Kijken en nog eens kijken - dat doe je als je met een camera op stap bent.
Ik verwonder me steeds meer over wat er in de natuur te zien is en probeer dat zo mooi mogelijk vast te leggen.
Leuk dat je mee wil kijken op dit fotoblog - ik hoop dat je er plezier aan beleeft.

Klik op een afbeelding om de foto's in de lightbox te zien - groter en beter van kwaliteit.

zaterdag 25 juli 2020

Dagje AWD







Verslag van een dagje naar de Waterleiding Duinen, eind juni.
Vroeg op pad, want op zoek naar libellen die nog rustig aan het riet of zo hangen.
Liefst met dauwdruppels.  





In de AWD moet je dan toch eerst een stukje lopen voor je bij water komt. De zon was
die dag direct erg krachtig; de temperatuur steeg dan ook al snel. 
Maar... aan een pitrusstruikje , dat nog in de schaduw hing, vond ik toch deze nog
rustende viervlek. Mét nog dauwdruppels op zijn rug.





Veel juffertjes vlogen volop in 't rond en bleven soms ook hangen aan de
rietstengels, maar iets te ver weg voor mijn camera. 
Deze mooie bruine tussen het riet vond ik wel leuk.




Heel gezellig klonk het gekwaak van vele kikkers in een klein ven.




Dichterbij gekomen, doken de meeste helaas onder, 
maar enkele lieten zich tussen alle rietstengels wel leuk fotograferen.





Deze liet zich zelfs helemaal zien.




De volgende foto gaat meer om de vorm van de rietstengels.




Dit was bij het vennetje waar ook de zonnedauw groeit, wat op dat moment
nog erg verscholen ging tussen het sterrenmos. Maar uiteraard ben ik daar wel
aan het fotograferen geweest. Later heb ik ook elders meer zonnedauw op de foto
kunnen zetten. Dat krijgt bij elkaar nog een eigen blog.
Maar toen ik klaar zat bij het plantje, landde er een juffer op een stokje vlak voor 
mijn neus; en bleef rustig hangen. Buitenkansje. (wel enorm gecropt)

Eye'm watching you...



Het Jacobskruiskruid zat op sommige plekken vol met
de rupsen van de sint-jacobsvlinder.




Wel leuk, die knalgele zebrarupsen op het gele Jacobskruiskruid.
Geel betekent in de natuur vaak: giftig. Dat geldt hier voor zowel plant als rups.




Nog zo'n stel in high-key.




Landschapje tussendoor.




Op het Jacobskruiskruid kwamen ook ander insecten af.
Zoals de kleine vuurvlinder.





Nog een paar beelden van deze leuke vlinder,
want zo vaak zie ik die ook niet en nu fladderden er veel,
die af en toe wat langer bleven zitten.






Een andere liefhebber van dit kruiskruid. 
Hij viel me op door het opvallende oranje achterstuk; mooi eigenlijk wel.
Het blijkt een graafwesp te zijn, een rupsendoder.
Voor meer info, klik op de naam:
 



Aan de andere kant van het pad, op het zand, een gewone oeverlibel.




Heel verfrissend op zo'n warme dag, hoge bomen rond een ven,
een soort groene oase.






En natuurlijk kan ik dan de spiegelingen niet weerstaan.









En weer een kleine vuurvlinder.





Uitzicht vanaf een pauzeplekje, heerlijk onder zo'n grote eik.




Ik was gefascineerd door het spel van licht en schaduw.
Bijzonder, hoeveel licht er nog door zo'n grote kruin heen schijnt.
Eerst in high-key:




Dan een "gewone" foto, beetje blurry afgewerkt in Lightroom:




Een nog heel jong boompje




Deze boom-in-boom mag het blog afsluiten.






Het is toch wel een heel apart gebied. Ik vind het altijd bijzonder,
hoe je door een ander paadje in te slaan, of als je ergens een hoek om gaat,
ineens in een heel andere omgeving, met een heel andere sfeer, terecht kan komen. 
En dan heb ik tot nu toe nog maar een klein stukje AWD verkend.
Dit verslag is van ruim een maand geleden, inmiddels ben ik weer een dag
daar wezen struinen. Dat was weer een heel andere ervaring, 
met dus ook heel andere beelden.
Maar die moeten nog even wachten; ik heb nog zoveel foto's in de wacht staan.





Dank voor het lezen en bekijken van dit blog;
jullie reacties vind ik altijd erg leuk.




12 opmerkingen:

  1. Prachtige foto's uit een voor mij maar al te bekend gebied. De foto's van de spiegelingen vind ik echt super mooi. Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Corrie!
    Prachtig zoals jij de AWD bekijkt en vastgelegd. Wel uniek, want dit sfeertje kom ik niet tegen bij andere bloggers over dit gebied. Heel eigen dus. Mooi!!!! Uiteraard je bomen, heel mooi én je spiegelingen. echt boeiend. De sfeerplaten van de kikkers vind ik ook super. Je bruine juffer ook heel leuk. Ik moest echt lachen om het lantaarntje, die pardoes voor je neus landde en super dat je die zo mooi kon gefotograferen. De viervlek met dauw is prachtig. En de gele serie van St.-Jacobsrupsen en kruiskruid ;en het prachtige vuurvlindertje. Heel fraai. Je hebt je duidelijk geamuseerd daar!
    En je komt dus nog met Zonnedauw, daar kan ik naar uitkijken.
    Groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Corrie,
    Zo te zien heb jij je daar prima geamuseerd. Dat is goed terug te zien aan al deze foto's.
    Prachtig die libellen en ook die juffer heb je behoorlijk close in beeld gekregen.
    Je rups foto's zijn ook erg mooi. Net als die vlinder op foto 15. Erg mooi gedaan!!

