Kijken en nog eens kijken - dat doe je als je met een camera op stap bent.
Ik verwonder me steeds meer over wat er in de natuur te zien is en probeer dat zo mooi mogelijk vast te leggen.
Leuk dat je mee wil kijken op dit fotoblog - ik hoop dat je er plezier aan beleeft.

Klik op een afbeelding om de foto's in de lightbox te zien - groter en beter van kwaliteit.

dinsdag 15 maart 2022

Voorjaar

 


Na de afgelopen prutjewinter is de zon wel heel fanatiek teruggekomen.
Die scheen direct enorm fel. De natuur reageert direct. 
Afgelopen vrijdag was ik in het Thijssepark in Amstelveen en keek mijn 
ogen uit wat daar allemaal al te zien was.
 
 

 
 
Natuurlijk frisgroene ontluikende blaadjes aan de bomen.
 
 

 


Maar ook al een tapijt van bloeiende bosanemonen.
 
 

 
 



Daar wilde ik natuurlijk met de macrolens in duiken:
 
'Light in de dark forest'
 
 

 


'Together'





Ik kwam daar ook een plant tegen die ik helemaal niet kende,
maar waar ik wel nieuwsgierig naar werd. 
Met groene bloemen?
 
 

 


De planten waren redelijk hoog, zo'n 60 cm, 
en hadden onderaan heel ander blad dan bovenin rondom de bloemen.
De volgende foto is niet zo mooi, maar geeft wel een indruk van de hele plant.
 
 

 
 
De bloemen 'kijken' naar beneden, dat deed me denken aan Helleboris,
en dat bleek het ook te zijn: Helleboris Foetidus,
in het Nederlands: Stinkend nieskruid.
Zo charmant altijd, die Nederlandse benamingen. 
Ik heb trouwens niets akeligs geroken en moest er ook niet van niezen.
 


 
 
Deze behoorlijk grote bij vond de helleboris ook niet smerig, 
 
 

 

integendeel, zij smulde ervan. 
 
 

 

 
Een ander prachtig plantje met zo'n platvloerse Nederlandse naam:
 
holwortel
 
 

 
 
Corydalis cava > dat klinkt beter.




 
Ook deze plantjes stonden er in groten getale
en het leuke was: ook in het wit, die had ik eerder nog niet gezien.
 
 

 
 
Van heel dichtbij
 
 

 

  
Leuk om ook eens van bovenaf te bekijken:
 
 

 

 
Geprobeerd om wat dromerige beelden te maken, door de beplanting heen. 
Daarvan is niet zoveel gelukt, maar deze twee vond ik wel wat.
 
 

 
 
 

 

 
Nog wat bosanemonen
 
 

 

 

 
 

 
 
Dan zijn we weer terug bij een takje met bloesem.
 
 

 
 
Een struik vol met deze kleine bloemetjes is prachtig om te zien,
maar een foto vol met deze bloemen werd een beetje vlak.
Deze laatste twee foto's heb ik wat 'alternatief' bewerkt,
zodat er iets meer diepte in komt. 
 
 

 

 
Vind het zo wel een vrolijk geheel. 
 
 

 

 
 De natuur laat zich weer van haar mooiste kant zien.





13 opmerkingen:

  1. Zo nou Corrie hier krijg je echt wel lentekriebels van, wat een heerlijke serie foto's. Knap, want zoals je zelf aangeeft was het zonlicht wel heel venijnig. Je twee dromerige beelden vind ik heel mooi gelukt hoor, vooral de eerste. Geniet lekker verder van de lente die er nog aan komt. Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wonderful images, Kees, crisp, clean, evocative and artistic. Your spring is ahead of ours, but it is coming here too. Already the temperature is above freezing each day and the snow is melting, filling the earth with life-giving moisture. The first blooms are not too far off now.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ohhhhhhhh, wat een heerlijke foto's Corrie.
    Ik voel gewoon de lente in je foto's verrukkelijk allemaal. Vooral het licht in het donkere bos en samen...het stinkend Nieskruid. Prachtige plant met die hangende kerkjes. De hommel erbij is geweldig! Prachtige bloesem en alles zo fijntjes gefotografeerd. Bij de laatste foto denk ik echt: ja, de lente is nu ontploft ;-) Schitterend.
    Het is weer topkwaliteit hoor.
    groetjes, Maria

