Kijken en nog eens kijken - dat doe je als je met een camera op stap bent.
Ik verwonder me steeds meer over wat er in de natuur te zien is en probeer dat zo mooi mogelijk vast te leggen.
Leuk dat je mee wil kijken op dit fotoblog - ik hoop dat je er plezier aan beleeft.

Klik op een afbeelding om de foto's in de lightbox te zien - groter en beter van kwaliteit.

woensdag 28 september 2022

Dolomieten - Seceda - Val Gardena

 

 
 
 Na de eerste lange dag begon dag 2 wat rustiger;
we konden 'uitslapen': het ontbijt stond gepland voor 8 uur.
Daarna op weg naar Seceda, een gebied in Val Gardena.
Met wel twee liften omhoog naar ca. 2500 meter.  
 
 
 
 
 
Ook daar troffen we weer heerlijk weer met prachtige wolkenluchten.
 
 

 
 
Na wat foto's vlakbij de lift de andere kant op, omhoog naar het uitkijkpunt. 





We zijn in Italië, dus ik denk dat op iedere berg daar wel een kruis staat. 
Hier met een mooi beeld van Jezus daaraan. Thuis vond ik dat op mijn foto
de mensen eromheen wel erg storende felgekleurde kleding droegen.
Daarom deze bewerking.
 
 

 

 
Daarachter dus een weids uitzicht.
 
 

 
 

 
 
Maar het meest imposant was de blik naar rechts:
 
 

 
 
 Heel indrukwekkend deze stoere pieken; en zeker de rotsen ervoor, 
die het idee geven naar boven 'geduwd' te zijn. 
 
 

 
 
 En zeker met de structuur van de rots hierboven in de voorgrond,
krijg ik toch meer idee bij het verhaal over het ontstaan van dit gebied. 
Het gegeven dat, weliswaar miljoenen jaren geleden,
deze bergen de bodem van de zee vormden en dat deze koraalriffen
omhoog gestuwd zijn door opeen botsende aardlagen.
Je ziet een 'golfbeweging' in de lagen steen.
 
 

 

Een korte, maar duidelijke, beschrijving van de geschiedenis 
van het gebied vind je onder de volgende link: Dolomieten
 
 

 
 
 Ik loop langs de rand naar rechts in de richting van de pieken.
Het uitzicht naar het dal is schitterend.
 
 

 
 



En dan is er een nóg mooier zicht op de formatie van de pieken:





 

 
 
Aan de rechterkant een glooiende, grote Alpenweide.
 
 

 
 
Met zonneterras. Leuk om daar op in te zoomen.
Al die mensen lijken zo wel speelpoppetjes. 
 
 

 
 
Het is een heerlijk gebied om in rond te dwalen. 
 
 

 
 
Steeds weer een ander, geweldig uitzicht.
 
 
 

 
 
 
 

 
 
Het is vast ook fantastisch om dit vanuit de lucht te bekijken.
Dat deden een aantal mensen ook met paragliding.
 
 

 

 
Rond drie uur begint het weer te veranderen. Er komen meer wolken.
Dat ziet er natuurlijk wel mooi uit. 
 
 

 
 
 
Bijzonder licht zo.
 
 

 
 
De zon als schijnwerper over het land




 

 
 
De wind neemt toe en de lucht wordt vochtig.
De temperatuur daalt snel. Ruud had ons al steeds gewaarschuwd dat 
het weer hier heel snel om kan slaan. Dus waren we 'gewapend' en
hadden vest en jas bij ons. 
 
 

 
 
We merkten nu hoe snel dat kan gaan.
 
 

 

 
Deze wapperende vlag tegen die wilde wolkenlucht 
vind ik wel een mooie afsluiter voor dit blog.
 
 

 

 
Het duurde trouwens niet lang. Net zo snel als de wind op was komen zetten,
nam deze ook weer af en voelde het direct weer aangenamer.
Om vier uur namen we de lift naar  beneden; in het dal was het weer 
zomers - al gauw zo'n tien graden warmer. 
 
 
 
 
Dank voor het bekijken en dit reisverslag 'wordt vervolgd'.
 
