Kijken en nog eens kijken - dat doe je als je met een camera op stap bent.
Ik verwonder me steeds meer over wat er in de natuur te zien is en probeer dat zo mooi mogelijk vast te leggen.
Leuk dat je mee wil kijken op dit fotoblog - ik hoop dat je er plezier aan beleeft.

Klik op een afbeelding om de foto's in de lightbox te zien - groter en beter van kwaliteit.

maandag 17 juli 2023

Van de lente naar de zomer

 

 
 
Hoogste tijd voor weer eens wat flora op dit blog. 
En deze keer foto's die ik ook gewoon dit jaar gemaakt heb.
Eind mei een dagje struinen in 's Graveland.
 
 
 
 
 

 
 
Ik werd helemaal blij van deze enorm grote rododendrons
met prachtige bloemen; wit met een beetje paars binnenin.




 

 
 

 
 
En zag ook nog een veldje met bloeiende pinksterbloemen.
Zo leuk om zo'n heel veld vol te zien, maar foto's worden al gauw een beetje chaotisch.
Thuis maar wat mee gestoeid dus.
 
 

 
 



Langs de waterkant ook een beetje creatief gespeeld. 




 
Deze stonden al heel lang op mijn wensenlijstje, 
en nu kwam ik ze zomaar onverwacht tegen: lelietjes van dalen.
 
 

 

Niet echt makkelijk om leuke foto's van deze piepkleine bloemetjes te maken.
Zeker niet hier in de zompige grond vlak langs het water. 
Maar wel gaaf dat ik ze nu ook eens voor de camera heb gehad.

 

 
 

 
 
In het water bloeide deze vrolijke gele lis,
het zonlicht viel even precies op haar mooie gele blaadjes.
Zo moest ze echt even op de foto.
 
 

 
 
In juni gingen we een weekje naar Groningen en Drenthe.
En de camera's mee uiteraard. 




Waterviolier - met een beetje tegenlicht geeft dat een heel bijzondere sfeer. 
Maar eerlijk gezegd had ik dat in Nederland nog niet eerder gezien.
Maar nu dus wel; in de slotgracht van Bourtange.
 
 

 

Bij de heemtuin in Muntendam hele velden met rietorchissen.




 
Nooit eerder zó veel bij elkaar gezien.
 
 

 
 

 
 

 
 
En daar in de buurt was het erg vochtig,
ook een goede biotoop voor zonnedauw. Dat groeide daar dus ook,
er waren heel veel plantjes te vinden, maar allemaal wel nóg kleiner 
dan ik eerder wel gezien had.
 
 

 
 
En eentje bewerkt in high-key voor een totaal andere sfeer:
 
 

 

 Om nog even in het rood te blijven - klaprozen:





En van onderaf; met een fel zonnetje er doorheen:
 
 

 
 
Tot slot nog wat waterhyacint:
 
 

 
 

 
 
We zijjn in Drenthe ook veel met de camera op pad geweest, 
dus er ligt weer veel materiaal voor blogs.
Ik ben echt van plan om weer vaker een blog te posten.
 
En hartelijk dank voor alle leuke en enthousiaste reacties op 
de berichten over Toscane.  

Tot blogs.


9 opmerkingen:

  1. Dag Corrie,
    Het lukt je telkens weer om bijzondere creaties van de plantenwereld te maken. Het maakt niets uit of het om een bijzondere soort gaat of om bijvoorbeeld om een bomenrij. Heel knap werk dat ik je niet na doe.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Corrie,

    Een mooi botanisch blog. Wij gaan ook regelmatig naar Drenthe/Groningen op vakantie maar meestal richten we ons dan op de vogels, maar dit is zeer zeker ook de moeite waard om daar eens nader naar te gaan kijken. Mooi die dromerige sfeer in de tweede foto en dat creatieve zoals in foto 9 kan ik ook erg waarderen, ik doe dat eigenlijk te weinig, terwijl ik destijds speciaal een Helios lens voor heb aangeschaft. Heel mooi je zonnedauw vooral de high-key en prachtig zoals het licht op foto 23 door de klaproos valt.

    Groetjes,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ha Corrie,
    Fijn dat je voornemens bent meer te bloggen !! Want, zulke platen wil ik wel vaker zien hoor ;-) Prachtig. Ik viel gelijk voor je mooie bomenlaantje maar ook voor je bewegende groen aan de waterkant. twee totaal verschillende foto's van het zonnedauw en allebei zo aantrekkelijk. De piepkleine bloem van het Lelietjes-van-Dalen die tussen het blad uitsteekt, maar ook de klaproos eerst knus tegen te uitgebloeide zaaddoos en daarna wow van onderen met de zon, Mooi rood en fraaie draaibeweging! De Rietorchis en een veld vol, schitterend maar de waterhyacint doet er aan schoonheid niet voor onder. Ik heb van je foto's genoten!
    Groetjes, Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hai Corrie,

    In 's Graveland heb je inderdaad prachtige plekken om te fotograferen. Ik heb daar jaren op de camping gestaan en de mogelijkheden zijn eindeloos. Geen oranjetipjes op de pinksterbloemen? Volgens mij komt die vlinder daar toch best wel veel voor. Mooi dat je nog ff snel zo'n soort van je lijstje hebt weten te scoren. Dat is altijd leuk. Die laatste foto van de zonnedauw is een hele fraaie. Mooi zacht ondanks de felle zon.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat heb je de bloemen mooi gefotografeerd Corrie.
    Mooi sfeertje zit er bij sommige foto's ook in.
    Mooie zachte kleuren.
    Foto nr. 2 is favoriet bij mij, mooie groentinten en een prachtig sfeertje.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Corrie,
    een prachtig blog vol schitterende natuur! Vooral je tweede foto maakt diepe indruk op mij want die rij bomen in combinatie met het prachtige licht is zo ontzettend sfeervol!!! Dat vind ik echt een topper. Natuurlijk zijn ook je andere foto's heel gaaf en zeker die van de zonnedauw en de klaprozen en andere bloemen. Een compliment.
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  7. prachtige kleurrijke serie. Vooral de close ups van de bloemen en de zonnedauw vind ik prachtig.

    BeantwoordenVerwijderen

Dank voor je bezoek en leuk dat je de moeite neemt om te reageren.