Kijken en nog eens kijken - dat doe je als je met een camera op stap bent.
Ik verwonder me steeds meer over wat er in de natuur te zien is en probeer dat zo mooi mogelijk vast te leggen.
Leuk dat je mee wil kijken op dit fotoblog - ik hoop dat je er plezier aan beleeft.

Klik op een afbeelding om de foto's in de lightbox te zien - groter en beter van kwaliteit.

dinsdag 18 augustus 2020

Bijzondere ontmoeting






Een mooie zomerdag in de AWD begon zo:



 

Een prachtige blauwe lucht met "lieve" wolken en windstil.
Ik was daar weer kort na zonsopkomst, in de hoop op stil hangende libellen en vlinders.



 

Maar hoe ik ook zocht, geen libel te vinden.
Wel vond ik - na anderhalf uur - één vlinder die wilde meewerken.
Een hooibeestje.


 


Verder bleef het heel stil. 
Behalve de wind, die zich liet voelen. Wel een heel fijne atmosfeer om 
in rond te dwalen, maar ik had natuurlijk gehoopt op dieren om te fotograferen. 
Nou ja, als het zo'n dag is, dan ga ik maar eens echt wandelen en kom zo
weer op plekken die voor mij nieuw zijn. 



 
 
En loop ook een stuk door het infiltratiegebied, waar ik nog nooit geweest was.
Leuk, al die belletjes waar het water ingelaten wordt.


 


De lucht blijft fantastisch, dus nog maar eens een landschap,
nu met golvend water,


 


Dan ben ik al bijna zes uur onderweg en heb het eigenlijk wel een beetje gehad.
Het was ondertussen ook behoorlijk warm geworden. Bij een kanaal loop ik te dubben
 of ik de snelste en makkelijkste weg naar de uitgang zal nemen, 
of toch nog even de andere kant op zal struinen. 
Dan zie ik dit:



 

Langzaam loop ik aan de andere kant naar beneden.


 


Als ik vrijwel tegenover ze ben, zak ik door mijn knieën.


 


Fantastisch, zo dichtbij en een laag standpunt.


 


Wat zijn die bastgeweien mooi nu; ze lijken wel bedekt met fluweel.


 



Nog een keer drie op een rij:






Dan lopen ze langzaam uit beeld.




Dat was mooi; ik sta op en wil op mijn camera de foto's even terug kijken;
als ik achter mij rennende herten hoor. Het zijn er vijf en 
ze schieten achter mij langs het bos in, waar ze al snel stil houden. 
Langzaam loop ik dichterbij en onderaan een zandheuvel maak ik mij weer klein.


 


Ook een leuk standpunt, zo van onderaf, en ik kan ze goed zien.
Zij mij ook, maar ze accepteren me blijkbaar.


 


Niet de mooiste foto, hij staat nogal in fel tegenlicht, dus foto sterk bewerkt,
maar het was de enige kans die ik van dit donkere hert kreeg.
Hij bleef eigenlijk graag buiten beeld.





Af en toe schuifelde ik voorzichtig een stukje dichterbij.
De herten gingen rustig hun gang; alleen deze oudere bok hield me
goed in de gaten.


 


Hij keek steeds weer even mijn kant op.


 


Maar hier leek hij me toch het voordeel van de twijfel te geven:


 


En toen...
kwam een jonge bok naar mij toe!
Hij liep heel rustig recht op me af en bleef op een meter of 5 ã 6
(afstand schatten vind ik heel moeilijk, maar behoorlijk dichtbij) 
naar me staan kijken. Wauw, oogcontact.
We hebben elkaar eerst even recht in de ogen gekeken,
een moment om nooit te vergeten,
daarna heb ik de foto gemaakt.





Vervolgens liep hij rustig naar de zijkant van de zandberg
om daar te gaan liggen.


 


Zijn vriendje kwam hem daar begroeten.


 


Dit vind ik ook heel leuk: die oren naar voren "Hoor ik iets?" 




  
Dank je wel, lief hertje, het was een fantastische natuurervaring.




En aan alle bezoekers van dit blog natuurlijk ook een dank je wel
voor het bekijken, lezen en eventuele reacties. 


13 opmerkingen:

  1. Hoi Corrie,
    Wat een ontzettende mooie foto's.
    Prachtig al die herten. Mooi ook om ze daar zo langs het water te zien.
    Het portret op foto 22 is ook super genomen. Maar ook dat natuurgebied op foto 7 met dat water en die fantastische lucht erboven. Mooi gedaan!!

    Groetjes, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Prachtige foto's van mijn zo geliefde waterleidingduinen. Het is altijd genieten daar. De foto's van de herten zijn super mooi, maar ook de landschappen met de mooie wolkenluchten zijn fraai. Jammer dat je niet meer vlinders en libellen bent tegen gekomen, maar dat heb ik soms ook hoor, de ene keer zijn er veel, ga je een paar dagen later terug, is er niks. Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Corrie,

    Mamamia wat een bofkont ben jij dat je deze ongelooflijk gave ontmoeting had.
    En dat je ook nog eens zo'n geweldige serie foto's kon schieten dat heeft niets te maken met een bofkont zijn, dat is gewoon jouw kunde.

