Kijken en nog eens kijken - dat doe je als je met een camera op stap bent.
Ik verwonder me steeds meer over wat er in de natuur te zien is en probeer dat zo mooi mogelijk vast te leggen.
Leuk dat je mee wil kijken op dit fotoblog - ik hoop dat je er plezier aan beleeft.

Klik op een afbeelding om de foto's in de lightbox te zien - groter en beter van kwaliteit.

zaterdag 2 mei 2020

Amelisweerd






Verslag van een zomerse lentedag op het landgoed Amelisweerd,
donderdag 16 april 2020.





De dag begon al feestelijk op de parkeerplaats. Daar stonden de kersenbomen volop in bloei.
Het was niet eens zo heel vroeg - rond half tien - maar er stonden nauwelijks auto's geparkeerd.
Even was ik bang dat het landgoed toch afgesloten zou zijn.




Maar dat was gelukkig niet zo.
Alleen het Jaagpad was naar beide kanten gebarricadeerd met een hek.
Het landgoed zelf lag er uitnodigend bij. In de ochtend bleef het er ongelooflijk stil,
het was genieten om er lekker rond te dwalen. 
Later werd de temperatuur echt zomers en liepen, renden 
en fietsten er meer mensen. Maar er was genoeg plek om flink afstand te houden.  
Op de rivier werd 's middags zelfs gekanood. Het ultieme zomergevoel!




Ik heb heerlijk door het bos lopen zigzaggen,
zoveel verschillende gebiedjes, met ieder weer een eigen sfeer
en heel veel water - de rivier, sloten, vijvers.
Dwaal je met me mee?







Jonge witte gansjes.
Dit is een enorme crop, want zó dichtbij dorst ik niet te gaan;
de ouders waren heel alert.







Look-zonder-look




Een plant, die ik eigenlijk nog nooit (bewust) gezien had.
Hier groeiden er veel, langs de paden in hoog opgroeiende stengels
met bovenin een trosje kleine witte bloemen.





Misschien nog het leukst om zo'n bloemtros van bovenaf te fotograferen.




Vanaf een bruggetje




Niet vergeten ook omhoog te kijken.












Dan weer een bruggetje




De verrassing: hele stukken bosbodem bedekt met hyacinten.




Daar wilde ik natuurlijk wel even mee aan de slag.
Zij wilde dat ook:













Weer wat bomen tussendoor, want we zijn wel in het bos.







Dan kom ik langs een grasveld, naar beneden toe een vijver, met treurwilgen,
er hangt zo'n rustieke sfeer. In de verte zie ik fietsers langskomen,
daarachter zelfs mensen in een kano, maar hier hoor ik niets.
Stilte. 




Ik heb daar minsten een kwartier zitten genieten van de rust die het geheel uitstraalde.
En al die tijd stond de Canadese gans op dezelfde plek, op één poot.





Weer een andere waterplas.




Met een woerd die in het groene water mooi zwom te zijn.





Soms tovert de wind leuke vormen met de kleurtjes in het water.




Het daslook was ik al op verschillende plekken tegengekomen.
Maar ik had gezien dat het vlakbij de ingang ook volop groeide.
Dus had ik dat bewaard als toetje.



















Dit was zo'n dag met een gouden randje.
In voorgaande jaren was ik wel diverse keren in Amelisweerd geweest,
maar had er nog nooit zo uitgebreid rondgestruind als deze dag.
Het landgoed liet zich echt van zijn mooiste kant zien. En wat een diversiteit.



Tot slot: 
heel veel dank voor de zeer enthousiaste reacties op het voorgaande blog met het kleurenfeestje.
Ook nu natuurlijk weer dank voor het kijken, lezen en een eventuele reactie.




12 opmerkingen:

  1. Wat een leuke, heerlijke lenteblog. Dat frisse groen spat van het scherm, en de daslook kan ik bijna ruiken. Wat is het daar mooi in het voorjaar. Toch eens onthouden voor volgend jaar. Ik ben er wel eens geweest, maar ik vind het vaak erg druk.... Jouw foto's van de boshyacinten vind ik super, vooral die met het bijtje. Echt een aanrader, om eens in april te doen, want er is genoeg te zien en te fotograferen.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dag Corrie,
    Amelisweerd is een landgoed waar ik ontelbare keren geweest ben. Wandelend, hardlopend, maar nauwelijks om te fotograferen. Het is dan ook lang geleden dat ik in Utrecht woonde. Dat het er mooi en divers is laat je heel fraai zien, of het nu omhoog vooruit of omlaag kijkend is. Ik herinner mij ook de aronskelk die er in enorme hoeveelheden groeide, met in augustus de opvallende rode bessen op een steeltje. Je geeft hier een mooie impressie die herinneringen mee brengt.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Corrie,
    Wat een fijn blog, zo fris en zo vol lente.
    De jonge zwaantjes zijn schattig en de wilde hyacinten zijn prachtig.
    Maar ook de foto van de spiegeling is zo mooi en creatief.
    Heerlijk!!!