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. En de automatische correctie maakte van de kelkjes heel eigenwijs kerkjes... sorry

      Verwijderen
  4. Hoi Corrie,

    Wat een fleurig voorjaarsblog, het lijkt of de natuur daar al een stuk verder is dan hier in de regio, ik zie wellicht onder invloed van de droogte hier nog vrijwel niets in bloei staan of uitlopen. Het is alsof de natuur een pas op de plaats maakt in afwachting van wat regen. Ik denk overigens dat dat ook met die schrale zandgrond hier te maken heeft. Mooie serie met een aantal aparte soorten. De Helleboris ken ik alleen als tuinplant en die witte plantjes lijken wel orchideeën, heel mooi waar je ze tussen de begroeiing door gefotografeerd hebt. De mooiste foto vind ik de laatste, wat mij betreft zou die als abstract schilderij zo aan de muur kunnen.

    Groetjes,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ha Ad, best vreemd dat hier al van alles bloeit en bij jullie nog nauwelijks. Dat kan best te maken hebben met de grondsoort, zoals je beschrijft; dat op de zandgrond het water sneller wegsijpelt. Hier heeft het de laatste weken ook weinig geregend, maar voor die tijd was alles wel héél zompig, dus nat genoeg. Maar er zal in jouw omgeving ook wel snel van alles in bloei komen.
      Dank voor je fijne complimenten.

      Hartelijke groet, Corrie

      Verwijderen
  5. Dag Corrie,
    Tekenen van de lente zie je nu overal om je heen. Zo gericht ernaar kijken als jij hebt gedaan doe ik meestal niet. De macro's die je gemaakt hebt vind ik weer heel fraai, zoals vanouds bij jou. Naamgeving, of het nu over planten of over bijv. libellen gaat, is soms echt bizar. Je vraagt je af wat de gedachte achter zo'n naam is. Voor jou breekt er op flora gebied een boeiende tijd aan. We zullen er ongetwijfeld va mee kunnen genieten.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Je maakt me echt heel blij met deze foto's

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hai Corrie,

    De lente spat er echt vanaf. Zo jammer dat je het alleen kunt zien op de foto's en niet kunt ruiken. Mooie afwisseling ook tussen schilderachtig en wat meer overzichtelijk. Die combinatie maakt het fijn om alle foto's goed te bekijken. Knap fotowerk en ook zo'n fijne reportage op deze manier.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat gaat het ineens snel met de natuur. Alles komt tegelijk lijkt wel. Het frisse groen, de bloesem, de stinzenplanten, jonge dieren. Lente is mijn favoriete seizoen, maar eigenlijk is het allemaal teveel..... ik zou gewoon vanaf half maart tot eind mei vrij moeten zijn.... Mooi hoe je de stinzenplanten hebt vastgelegd, elke keer toch weer een uitdaging.
    groetjes ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Prachtig lente blog Corrie.
    Zo mooi om te zien hoe je het hebt gefotografeerd.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Corrie,
    je foto's zijn werkelijk een lust voor het oog!
    Wat een schitterende platen komen er hier voorbij zeg. Als ik nu naar buiten kijk dan zit ik echt midden in de herfst 🌧🌨🌧 en dat gaat ook nog lang duren ook!
    Gelukkig hadden we een paar hele mooi dagen in maart en daarbij nu jou prachtige foto's.
    Echt genieten.

    Hartelijke groet, Helma

    BeantwoordenVerwijderen

Dank voor je bezoek en leuk dat je de moeite neemt om te reageren.