Kijken en nog eens kijken - dat doe je als je met een camera op stap bent.
Ik verwonder me steeds meer over wat er in de natuur te zien is en probeer dat zo mooi mogelijk vast te leggen.
Leuk dat je mee wil kijken op dit fotoblog - ik hoop dat je er plezier aan beleeft.

Klik op een afbeelding om de foto's in de lightbox te zien - groter en beter van kwaliteit.

vrijdag 26 februari 2021

Ice-scapes

 
 

 
Een tweede blog over dé winterweek van dit jaar.
Sneeuw en vorst zorgden natuurlijk ook voor ijs. En dat kan dan allerlei
verschillende vormen aannemen.
 
 

 

Deze beelden maakte ik wat later in de week, toen ik toch weer eens met de auto 
op pad wilde. De sneeuw aan de buitenkant liet zich makkelijk wegvegen. 
Maar aan de binnenkant van de voorruit had zich een heel dun laagje ijs 
fiks vastgevroren. Eerst de macrolens gepakt voor ik dit eraf krabde.
 
 

 

 
Maar ook op sloten en vijvers kan het ijs mooie of bizarre vormen laten zien.
 
 

 

 
IJs en nog een laagje sneeuw. 
 
 

 

 
Wilt u met of zonder bubbels?
 
 

 

 
Langs de rietstengels die boven het water uitstaken, 
hebben zich bergjes sneeuw opgehoopt.
 
 

 

 
Die langzamerhand in klonten glanzend ijs veranderen.
 
 

 
 
 


 
Extra mooi als het licht erover speelt.
 
 

 

 
Nog iets verder inzoomen:
 
 

 

 
Meer tegenlicht:
 
 

 

 
Deze opnamen maakte ik bij een vijver in een klein parkje.
Terwijl ik daar bezig was, werd ik omringd door vrolijke geluiden.
Een beeld van het sneeuwplezier achter mij:
 
 

 
 
Op de foto hierboven is ook te zien dat deze vijver niet helemaal dichtgevroren is.
Maar op de volgende foto's is de donkere glanslaag wel ijs.
 
 

 
 

 
 

 
 
Aan de andere kant van de vijver zag ik weer andere vormen.
Daar naartoe lopend, dacht ik dit ook te zien bewegen?
 
 

 

 
Er staan daar twee fikse treurwilgen, waarvan de ranke takken neerhangen
tot aan het water. Blijkbaar hebben zich daar omheen deze ijsvormen zich vastgezet.
En zijn daarna de takken wat omhoog gekomen, of is het ijs c.q. water gezakt?
 
 

 
 
Hoe dan ook, het was een bijzonder schouwspel.
Prachtige ijsplaten, die leken te zweven boven de waterlijn, en onder de juiste
hoek ook nog eens een spiegeling lieten zien. 
 
 

 

 

 
 
 Geprobeerd dit van verschillende kanten te bekijken,
maar het werd al wat later en donkerder.




 
De volgende morgen scheen de zon en ging ik terug in de hoop
op meer licht op de vijver. 
 
 

 

 
Dat was zeker zo, 
maar dan krijg je ook meer spiegelingen, die het beeld druk maken.
 
 

 

 
Deze laatste heb ik krap gekaderd om extra elementen buiten beeld te houden.
 
 

 

 
Ik vond dit heel bijzonder en intrigerend om te zien en ben benieuwd 
of jullie dit verschijnsel kennen.
 
 
 
 
 
 
 

10 opmerkingen:

  1. Hi Corrie,

    Wat gaaf zeg, hier laat je echt zien dat kunst, natuur en fotografie hand in hand gaan en een eenheid zijn.

    Fijn weekend en groetjes,
    Karina

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hey Corrie,
    Wat een prachtige beelden....en zo mooi divers.....zo leuk om als het ware met jou mee te wandelen.....
    Was weergenieten.
    Lieve groetjes,
    Ellie

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Very creative photographs, Corrie. Winter has provided great opportunities for the discerning eye of a skilled professional to tease out nature's beauty in ways not possible at other times of the year, and you have succeeded in grand fashion. Well done with every single image.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hello Corrie, awesome and very beautiful photos. You are very creative ! Love them all but the first five are my favorites !

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Corrie, wat een prachtige serie foto's! Ook mooie abstracte beelden zitten ertussen :-). Leuk om te lezen waar en wat je hebt gefotografeerd want het is soms niet te raden. Ik vind het 'zwevende' ijs ook fascinerend, ik ken het wel maar weet niet hoe het ontstaat. Ik ben benieuwd of we daar nog achter gaan komen.

    Groetjes,
    Marianne

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Corrie,

    Wat een heerlijke abstracte platen heb je van je autoruit geschoten. Het lijken wel van die gehaakte tafelkleedjes. Ik wist wel van dit fenomeen en dat je daar mooie foto's van kunt maken maar dit overtreft mijn verwachting. Nu heb ik spijt dat ik het ook niet geprobeerd heb. De eerste drie foto's zijn prachtig. Ook schitterend vind ik nr. 5, zo'n mooie vlakverdeling met het bruine accent op de juiste plek. Bij nr. 22 kreeg ik het gevoel van mikado, ik weet ook niet hoe het ijs los komt van het wateroppervlak, maar het optillen door de takken die door de wind misschien wat worden bewogen lijkt mij wel voor de hand liggend. Prachtige winterse serie, je hebt optimaal gebruik gemaakt van deze periode.

    Groetjes,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Prachtig zoals jij het in beeld weet te brengen Corrie.
    Mooie natuurlijke kunstwerken zitten erbij.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dag Corrie,
    Aan fotograferen van een bevroren autoruit heb ik nog nooit gedacht, aan fotograferen van bijzondere structuren van ijs in de natuur wel. Ik let er altijd op en probeer er mooie plaatjes van te maken. Ik kan mij dus goed voorstellen dat je erdoor gefascineerd bent en hebt geprobeerd aansprekende composities van te maken. Het is je gelukt, het is een hele knappe serie geworden waar ik met plezier naar gekeken heb.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Geweldige foto's Corrie, hier zou ik nou echt geen keuze uit kunnen maken. Knap werk. Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ja mooi hé.
    Je laat hier ook echt prachtige kristallen zien zeg en zelfs in het goud (foto 2 en 3)
    Wat een schitterende kristallen zeg en zo mooi scherp weergegeven. Ik genoot er ook al zo van en van mij mag dit nog wel een keer hoor hihi.... Echt genieten zowel in het echie als later met e foto's.

    Hartelijke groet, Helma

    BeantwoordenVerwijderen

Dank voor je bezoek en leuk dat je de moeite neemt om te reageren.