Kijken en nog eens kijken - dat doe je als je met een camera op stap bent.
Ik verwonder me steeds meer over wat er in de natuur te zien is en probeer dat zo mooi mogelijk vast te leggen.
Leuk dat je mee wil kijken op dit fotoblog - ik hoop dat je er plezier aan beleeft.

Klik op een afbeelding om de foto's in de lightbox te zien - groter en beter van kwaliteit.

zondag 21 mei 2023

Toscane

 

 
 
Wat heb ik vaak gedroomd van die glooiende groene vlaktes, 
met bovenop de heuvels een oeroud stadje, of een prachtige villa.
En daar stond ik dan; de eerste week van mei. In Toscane.
 
 

 

Het uitzicht rondom onze verblijfplaats die week:
 
 

 
 
En niet alleen groene glooiende hellingen, maar ook vrolijk geel!
Koolzaad.
 
 

 
 

 
 

 
 
We moesten er even op wachten, 
maar in de tweede helft van de week was het daar toch: dat magische licht.




 
En ook even een gekleurde lucht bij zonsopkomst.
 
 

 
 
De streek heeft ook een eeuwenoude historie.
De openingsfoto van dit blog is het zicht op de stad Pienza. 
Nou ja, stad, volgens Wikipedia had het in 2018 iets meer dan 2.000 inwoners. 
Maar het was wel de geboortestad van een paus: 
Paus Pius II (1458-1464).
Toen hij paus werd, besloot hij zijn geboortedorp compleet te verbouwen.
Sinds 1996 staat het op de werelderfgoedlijst van UNESCO.
 
In het Palazzo Piccolomini (naast de kathedraal) zag ik deze tekening hangen;
dat geeft een goed beeld van het oude centrum.




 
Wij zouden denken dat het centrale plein in het midden van de stad zou liggen,
maar hier loopt achter de kathedraal alleen nog een weg met muur;
van daaraf heb je een schitterend uitzicht over de omgeving. 




 
 Het uitzicht daarvandaan:




 

 
 

 
 
Deze duif zat wat lager op de muur ook van het uitzicht te genieten.


 
 
 
Het was 1 mei, een feestdag in Italië, dus op het plein
en in de grotere straten was het gezellig druk.
 
 

 
Maar schiet je een zijstraatje in, dan is het daar héél stil.
 
 

 
 
En echt overal staan en hangen bloemen.
 
 

 

We liepen daar zo door de kleine straatjes te dwalen, toen we ineens 
muziek hoorden. Opera; eerst dacht ik dat iemand zijn geluidsinstallatie 
wel errug hard had staan. Het werd steeds luider.
 
 
 
 
 
Toen we op het plein terug waren, stond daar onder de bogen van het 
Palazzo Communale, iemand prachtig te zingen. Die overkapping
zorgt waarschijnlijk voor de prima akoestiek.
Eerst daar staan luisteren en later op een terrasje vlakbij 
ook nog volop van de opera kunnen genieten.





Tot slot nog een paar landschapsbeelden.
 
 

 
 

 
 
We waren daar weer met een reis van de fotoreisshop,
ditmaal begeleid door Heleen Klop. Het was een totaal andere reis
dan die naar de Dolomieten vorig jaar, maar ook dit was prima geregeld
én weer met een leuke groep medereizigers.
Er volgen nog wel een paar blogjes.
 
 
 
 

 

8 opmerkingen:

  1. Wat leuk Corrie dat je daar kon zijn. En je hebt weer heerlijke foto's gemaakt, typisch Toscane, één en al genieten denk ik zo.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Super mooie foto's heb je gemaakt van Toscane, Corrie.
    Wat geweldig zo'n gratis concert van een opera zanger.
    Toscane wil ik ook nog heel graag een keertje bezoeken.
    Staat nog op de 'to do list' (maar daar staat nog zoveel op :-) ).
    Ik heb genoten van je foto's en je verhaal erbij.

    Groetjes,
    Annette

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hai Corrie,

    Wat een geweldige reportage van deze prachtige streek. De foto met de zonsopkomst is super, maar je andere landschapsfoto's zijn ook niet te versmaden hoor. Prachtig werk en leuk om de stukjes erbij te lezen. Dat is ook nog eens erg informatief. Mooi portret ook van de zanger. Aan alle foto's kan ik zien dat je erg genoten hebt van je trip. Mooi hoor.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Corrie,

    Dit is Italië ten voeten uit, ik word direct weer verliefd op het land als ik deze foto's zie. Wij waren weliswaar nooit in Toscane, maar hebben vele jaren rond het Gardameer gestruind en heel veel van leuke kleine dorpjes daar bezocht. Het beeld van straatjes met balkonnetjes en geveltjes vol met bloemen blijft me altijd bij. En die cipressen, hoe Italiaans wil je het hebben. Ook de muziekuitvoeringen op straat met vaak met goede klassieke zangers en zangeressen, fantastisch, een sfeertje om van te smullen. Via jouw blog heb ik onze verblijven in Italië opnieuw beleefd.

    Groetjes,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dag Corrie,
    Je hebt een mooi beeldverslag gemaakt van het schitterende landschap en de binnenstad. De typisch Italiaanse sfeer druipt eraf. Het valt mij op hoe kleurrijk het landschap is. Hier gelukkig zo te zien geen last van onaangename weersomstandigheden en klimaatveranderingen.
    Fraaie Toscane promotie.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hallo Corrie,
    Wat geweldig dan een droom werkelijkheid wordt en je de oude stad boven een glooiend landschap voor je ziet! Het is een prachtig landschap met mooi licht. Dat heb je met je foto's goed overgebracht, schitterend. Foto 16 en 17 zijn prachtige sfeerplaten! De operazanger staat ook in prachtig "Rembrandt" licht en kleuren. Ik heb genoten van dit stukje van je reis en kan me al verheugen op het vervolg!
    Groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik was nog vergeten te vermelden dat ik het zo ontzettend leuk vond de foto van de tekening van het oude centrum te zien en daarna dat grijze torentje op je foto daaronder zag staan. Heel leuk!!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. heel mooi, die typisch Toscaanse landschapppen. Prachtige serie

    BeantwoordenVerwijderen

Dank voor je bezoek en leuk dat je de moeite neemt om te reageren.