    Dikke complimenten en groetjes,
    Karina

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Corrie,
    Heel herkenbaar zoals je dag begon. Ik kan de libellen ook nooit vinden, maar zodra het zonnetje erbij komt zie je ze ineens overal vliegen. Maar gelukkig heb je er die dag toch prima vermaakt met de damherten. Die zie altijd en overal. Je had er wel mooie wolkenluchten bij die dag, hetgeen je landschapjes iets extra's geven.
    Groet,Dick

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Corrie, wat heb je de dag mooi afgesloten met de Damherten die zo dichtbij kwamen. Mooi dat je de haartjes op de vacht zo op ziet staan en dan het portret van de jonge bok, heel mooi.
    Jammer dat je de libellen niet vond, zeker als je er zo vroeg je bed voor uit bent gegaan. Het water de en de wolken zijn daarentegen wel weer fijn.

    Groetjes,
    Marianne

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hallo Corrie,
    Als je vroeg op pad gaat heb je in ieder geval de stilte en als het meezit ook de soorten dieren waar je naar op zoek bent. Met vlinders en libellen is het inderdaad dan wisselend maar het overkomt mij zelden dat ik niet op iets interessants stuit. Damherten horen bij de AWD. Zij zijn inmiddels zo vertrouwd voor mij dat ik er alleen in bijzondere gevallen nog plaatjes van maak. Jij hebt je dag er mooi mee kunnen besluiten. Ze zijn nu vrijwel op hun mooist met de bronsttijd in aantocht. Zo'n een op een ontmoeting blijft steeds weer indruk maken. Het is interessant om jouw impressie van dit gebied te zien met voor mij zo veel vertrouwde beelden.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat leuk dat je in "mijn" AWD bent geweest en ja de damherten zijn geweldig. Ik kan er nog steeds zo van genieten. Ze zijn in juli op zijn mooist, de mannen met de prachtige bastgeweien en hun mooie stippelvacht.... En dan zo'n groep aan het water, ja dat is genieten. Voor mij nog steeds. De vlinders is heel apart, begin juli waren er heel veel vlinders in de duinen, maar mijn laatste bezoek, in augustus......amper een vlinder of libel te vinden. De herfst is ook een mooie tijd, als de damherten bronst begint, en er in het bos allerlei mooie paddenstoelen staan.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Corrie,
    Dit is echt wel een blogje kijken in verwondering ! Je vond dan wel niet waarvoor je vroeg op pad ging, maar de landschapsfoto's stralen toch een rust en rijkdom uit. Super luchten en water. de belletjes op het water is weer echt des Corrie's ;-) Al wandelend heb je genoten van dit alles en je hebt het heel verhalend verteld. De laatste ontmoeting aan het water is geweldig, onverwachte ontmoeting. Zo leuk dat je hier een serie kon maken van de damherten aan het water. Mooi laag standpunt. Mooi die rustige groep. Foto 22 wat een superportret! De laatste foto is erg heel leuk met die oren!
    Groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Corrie,

    Je hebt er wel veel geduld voor moeten hebben als je de herten pas na uren zag, maar dat is toch ruimschoots beloond als je zo'n mooie ontmoeting met een geweidrager hebt. Kan me voorstellen hoe imposant zo'n dier dan is als hij zo dicht bij je komt. Mooi dat je dat portret zo kon maken. Prachtig nu die bastgeweien, maar ook je andre foto's zijn prachtig zoals dat hooibeestje. Leuk om te zien hoe jij de AWD ervaren hebt, het begint zo langzaamaan een verzamelplek te worden voor bloggers, maar als ik de beelden daarvan voorbij zie komen is dat ook heel verklaarbaar.

    Groetjes,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wauw...... echt heel mooi Corrie!
    Die bastgeweien zijn nu ook heel erg mooi en je hebt dat hier ook geweldig mooi laten zien. Ik ben al tijden niet meer in de AWD geweest en roep al voor de 3e jaar op rij dat ik er nu toch echt weer eens heen moet. In september gaat dat ook gebeuren maar eerst geniet ik hier van de mooie platen die jij daar gemaakt hebt. Echt heel mooi en daar was die lange wandeling echt geen straf voor ;-)
    Hartelijke groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Prachtig gefotografeerd allemaal Corrie.
    Zowel de landschappen als de damherten staan er super mooi op.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Un reportaje espectacular, me han gustado mucho todas las fotos. Enhorabuena Corrie, saludos desde el norte de España.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hai Corrie,

    Het blijft een geweldig gebied, maar het is ook een lastig gebied. Als je niet exact weet waar je moet zijn voor bepaalde dingen, dan kun je blijven wandelen zonder veel te zien. Wel een hoop mazzel dat je zo'n prachtig clubje geweidragers tegenkwam. Het is dan wel een hertenkamp, maar zo'n groepje kom je toch niet zo heel vaak tegen. Prachtig met die bast nog om het gewei. Je hebt in ieder geval volop gebruik gemaakt van de situatie en er een prachtige serie aan over gehouden. Top.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen

Dank voor je bezoek en leuk dat je de moeite neemt om te reageren.