Kijken en nog eens kijken - dat doe je als je met een camera op stap bent.
Ik verwonder me steeds meer over wat er in de natuur te zien is en probeer dat zo mooi mogelijk vast te leggen.
Leuk dat je mee wil kijken op dit fotoblog - ik hoop dat je er plezier aan beleeft.

Klik op een afbeelding om de foto's in de lightbox te zien - groter en beter van kwaliteit.

zondag 7 maart 2021

Elfenbankjes in de sneeuw

 
 

 
Een oude berkenstronk van zo'n anderhalve meter hoog,
rondom bezaaid met mooie elfenbankjes. Al ettelijke keren was ik hier langs gelopen 
en had ook vaker al foto's gemaakt. 
Tegen beter weten in, want hij stond meestal nogal donker als ik er langs kwam 
(aan het eind van de éénrichtingroute) en dus vielen die beelden thuis toch weer tegen.
Saai licht, te vlak, de kleuren komen niet mooi uit. 
 
 

 
 
Maar nu.... 
met al die lichtgevende sneeuw rondom en op de stam zelf,
plus een fijn laagstaand zonnetje dat tussen de bomen heen piepte.
Zo komen de elfenbankjes heel mooi uit.
 
 

 
 
Ik heb daar eindeloos omheen gedraaid, wist nauwelijks van ophouden.  
Verder zet ik daar geen tekst meer bij. Soms is het elfenbankje het onderwerp,
 soms heeft de ijzige sneeuw eigenlijk de hoofdrol.
 
 

 

 

 
 

 
 

 
 

 
 

 

 

 
 
 

 
 
 

 
 
 
 

 
 
Dit was in Lusthof De Haeck, vlakbij de Neiwukoopse Plassen.
Op de vaart  langs de Hollandse Kade werd die zaterdag volop geschaatst.
 
 

 

 
 Dit vind ik altijd een fascinerend gezicht:
boven de dijk uit lijkt het wel of de schaatsers vanzelf vooruit gaan,
zonder verder te bewegen.




 
Nog meer riet met ijs en sneeuw.
 
 

 

 
In dat deel vond ik ook dit  fijn gekleurde stilleven.
 
 

 
 
En nog wat snow-scapes, die ik eerder die week maakte. 
 
 

 

 
 

 
 
 

 
 
 

 
 
Ter aflsuiting weer terug naar De Haeck,
de omgevallen boom, nog vol sneeuw én badend in de late zonnestralen. 
 
 

 
 
 

 
 
 

 
 
 
Jullie begrijpen dat ik volop heb genoten van dat weekje,
inmiddels zeer bijzondere, winterse omstandigheden. In ieder geval 
in dit deel van Nederland is het uniek dat sneeuw een hele week blijft liggen. 
En dat de wind zich redelijk stil hield. En dat het zonnetje vaak wél aanwezig was.
Kortom, het leek wel vakantie.
 
 
En dan hebben we inmiddels alweer een paar mooie lentedagen gehad...
 
 
 
 
 

12 opmerkingen:

  1. Heerlijke winterbeelden, het had van mij nog ietsje langer mogen duren. Maar gelukkig hebben we de foto's nog. De Elfenbankjes zijn zo wel echt heel fraai, met dank aan sneeuw en mooi licht.
    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  2. If one thing is as certain as the sun rising and setting, Corrie, it is that you will take simple images of nature and transform them into artistic tableaux. I never cease to be impressed by your keen eye and superb photographic skills. Dank je wel!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hi Corrie, They really do, look nice in that light and in the snow.
    Great photos of the winter !

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Echt kijken in verwondering, Corrie!! ZO mooi die elvenbankjes in de sneeuw. Ook de liggende boomstammetjes en takken in de sneeuw, top! Het riet in het ijs ook al een juweeltje. Ik heb er weer van zitten mee genieten!
    Groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hai Corrie,

    Zo zie je maar weer. Er komt altijd wel een moment dat je iets kunt fotograferen. En het heeft je met deze omstandigheden ook nog prachtige foto's opgeleverd. Heel fraai werk met de elfenbankjes.
    Heerlijke sneeuwbeelden ook. Mooi met die vormen en goed gebruik gemaakt van de bomen en stammen. Top.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat mooi de elfenbankjes in de sneeuw Corrie.
    Zo zie je het niet vaak.
    Maar ook de andere foto's zijn prachtig om te zien.
    .Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hi Corrie,

    Heerlijk die elfenbankjes in de sneeuw.
    In gedachten zie je de elfjes bibberen van de kou😍
    En je foto's van de schaatsers achter de dijk, inderdaad een heel bijzonder gezicht, alsof ze voortgetrokken worden zonder er een inspanning er voor te moeten leveren.

    Eigenlijk is heel je serie een hele bijzondere, want zo vaak zien we dit niet.
    Op deze manier kunnen we nog even na genieten van dit bijzonder moment.

    Fijn weekend al vast en groetjes,
    Karina

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dag Corrie,
    Door deze beelden zal je de winterweek niet snel vergeten. De sneeuw geeft de elfenbankjes absoluut een meerwaarde. Zwammen en sneeuw is toch al een bijzondere combinatie. De kleurencombinaties vind ik zo heel geslaagd. We moeten deze winterse beelden maar koesteren want wie weet hoe lang het weer duurt voordat we dit in Nederland weer kunnen zien.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Corrie,

    Heel mooi hoe je je fotografisch hebt uitgeleefd op dat elfenbankje en ik ken precies het dilemma waar je dan wellicht mee komt zitten bij het samenstellen van een blog. Je maakt heel veel foto's waarvan er vele mooi en het waard zijn om in een blog op te nemen. Maar je hebt een mooie selectie gemaakt waarvan de nrs. 6 en 7 mij het meeste aanspreken. Inderdaad krijg je prachtig licht met die sneeuw vooral van onderaf, zo ben ik die dagen bezig geweest met het fotograferen van (vliegende) tuinvogels in de sneeuw, heel veel mislukkingen maar ook veel goede opnames waarmee ik alweer dagen bezig ben om die te bewerken. Wil daar binnenkort eindelijk eens een blogje van maken.

    Groetjes,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Nog even op groot scherm naar jouw prachtige serie gekeken. Dan zie je die glinsteringen van de sneeuw nog mooier. Prachtige winterserie, met de sneeuw, het schaatsplezier en het ijs. Het was een weekje genieten.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi Corrie,
    prachtige foto's laat je zien.
    Ik hou van deze witte wereld en de elfenbankjes komen er ook heel mooi in uit :-)))
    Maar ook die stillevens zijn supermooi om te zien.
    Het was een korte maar wel echt strenge en echte winter.

    Hartelijke groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoi Corrie,
    Zeer mooie opnames zo in de sneeuw.
    Die schimmels langs de bomen geven een bijzonder effect en zijn super mooi om te zien, zeker met dat sneeuw erop.
    Een mooie serie Corrie, al kijk ik toch ook wel weer naar het mooie weer uit...hihi...!!

    Groetjes, Marco

    BeantwoordenVerwijderen

Dank voor je bezoek en leuk dat je de moeite neemt om te reageren.