    Groetjes, Karina

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Perhaps one of the advantages of this time of confinement is that fewer people are out and about so we are able to enjoy these places in an uncrowded manner. A wonderful series of images throughout, Corrie, and I am very happy that you featured a CANADA Goose! Stay well. Stay safe.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. HoiCorrie,
    Ik heb heerlijk met je mee gedwaald en ook af en toe omhoog gekeken, en de doorkijkjes over het water gezien...genoten van de stilte en de Canadees op een poot, de woerd op de plas ( zie zwom echt mooi te wezen ;-) , de jongen gansjes de schitterend frisse blaadjes aan de bomen en de hyacinten op jouw manier zo fraai naar voren gehaald. Ook het daslook, wat is dat mooi!
    Belangrijk om zo te kunnen genieten, vitamine voor de ziel. Kunnen we goed gebruiken nu ;-)
    Groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Corrie,
    Amelisweerd ken ik alleen van naam. Wat een prachtig gebied is dat, zeg. Ik dacht altijd dat het niet groot was, maar kennelijk groot genoeg om je er een dagje te vermaken. En dat willen ze (deels) opofferen voor de heilige koe? Ik mag toch hopen dat corona voldoende roet in het eten gooit om dat te verhinderen.
    EEn zonnige dag is meestal niet geschikt om mooie foto's te maken, maar ik moet zeggen dat je er in deze serie niet veel van merkt. Vooral de boshyacinten zijn prachtig en lekker zacht en sfeervol vastgelegd. Look zonder look staat bij mij ook in de belangstelling omdat het een waardplant van het oranjetipje is, maar hoe je dat het best kan fotograferen is ook mij nog niet helemaal duidelijk. Ik blijf het af en toe wel proberen, maar mét een vlinder erop is dat makkelijker.
    Je abstracte waterfoto is een topper. Daar heb jij toch wel oog voor.
    Groet, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een mooi afwisselend blog heb je Corrie.
    Prachtige al die groentinten in de foto's.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  8. De frisse lentekleuren spatten van de foto's af, hier word ik echt blij van.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Corrie,

    Wat een prachtig licht in die eerste foto en de beukenblaadjes doen het ook erg goed. Look zonder look is een heel mooi plantje en naast de pinksterbloem ook een waardplant van het oranjetipje. Hij lijkt ook best wel op judaspenning. Wat een prachtige platen die naar boven gefotografeerde bomen, vooral van nr. 13 vind ik de compositie perfect in balans. Voor boshyacinten hoef je dus blijkbaar niet naar het Hallerbos, heel fraai die zachte weergave. Het valt wellicht niet bij iedereen in de smaak die abstractie van foto 27, maar ik houd er wel van, probeer het af en toe ook wel, maar is best moeilijk, je moet het maar zien. Amelisweerd, toch eeuwig zonde als ik dit zo zie dat ze het willen slachtofferen aan het autoverkeer.

    Groetjes,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hai Corrie,

    Wat een prachtige serie met een aantal hele fraaie landschapsfoto's. Hoewel de foto's op een redelijk laat tijdstip zijn gemaakt, heb je het felle licht mooi onder controle weten te houden in een groot deel van je foto's. De eerste foto van de canadese gans onder de wilg is prachtig. Mooi plaatje ook van de jonge gansjes.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi Corrie,

    Het is aan de foto's te zien dat je er heerlijk hebt gedwaald en genoten. Ik geniet vooral van de foto's waar water een rol speelt en waar we naar boven kijken. Maar ook die schattige donsballetjes zijn mooi en je serie van de hyacintjes. De mooiste foto vind ik de liggende foto met de grote Canadese gans in het water, de rust straalt er vanaf.

    Groetjes,
    Marianne

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoi Corrie,
    wat een ontzettend mooi blog is dit zeg. Heerlijk om dit frisse groen te zien maar ook de kleine bloemen, de insecten en de doorkijkjes tussen de bomen. Foto 18 met die bij in de boshyacint is werkelijk schitterend!!! Ik kan me voorstellen dat je met dit bloemetje aan de slag wou.
    Ook foto 23 met die gans onder de boom is geweldig mooi! Dit is de natuur pur sang.
    Hartelijke groet, Helma

    BeantwoordenVerwijderen

Dank voor je bezoek en leuk dat je de moeite neemt om te reageren.