Kijken en nog eens kijken - dat doe je als je met een camera op stap bent.
Ik verwonder me steeds meer over wat er in de natuur te zien is en probeer dat zo mooi mogelijk vast te leggen.
Leuk dat je mee wil kijken op dit fotoblog - ik hoop dat je er plezier aan beleeft.

Klik op een afbeelding om de foto's in de lightbox te zien - groter en beter van kwaliteit.

dinsdag 11 augustus 2020

Zonnedauw




De eerste zonnedauw die ik dit jaar zag was in juni in de AWD.
Dit is de ronde zonnedauw  -  Drosera rotundifolia



 
  Langs vennen en plassen die in de winter vaak de oever onder water zetten, 
terwijl deze in de zomer zelfs kunnen uitdrogen vind je Ronde Zonnedauw, 
Drosera rotundifolia. Het is de meest algemene van de zeldzame 
zonnedauwsoorten in onze contreien. Ze heeft ronde bladeren ter grootte 
van een dubbeltje die tegen de grond in een rozet gedrukt liggen. 
Tijdens de bloeiperiode hebben ze een bloemstengel met witte regelmatige bloemen.






De plantjes groeien hier tussen het sterrenmos en waren nog 
zo klein dat ze niet boven het mos uitstaken. Het lukte me niet 
om een leuke compositie te maken met meerdere blaadjes. 
Maar de enkele blaadjes zien er ook wel vrolijk uit.



 
  Als je trouwens wel eens dit soort macrofoto's hebt gezien,
en dan later pas het plantje zelf ziet, sla je steil achterover.
Het is echt pietepeuterig klein, rommelig en donker.
Kortom: eigenlijk ziet het er niet uit. Maar dan kijk je door de macrolens....





Nog geen week later bracht Liset me naar een plekje op de 
Gooise hei waar de kleine zonnedauw groeit.

Drosera intermedia


 

Langs een vennetje groeiden echt veel van deze plantjes. 
Het verschil met de ronde zonnedauw is dat de blaadjes dus niet rond zijn,
maar een beetje de vorm van een lepeltje hebben.
Dat het een vleesetend plantje is, is hierboven en hieronder goed te zien.



In onze wilde flora komt een klein aantal plantensoorten voor 
die vanwege de zeer mineraalarme bodem waarop ze staan,
 voor een aanvulling op het dieet is aangewezen op het vangen en verteren van kleine insecten. 
Kleine zonnedauw, Drosera intermedia, hoort tot deze vleesetende plantensoorten. 
Ze groeit in zeer specifieke milieus die vaak in de zomer droog, maar in de winter onder water staan. 
De kleine planten vallen op door hun roodgekleurde bladeren die in rozetten staan 
en haren met druppels hebben. In deze druppels zitten de enzymen 
die de gevangen prooi verteren.









En dan met tegenlicht en wat extra druppels - feestverlichting:














 Een paar weken later ging ik nog eens kijken, want ik wilde de plantjes 
ook bloeiend op de plaat hebben. zover was het toen nog niet,
maar er waren al wel veel knoppen te zien.





Soms staken de steeltjes met knoppen boven de plantjes uit,
zoals hierboven, maar meestal niet.









De plantjes waren nu wel voller, en soms ook goed te zien dat 
deze blaadjes zich om een "prooi" heen krullen, de haren met kleefdruppels
buigen dan naar binnen om de vangst te verteren.











En nog eens een heel vrolijke, met wat extra waterdruppels voor de bokeh-bolletjes.





Nou ja goed, die knoppen zijn wel mooi, maar ik wilde bloemen!
Ruim een week later nog eens kijken en toen hetzelfde beeld. 
Misschien nog wel meer steeltjes met knoppen, maar geen bloemetjes.





Ik bedacht toen, dat er misschien wel wat langer een warm zonnetje op moest schijnen
voordat er knoppen open gaan. En ik was er steeds nogal vroeg in de ochtend geweest.
Er kwamen een paar zonovergoten dagen aan, dus twee dagen later was ik op de plek
tegen het eind van de ochtend. En ja... bloemetjes!

Maar ik zag ook dit drama. Daar moest ik eerst mee aan de slag. 





Gezien de stand van de vleugels, denk ik dat dit een bruine winterjuffer is,
die hier geen teken van leven meer gaf.





Wel een fikse maaltijd voor de drosera.
Op de foto hieronder is te zien dat het plantje zijn vleugels ook al goed te pakken had.





Even later zag ik zelfs drie juffers gevangen in één plantje.
Hier heb ik me niet de tijd gegund om daar een mooie foto van te maken,
ze waren alle drie fiks aan het worstelen om los te komen. Dus gauw even klikken;
steeds een stengeltje onder een juffer gehouden en weg waren ze..

Zo kan je wel goed zien wat een somber geheel zo'n plantje eigenlijk is.





En dan toch... de bloemetjes.
Hier steekt een stengeltje met knoppen en een bloem boven het plantje uit.





Maar de meeste bloeiden tussen de blaadjes.
Steeds één bloeiende bloem per stengel; soms wel meer bloeiende bloemen 
in een plantje, maar dan ver uit elkaar. Voor de foto's niet zo handig.








Zoals alles aan dit plantje, zijn ook de bloemen piepklein;
het pure wit steekt natuurlijk wel mooi af tegen de kleurige achtergrond.





