Kijken en nog eens kijken - dat doe je als je met een camera op stap bent.
Ik verwonder me steeds meer over wat er in de natuur te zien is en probeer dat zo mooi mogelijk vast te leggen.
Leuk dat je mee wil kijken op dit fotoblog - ik hoop dat je er plezier aan beleeft.

Klik op een afbeelding om de foto's in de lightbox te zien - groter en beter van kwaliteit.

vrijdag 9 april 2021

Vroege voorjaarsbloeiers

 
 

 
 
Sinds de voorgaande blogs met zomaar winterse omstandigheden is het 
hier een poos stil gebleven. Maar...
de lente is natuurlijk allang begonnen en liet zich soms van zijn mooiste kant zien.
 Begin maart was het al even volop voorjaar en terwijl ik nog onderweg was 
van de parkeerplaats naar Amelisweerd, kwamen deze nijlganzen aanvliegen. 
Ze waren zelfs zo relaxed dat ze rustig wilden wachten tot ik mijn 
camera uit de tas had gehaald. 
 
Ja, dan mag die foto ook op het blog.




 
Maar de titel van dit bericht is "voorjaarsbloeiers",
en ik heb natuurlijk ook vooral "tussen de bloemetjes gelegen". 
Als eerste waren daar natuurlijk de sneeuwklokjes; bij Amelisweerd
weer in grote getale aanwezig. 
 
 

 
 
Het is me niet gelukt om een groepje bij elkaar leuk op de foto te krijgen.
Maar één klokje is ook mooi.
 
 

 

In de volgende vind ik het spinnetje wel erg leuk,
omdat je de draad niet ziet, lijkt het wel of hij in de lucht loopt.
 
 

 
 
Het volgende klokje stond naast een kuiltje in de grond,
 mijn camera daar op zijn rug neergelegd; het schermpje was moeilijk te zien
en het knopje nog lastiger te vinden, maar uiteindelijk hád ik
de onderkant in beeld. 
 
 

 
 
Hierbij dan ook maar direct de zomerklokjes, die ik een paar weken
later al tegenkwam. De lente was nauwelijks echt begonnen. 
Maar omdat hier steeds twee klokjes aan het eind van een stengel hangen, 
zijn het toch echt zomerklokjes. 
 
 
 
Tijd voor wat kleur. De krokussen; eerst in uitbundig geel.





Paars is ook mooi.
 
 

 
 
Deze was nogal verkreukeld. Geeft weer eens een ander beeld.
 
 

 
 
Heel dichtbij:
 
 
 
 

En een pastelletje:





Dan loopt het zomaar tegen eind maart voordat ik weer 
op zoek ga. In de heemtuin in Nieuwkoop bloeien dan veel
vingerhelmbloemen.
 
 

 


Exact hetzelfde plantje, maar dan van bovenaf:
 
 

 
Ook de holwortel is aanwezig.
De twee plantjes lijken heel erg op elkaar, maar het verschil
is te zien aan de blaadjes onder de bloemen:
die lijken op handjes met vingers bij de vingerhelmbloem;
bij de holwortel zijn dat ronde blaadjes met strakke randen.
 
 

 
 
Deed ik héél erg mijn best om van onderaf te fotogaferen,
zodat ik een beetje lucht in de achtergrond zou krijgen;
vind ik achteraf de groene achtergrond toch fijner.
 
 

 
 
Een slanke sleutelbloem
 
 

 


Vingerhelmbloem door de gele waas van een sleutelbloem
 
 

 


Daar kwam ik ook al enkele bosanemonen tegen.
 
 

 
 



Tot slot nog een holwortel
 
 

 


en een vingerhelmbloem
 
 

 


Het duurde wel een poos voordat de lente haar entree maakte op dit blog;
de lente zelf is dit jaar ook behoorlijk wispelturig. 
Maar voor de ijskoude Paasdagen hadden we toch weer een toefje lente,
waar ik volop van heb kunnen profiteren.
Dus er staan nogal wat beelden in de wacht.
 
 
 

10 opmerkingen:

  1. Hoi Corrie,
    Ik heb mijn ochtendwandeling weer gehad, ben lekker met je mee gelopen, onderweg (zonder op de grond te liggen) mooie dingen gezien.
    Mooie foto's weer, ik geniet er iedere keer weer van.
    groetjes,
    Ellie

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Spring is such an uplifting time of year with the renewal of life all around us, and we are re-energized after the winter. Your captivating gallery of pictures celebrates the season very well, Corrie.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hi Corrie,

    Dit is nu precies wat we nodig hebben.
    Een blog vol vrolijkheid, lieve zachte kleurtjes, mooie bloempjes.
    Gewoon een moment om te genieten.
    Dankjewel dus.

    Groetjes, Karina

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Prachtige voorjaarsblog. Wat een gave foto van het sneeuwklokje van onderen, heel origineel en mooi resultaat. verder ga ik voor de zachtere foto's, hoewel ik de gele krocussen foto heel geslaagd vind. Maart en april is echt de tijd voor dit soort fotografie, ik geniet er zelf ook altijd van. Groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Corrie,
    Wat verlangen we allemaal naar de lente! Van jouw blog word ik wel blij hoor. Prachtige foto's van jouw impressie van de natuur. de knalkleuren bij de krokussen en het zachte pastel van de andere bloeiers. vooral de vingerhelmbloem en de bosanemoon en holwortel, die vind ik zo mooi! De sneeuwklokjes heb je ook heel fijntjes gefotografeerd en leuk met dat spinnetje erbij ;-)
    groetjes,
    Maria
    p.s. als ik wat meer tijd heb zal ik je oudere blogs bekijken, want die zou ik niet willen missen!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Corrie,

    Mooie lente-impressie met al die bloemen. Als je het weer van de laatste dagen dan weer ziet krijg je toch meer een herfstgevoel. Mooi die bloemen close-ups met bij nr. 7 en 8 een fijn bokeh in de achtergrond. Je bosanemoon op nr. 19 vind ik al een hele fraaie, maar de mooiste vind ik absoluut nr. 20 met die hele geringe scherptediepte en zachte structuren.

    Groetjes,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hi Corrie, Gorgeous macros of the spring !!! Love them all,
    Best regards Lasse

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dag Corrie,
    Nu het voorjaar steeds beter zichtbaar is geworden breekt voor jou natuurlijk een gouden tijd aan. Je hebt de smaak al goed te pakken. De plaat met spinnetje maar vooral het sneeuwklokje van onderuit gefotografeerd vallen direct op, heel fraai. De platen met de zachte tinten vind ik over het algemeen het mooist. Heel fraai vind ik nr 11, 20 en 21. Het belooft wat voor de komende tijd nu het toch warmer gaat worden.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Dat ziet er heerlijk vrolijk uit Corrie! Ik houd wel van die pastelletjes, heel fijn. Wat mooi dat spinnetje. Je bent echt helemaal thuis in De Haeck hè? Fijn dat je daar ook steeds weer nieuwe mooie foto's kunt maken. Enne, volgens mij komt aan het einde van de week er nu echt warmer (minder koud) weer aan. Dus leef je uit!

    Groetjes,
    Marianne

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Corrie,
    van dit soort foto's word je toch gewoon blij :-))))))
    Prachtige voorjaarsbloeiers en schitterende kleuren.
    Foto 6 vind ik ook echt heel mooi met dat "inlicht gevangen" hart van de sneeuwklok.
    Maar er staan sowieso prachtige foto in en ik ben dus echt weer blij gestemd :-)

    Hartelijke groet, Helma

    BeantwoordenVerwijderen

Dank voor je bezoek en leuk dat je de moeite neemt om te reageren.