec met F 2,8.
 
 
Maar goed. Terug naar dat stukje hei met de vele heidelibellen
voor de avondsessie.




 
De libellen zoeken een plekje om de nacht door te brengen.
 
 

 

 
 Blijkbaar doen ze dat zo hoog mogelijk.
De groene struikjes waren duidelijk favoriet;
op deze foto hangen er elf!






Leuk ook om te zien dat de kleuren nogal kunnen verschillen. 
 
 

 
 
Hier zo'n mooie rode.
 
 

 
 
Deze laatste van de dag is fiks gecropt en stevig bewerkt. Vind 't zelf wel wat. 
 
 

 

 
En nu nog een toetje.
Na de Fotodriedaagse bleven we nog wat in de buurt en dwaalden een dag 
door het Waterloopbos. Tot mijn verrassing kwam ik daar overdag ook nog
een paar rode heidelibellen tegen, die zich goed op de foto lieten zetten.
Waaronder deze, op de leuning van een bruggetje,
eerst maar voorzichtig vanaf een afstand.
 
 

 
 
Maar hij liet me uiteindelijk behoorlijk dichtbij komen.
 
 

 
 
Dit is weer een stevige crop. Maar ik vind die rugpartij zooo mooi, en ingenieus in elkaar zitten.
 
 

 
 
Nou, ik kan niet meer zeggen dat ik dit jaar geen libellen heb gezien.
Ook heb ik geleerd dat ik veel langer door kan gaan met fotograferen als het 
donker begint te worden dan dat ik gedacht had.
 
Verder waren het drie zeer vermoeiende, maar reuze gezellige dagen,
met mooie fotokansen, waar ik voorlopig nog niet over uitgeblogd ben.
En: volgende keer weer eens een blog vol vogels!
 
 
 

10 opmerkingen:

  1. Hoi Corrie,
    Wat super leuk om zo mee te gaan met die organistie Nature Talks.
    En mooi natuurlijk om dan zo de hei op te gaan om daar libellen te gaan fotograferen. Nou dat is je prima gelukt zeg, wat een fraaie beelden. Bij sommige zie je de waterdruppeltjes nog op de vleugels. Super mooi!!

    Groetjes, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat zal dit een heerlijke wandeling zijn geweest.
    En zoveel libellen.... fantastisch.
    Prachtig vast gelegd ook, het licht is zo mooi.

    Groetjes, Karina

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hi Corrie, wonderful macros of the dragonflies. Must have been a great walk in the nature !

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dragonflies and damselflies have had a very good year here and it has not been difficult to locate many species, often in large numbers. Perhaps it has been like that in The Netherlands too. You have brought your usual level of finesse and artistic value to these picture, Corrie. It is always a pleasure to see your work.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Corrie,
    Wat intensief een driedaagse met ochtend, middag én avondsessie!!
    Maar oh, wat een prachtige foto's Zo mooi met tegenlicht, met dauw en zo sprankelend. De details van die rug met die rode aanzetstukken is interessant, ik snap je helemaal. Boeiende platen. Prachtig dat ene vleugeltje met gouden gloed. Al die hangende heidelibellen aan de struiken zijn ook geweldige foto's. Buiten de landschapsfoto's, die ook heel sfeervol zijn, stelen de boomhangers wel de show!! Een soort zomerkerstboom met glanzende pegeltjes.
    Ik heb genoten van je toverwerk!
    Groetjes, Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dag Corrie,
    Als je kan profiteren van dauw en/of mooie lichtinval dan kan je eindeloos bezig zijn met libellen en juffers. De druppeltjes kunnen al voor fraaie beelden zorgen, maar de lichtinval op de vleugels mooi vastleggen is ook een flinke uitdaging. Dat daarnaast de libellen zeer ingenieus in elkaar zitten is je ook al opgevallen en daar heb je uitdaging nummer drie. De facetogen vind ik ook intrigerend. Als je deze factoren in een beeld kunt vastleggen heb je de basis voor mooie platen. Via de beelden en jouw beschrijving is het wel duidelijk dat je het prima naar je zin gehad hebt.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Corrie,

    Die fotodriedaagse heeft jou geen windeieren gelegd, je hebt libellen in allerlei varianten en met een diversiteit aan achtergronden. Ik ben niet zo van het georganiseerd met een groep fotograferen, maar het is ontegenzeggelijk zo dat je veel van elkaar leert. Bovendien triggert het je om vroeg uit de veren te komen wat voor libellenfotografie toch de beste tijd van de dag is. Ik ben de afgelopen weken ook in Drenthe geweest en heb me wonderwel niet met libellen bezig gehouden, maar als ik dit zie had ik daar toch meer werk van moeten maken. Heb me vooral gericht op de vogels van het Lauwersmeer, de Waddenzee en de Groningse polders. Prachtige serie waarvan ik vooral nr. 9 heel mooi vind en omdat het zo bijzonder is om zoveel libellen bij elkaar te zien de nrs 20 en 21.

    Groetjes,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Alweer een mooie serie, nu ik al jouw blogs over de foto driedaagse heb gezien, ga ik er toch serieus over denken om volgend jaar mee te gaan. Ik twijfel alleen of het niet te vermoeiend / intensief is. Na 1 dag AWD moet ik de dag daarna ook echt bijkomen, en dat kan natuurlijk niet als je de dag erna weer allemaal leuke dingen kan fotograferen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Ghita,
      ze hebben een enorm uitgebreid programma, en je kán niet alles doen, dus kiezen moet. De sessies duren meestal zo'n drie uur. En tijdens het verblijf kan je ook nog makkelijk veranderen, of iets niet doen omdat je te moe bent, of graag op jezelf een stukje wil lopen.
      Ik moet wel toegeven dat wij na drie dagen allebei bekaf waren, maar we vonden het ook heel stimulerend en errug leuk.

      Hartelijke groet, Corrie

      Verwijderen
  9. In een woord helemaal geweldig Corrie!!!!
    Die libellen met die mooie dauwdruppels zijn werkelijk fantastisch!
    Daar word ik toch wel een beetje groen van hoor zo heeeee........
    Wederom mijn complimenten en reken maar dat ik hier echt zat te genieten.
    Hartelijke groet, Helma

    BeantwoordenVerwijderen

Dank voor je bezoek en leuk dat je de moeite neemt om te reageren.