    Groetjes, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Corrie,

    Het is inderdaad een heel fraai gebied vol verrassingen.
    En vol diversiteit.
    En dat is precies wat jij hier ook laat zien.
    Heel divers aan beestjes en bomen/planten.
    Gaaf hoor.

    Groetjes, Karina

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dag Corrie,
    De diversiteit is inderdaad groot in de AWD. Jij laat beelden zien die heel vertrouwd voor mij zijn, zelfs vaak zo vertrouwd dat ik er geen foto's van maak en op mijn blog laat zien. De libellen, rupsen en vlinders bieden meestal wel mogelijkheden om er mooie plaatjes van te maken. Het bewijs geef je zelf. Spiegelingen in het water kunnen heel mooi zijn. Jij kiest veel bomen, ik kies eerder dieren zoals kikkers. Kikkers zijn overigens ook vaak aantrekkelijke onderwerpen.
    Aantrekkelijk is steeds weer dat iedere liefhebber van de AWD zijn eigen impressies geeft. Jij past heel goed in dit rijtje.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Some of these closeups could form the stuff of nightmares, Corrie. As always your pictures present anatomical detail with great precision combined with artistic sensibility. You work is hard to beat.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat leuk dat je in "mijn" gebied was. En wat een prachtige foto's. Wel grappig, ik ben er ook eind juni geweest en zeker de libellen en vlinders komen overeen, maar verder zie ik bij jou hele mooie foto's van bomen. Die leg ik zelf bijna nooit vast (ben net als Kees meer van de dieren), dus heel leuk om dit zo te zien.Ik zie hier en daar bekende plekjes. Ben al benieuwd naar de volgende AWD blog
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Corrie,
    Leuk dat je een keer in mijn achtertuin bent wezen fotograferen. Net als een paar hierboven reagerende AWD-kenners schrijven is het leuk om te zien dat iedereen toch met weer heel andere foto's thuiskomt. Ik mag zelf graag zowel flora als fauna kieken, maar dan bij voorkeur macro. Een boom of landschap zal niet snel in mijn blogs voorbij komen, dat laat ik voorlopig maar even aan jou over. Ik heb daar ook niet zo'n oog voor, maar door jouw blogs ga ik er wel af en toe anders naar kijken.Nou nog vastleggen...
    Groet, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Corrie,

    Mooi begin met die bedauwde viervlek, gelukje dat hij zo nog zat, als de zon eenmaal door is warmen ze snel op en dan wordt het een stuk lastiger. Ik vermoed dat het juffertje een breedscheenjuffer is. Foto 7 van de kikker vind ik prachtig met die waterplanten of het wier is hij bijna abstract. Ondanks de crop is het juffertje op 9 nog heel goed scherp, erg mooi. Ik weet niet zeker of het Jacobskruid de waardplant is van de kleine vuurvlinder, maar daar zitten ze wel heel vaak op. De abstractie van de spiegeling op 22 vind ik schitterend. Tot slot een mooie afsluiter, goed gezien.

    Groetjes,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Corrie,

    Gelukkig heb je nog een bedauwde viervlek gevonden en het is zo mooi om te zien. Jammer dat het zo snel zo warm werd maar ik heb begrepen dat je nog een keer héél vroeg bent terug gegaan voor de libellen. Ik hoop dat je toen meer dauw hebt gevonden en mooie foto's hebt kunnen maken.
    Deze serie is toch ook bijzonder. Ik vind de blauwe foto's van het water met de kikkers heel mooi, mede dankzij de vorm en de weerspiegeling van het riet. En dan komt er nog zo'n mooie spiegelfoto aan, prachtig. De bomen zijn ook fascinerend met die bijzondere vormen. En dan nog even een vrij zittende Kleine vuurvlinder ook, prachtige soort en ik heb hem tot nu toe gemist dit jaar. Leuk hoor dat je hem zo hebt kunnen fotograferen.

    Groetjes,
    Marianne

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ha Marianne,
      klopt dat ik nog een keer heel vroeg op zoek ben geweest, maar toen werd het helemaal niets met de libellen. Uiteindelijk wél met iets anders. Altijd verrassend, die AWD.
      Hartelijke groet, Corrie

      Verwijderen
  11. Hoi Corrie,
    wat een gave platen staat hier tussen zeg. Ze zijn allemaal meer dan mooi maar er zitten wel een paar topstukken tussen zoals bv foto 8 en 15. Prachtige foto's zijn dat. Ook de bomen heb je echt schitterend gepresenteerd en dit is dan ook echt een genot om naar te kijken.
    Je libellen heb je ook gevonden en ook de kleine vuurvlinder is mooi vereeuwigd. Ik moet tot mijn schande bekennen dat ik al heel lang niet meer in de AED ben geweest en ik mis een hoop zie ik wel. Super dat ik hier dan ook nog even kan genieten van al dat moois daar. Mijn complimenten.
    Hartelijke groet, Helma

    BeantwoordenVerwijderen

Dank voor je bezoek en leuk dat je de moeite neemt om te reageren.