Dit is al een erg lang blog, maar nu ook nog een uitgebreid toetje
in de vorm van een bewerking van een zonnedauwfoto.
Een foto van de ronde zonnedauw, die een beetje kaal was,
maar wel met een mooie kwart cirkel van de glanzende bolletjes.
Ik heb deze foto op vier verschillende formaten met elkaar gemengd in Photoshop.
Vervolgens in Lightroom spelen met witbalans en kleurtjes.
Drie vrolijke versies van de Bokeh-bubbel-bende:










Jullie zullen inmiddels wel hebben begrepen dat ik behoorlijk gefascineerd 
was/ben door dit bijzondere plantje. Ik hoop dat je dit blog met plezier bekeken hebt. 
Ik heb het met heel veel plezier gemaakt en kijk uit naar jullie reacties.





10 opmerkingen:

  1. Hi Corrie,

    Prachtig mooi in ieder opzicht.
    Door de druppeltjes en de bokeh is het inderdaad niet alleen een heel mooi blog geworden maar ook een heel feestelijk blog,

    Fijne dag en groetjes,
    Karina

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Lovely pictures, Corrie. It looks like someone opened up nature's jewellery box!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Corrie,
    Mooie foto's van de zonnedauw plantjes. Ze zijn zo mooi en ook best klein om ze te fotograferen.
    Maar dat is jouw prima gelukt. Arme juffers die ten prooi zijn gevallen. Dat ziet er dan meteen ook zo tragisch uit zo met die grote ogen. Erg mooi gedaan Corrie!!

    Groetjes, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Corrie,
    Het is duidelijk dat zonnedauw je fascineert. Wat een mooie platen heb je ervan gemaakt. Ik moet wel zeggen dat jouw photoshop resultaten mij minder aanspreken, ik houd meer van puur natuur. Het is steeds weer een hele toer om er aansprekende platen van te maken, ook als het om bloemetjes gaat. Ik vind het altijd het meest interessant als er insecten gevangen zijn. Uitsluitend composities maken van de plantjes doe ik maar af en toe. Wat jij er echter van gemaakt vind ik heel knap werk.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hai Corrie,

    Dat is nog eens een knappe serie foto's van de zonnedauw zeg. Er worden wel vaker foto's van dit plantje getoond in blogs, maar zo uitgebried heb ik het nog niet gezien. Leuk om de verschillende soorten en verschillende stadia te zien. De tegenlichtfoto's met alle schitteringen zijn heel fraai. Ik heb alles in ieder geval met grote aandacht gelezen en bekeken. Erg interessant.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Corrie,

    Ik vind het een bijzonder mooi geheel en zeker niet te lang, het boeit van begin tot het end. Leuk dat je ook het verschil laat zien tussen de ronde- en de kleine zonnedauw. Hier in de regio komt overigens vooral de kleine voor. Dit plantje is natuurlijk bij uitstek geschikt om eens lekker met bokeh-bubbels aan de slag te gaan en dat laat je hier voortreffelijk zien. Prachtige platen waaronder nr.17 en 18, althans dat vind ik de mooiste, en natuurlijk nr. 22 waar de winterjuffer in een houdgreep zit. Ik heb het plantje in het verleden ook wel gefotografeerd, maar heb recent een helios lens aangeschaft en ga zeker binnenkort eens proberen wat daarmee bij dit plantje mogelijk is. Prachtig blog.

    Groetjes,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Corrie,
    Wat een prachtige serie laat je hier zien. Er zitten echt 'schitterende' jaloersmakende foto's tussen. Hoewel, jaloersmakend is niet het juiste woord, ik bedoel eigenlijk 'inspirerend'. Klinkt ook vriendelijker. Uit je verhaal op te maken neem ik aan dat je hier en daar de plantenspuit hebt gehanteerd? Hoe dan ook heb je plaatjes met lekker veel bling-bling! Leuk dat gespeel en gestoei daarmee,hè?
    Ik ken alleen de ronde zonnedauw van de AWD (uiteraard) en die heb ik ook al vaak geprobeerd bloeiend te fotograferen, maar dat is met de hele lange bloemstengels eigenlijk geen doen. De kleine zonnedauw lijkt wat dat betreft wat makkelijke. Daar moet ik dus ook maar eens naar op zoek, want ook dit zijn weer inspirerend mooie plaatjes die je laat zien.
    Je photoshop-experimenten vind ik trouwens ook erg geslaagd en verrassend!
    Groet, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een schitterende serie Corrie, en zo knap gefotografeerd, want het is zo ieniemienie klein!!
    Ik was begonnen met favorieten, maar dat werd niks...De fotos vol rode gloed vol giftige dodelijke rode verleiding zijn wel heel mooi....foto 1, 4, 5, 6, ....ennuh...9, 10, 17, 19, 21, 22, 26 en 28, pffft, snap je? Niet te doen! haha! De laatste drie konden natuurlijk niet achterblijven.Ik mis daar een beetje het rood ;-)maar het effect is spectaculair. Een onwijs fraaie serie van deze soorten zonnedauw.
    Groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Jaaaaa........ echt zo geweldig dit Corrie!
    Ik hou ook enorm van het zonnedauw en heb dit jaar maar een paar plaatjes kunnen schieten. Jij laat hier werkelijk een prachtige serie zien en het lijk wel of je sommige foto's in de HDR hebt gemaakt zoals foto 12.
    Hoe dan ook ik vind het echt geweldig en dit i dan ook genieten met een hele grote G.
    Mijn complimenten.
    Hartelijke groeten, Helma

    BeantwoordenVerwijderen

Dank voor je bezoek en leuk dat je de moeite neemt om te reageren.