Kijken en nog eens kijken - dat doe je als je met een camera op stap bent.
Ik verwonder me steeds meer over wat er in de natuur te zien is en probeer dat zo mooi mogelijk vast te leggen.
Leuk dat je mee wil kijken op dit fotoblog - ik hoop dat je er plezier aan beleeft.

Klik op een afbeelding om de foto's in de lightbox te zien - groter en beter van kwaliteit.

woensdag 19 februari 2020

Druppels, mos en een vrolijk bloemetje






Het begon met een blaadje in de tuin, waarop druppels zo mooi lagen te glanzen
dat ik er de camera bij haalde.




Toen ik daarmee bezig was, kreeg ik erachter ook mos in beeld
met een paar stengeltjes én druppels erop.
Zó piepklein, dat ik met het blote oog nauwelijks kon zien
waar die stengeltjes stonden. De druppels zag ik al helemaal niet.




Maar de camera dus wel.




Mijn belangstelling was gewekt.
Kort daarna toog ik naar 's Graveland om fotogenieke mosjes te zoeken. 
Dat viel in eerste instantie nog niet mee.
Wél kwam ik daar een vrolijk geel bloeiende boom tegen.





Het bleek een toverhazelaar te zijn, die 's winters bloeit zolang het niet vriest.



Echt iets om vrolijk van te worden, zo midden in januari.
Voor de volgende foto zijn twee beelden samengevoegd om meer blauw in de achtergrond te krijgen.




Later zag ik daar toch ook een bedje mos met sporenkapsels,
ook heel klein, maar wel groter dan wat ik in de tuin had gezien.
En veel bij elkaar, dus een chaotisch geheel.


 

Het viel niet mee om er enkele te isoleren.




Nou ja, alle begin is moeilijk.




Nóg wat dichterbij dan.




Groot rimpelmos?






Een weekje later naar Lusthof De Haeck
Op een dode boomstam vond ik deze.




En zowaar dacht ik nu ook eens aan het flesje water met vernevelaar
voor de druppels. Dat zat al bijna een jaar ongebruikt in m'n tas. 




Het leukst is daar, dat er veel mos groeit langs de waterkant.
Dat geeft een fijne achtergrond.


 


Elegante en kleurrijke sporenkapsels.


 


Je kan dat ook wat zachter bewerken.


 


Is dit nu gedraaid knikmos (leuke naam), of het gewoon sterrenmos??



 


Op andere plekken geeft het water een donkere achtergrond.
Andere foto's, maar vind ik ook mooi. 


 





Er gaat weer een heel nieuwe wereld voor me open.
Het is soms zo verrassend om door de camera  naar deze microwereld 
te kijken. Uiteraard ben ik ook op zoek gegaan naar informatie en heb al
heel wat bijgeleerd. Maar het op naam brengen is een heel lastige klus.
Dus als jullie me daarbij kunnen helpen of corrigeren - graag.



Hartelijk dank voor je blogbezoek; eventuele reacties vind ik erg leuk.



10 opmerkingen:

  1. I am always impressed and captivated by this kind of macro photography. It is like entering an unknown world and discovering hitherto unknown beauty.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Alle begin is moeilijk, ik weet hoe lastig dit is met die ini-mini mosjes. Vind dat je er al heel wat van gemaakt hebt, het inspireert mij in ieder geval om de macrolens ook weer eens mee te nemen. Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Corrie,
    Wat heb je dit mooi gedaan. Fantastisch al deze macro's van die kleine mosjes.
    Ook die druppels erbij zijn natuurlijk super.

    Groetjes, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  4. HoiCorrie,
    Mooi, hè, die kleine wereld!! Je had, lijkt mij, inderdaad Groot rimpelmos te pakken...hoewel ik het verkreukelde blad (gerimpelde) niet helemaal goed kan zien, maar daar heb je mogelijk nog foto's van . Zie je daar die kreukeltjes op zitten, dan ben je zeker. Al je foto's van het mos met die fraaie kapsels zijn juweeltjes. ZO mooi van vorm, compositie, achtergrond, effecten en kleuren. Prachtig ook de Toverhazelaar, die heb je super mooi gefotografeerd! Echt verrassend allemaal.
    Groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hai Corrie,
    Voor ons soort mensen heeft de natuur het toch maar goed geregeld. Als er niet zoveel te beleven is, is daar altijd nog mos. Volgens mij heb jij dat ook ontdekt! Je kan je er inderdaad heerlijk mee vermaken, vooral als er dauw- of desnoods regendruppels op zitten. Helaas zit dat er met die harde wind van de laatste tijd er even niet in. De mooiste foto's zijn voor mij #2, de close-up #11 en #17. Buiten de mosjes heb je ook de toverhazelaar mooi neergezet, alle 3 de foto's.
    Groet, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hai Corrie,

    Lijkt mij altijd een lastig onderwerp om te fotograferen, vooral omdat er altijd zoveel bij elkaar staat. Leuk om te zien dat hoe verder je blog komt, hoe mooier de foto's worden. Echt een onderwerp waar je even in moet komen. Maar ook een onderwerp wat jouw vast nog een hele hoop plezier gaat geven. Het voordeel is dat mos altijd aanwezig is, het loopt iet weg en bij storm beweegt het niet zo veel.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Corrie,

    Je hebt de smaak echt goed te pakken met je nieuwe macrolens en de resultaten zijn er naar. Erg mooi, de eerste foto's uit je tuin daar heeft het blad zo'n mooie kleur. De foto's die je in de Haeck hebt gemaakt vind ik helemaal prachtig, zowel kleurrijk als de zachtere bewerking. De lekkere kleurrijke foto met de 2 kapseltjes geeft een heerlijk vrolijk gevoel, ik houd er van.
    Leuk dat je zo weer iets nieuws hebt ontdekt én aan je spray dacht die al een jaar in de tas zat, hahaha.

    Groetjes,
    Marianne

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Corrie,

    Als je de mosjes en druppels met het blote oog niet zag vind ik het al heel knap dat je er foto's van kon maken en als die dan ook nog scherp zijn, chapeau. Het is inderdaad een wereld op zich die micro-wereld, daar kwam ik in de herfst ook achter bij het fotograferen van paddenstoeltjes. En als je er eenmaal mee besmet raakt wil je ook meer. Vroeg me af wat voor lens je hier gebruikte. Ik vind foto nr. 2 een hele fraaie, maar de mooiste is voor mij nr. 17.

    Groetjes,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Dag Corrie,
    Nogmaals welkom in de wereld van de macrofotografie. De microwereld die zich openbaart zorgt steeds voor verrassingen zoals je gemerkt hebt. Met minuscule paddenstoeltjes overkomt je hetzelfde. Je merkt wel dat het een hele klus is om het zó in beeld te krijgen als je wilt. Je bent duidelijk op de goede weg als ik vooral je laatste beelden zie. Het blijft toch steeds weer een prestatie om zo iets klein toch scherp vast te leggen.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Corrie,
    ik had op je FB al gezegd dat ik de mossen op je blog zelf zou bekijken.
    Echt een hele mooie serie van niet alleen mossen maar ook de toverhazelaar. Ik hou van de druppels op de mossen en ook van het mooie bokeh wat je in diverse foto's naar voren laat komen. Prachtig om te zien. Het wordt tijd dat die vreselijke stormen eens over raken en zeker in mijn vrije weekenden! Ben er echt wel ff klaar mee hahahahaha....
    hartelijke groet, Helma

    BeantwoordenVerwijderen

Dank voor je bezoek en leuk dat je de moeite neemt om te reageren.