 
 

11 opmerkingen:

  1. Wat een prachtige omgeving en erg mooie foto's.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dramatic, rugged, awe-inspiring topography, Corrie. Your photographs do a great job portraying the grandeur. As for editing out the people in bright clothing, I would have greatly preferred that you had edited out the cross. All the best - David

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik hoopte al dat je snel een tweede blog zou posten. Je eerste foto is wel meteen een binnenkomer, echt prachtig! Maar wederom, wat een licht, structuren en uitzichten. Wat moet dat genieten zijn geweest. Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Corrie,
    Wat een mooie foto's!! Dit is echt een fantastisch gebied.
    Je foto's zijn super mooi. Mooi ook die foto van die paragliders.
    Super!!

    Groetjes, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dag Corrie,
    Wandelen in berggebieden staat garant voor prachtige beelden. De weidse panorama's die je hier laat zien zijn daar een treffend voorbeeld van. Het is daardoor een prachtige combinatie van fysieke inspanning en genieten van de omgeving. De weerswisselingen dwingen je wel tot goed nadenken en de juiste voorzorgsmaatregelen nemen. De daarbij horende beelden heb je fraai vastgelegd..
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hallo Corry, wat een mooie beelden en leuk verhaal over de fotoreis naar de Dolomieten! Zou ik de blogs mogen plaatsen op de social media van de Fotoreisshop?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Damien,
      wat leuk dat je de blogs bekeken hebt en daar enthousiast over bent.
      Een verwijzing naar de blogs op social media zou ik uiteraard fantastisch vinden.

      Hartelijke groet, Corrie

      Verwijderen
  7. Hai Corrie,

    Erg mooi hoe je de diepte in je foto's hebt weten te krijgen. Vaak ogen landschapfoto's plat, maar je hebt met je composities toch mooi die gelaagdheid aan kunnen brengen. Voor mij is foto8 de knaller van dit bericht.De wolkenpartijen en de schaduwen zorgen voor een prachtig gelaagd landschap. Dat zou voor mij de foto zijn die ik uitvergroot aan de muur zou hangen. Hoe goed je ook je best doet en hoe mooi een reportage in zijn geheel is, er is er altijd 1 die meer aanspreekt dan de rest. Complimenten voor de hele serie, want het is best lastig om dit soort foto's te maken. Ik kan het weten want ik heb het geprobeerd in Bretagne en ben hopeloos gezakt voor dat examen. Ik heb de foto's maar niet eens laten zien op mijn blog.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Corrie,

    Een prachtig gebied daar de Dolomieten, ik was er ook eens maar ben toen niet verder gekomen dan wat vakantiekiekjes. Jij laat hier zien dat het landschappelijk zeer de moeite waard is om daar eens goed werk van te maken. Ik weet niet of jij met (verloop)filters werkt, maar als dat niet het geval is dan heb je het voor elkaar gekregen om die luchten heel goed in balans te brengen met de voorgronden. Het is een prachtig geheel en als ik er een paar moest uitzoeken om af te laten drukken dan zou mijn keuze vallen op de nrs. 8, 15 en 22.

    Groetjes,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ha Ad,
      dank voor deze fijne reactie.
      Verloopfilters zijn niet zo handig met die verticale pieken. Deze reis heb ik vrijwel alle foto's gemaakt met bracketing: steeds 3 foto's met verschillende belichting. Enkele beelden heb ik daarna ook door Lightroom laten samenvoegen (vond ik niet altijd top). Maar het was ook fijn om thuis keuze te hebben welke foto te gaan bewerken; in dit geval toch meestal de lichtste en die had ik anders waarschijnlijk niet zo gemaakt.

      Hartelijke groet, Corrie

      Verwijderen
  9. Wat een vakantie. Wat zal je genoten hebben. Je hebt je wel heerlijk uitgeleefd op fotograferen van de natuur. foto 8, 9, 23, 24 en 25 springen er voor mij uit, maar dat is persoonlijke smaak. Alle foto's hebben hun charme en de wapperende vlag is leuk!
    Op naar het vervolg....Ik had al even gekeken en het blijft maar mooi!
    Groetjes, Maria

    BeantwoordenVerwijderen

Dank voor je bezoek en leuk dat je de moeite neemt om te reageren.